Over BBq-en, en hoe dat helpt te relaxen

BBQ-en, het is een van mijn passies. Uiteraard het is eten, maar het is veel meer dan dat.
Dat het een levensstijl is gaat wellicht wat ver (al zullen er vast genoeg zij die dat wel zo zien), maar het is zeker iets wat je dag een stuk relaxter maakt.
En relaxen, dat is gewoon iets wat ik graag mag doen, ook al ben ik er dus totaal niet goed in.

BBQ-en en grillen

Even voor de leek: er is een groot verschil tussen BBQ-en en grillen.
Grillen is vlees op een barbecue boven kolen snel gaar maken. Zeg maar datgene wat iedereen BBQ-en noemt en wat hele gezinnen op een mooie zomerse avond vaak doen.
En daar is helemaal niks mis mee! Ik mag het zelf ook graag doen, en ik kan het iedereen aanraden.

BBQ-en echter, is een kookstijl waarbij je vlees (veelal de goedkopere vettere stukken) op barbecue bereid op een lage temperatuur (om en nabij de 100 graden). Het vlees ligt indirect op de warmte (dat wil zeggen niet boven de kolen) en je bent al snel een uurtje of 6 bezig. 12 uur en langer is geen uitzondering.

Dus wat doe ik vandaag?

Vandaag is het de eerste "meeting" van de kookclub waarvoor ik een oproep gedaan heb een tijd geleden. Ik heb er superveel zin in en ben ook ergens best zenuwachtig want natuurlijk is het spannend!
3 Mensen in mijn mini huisje ontvangen en een drie gangen menu maken. Als ik kook voor anderen wil ik altijd proberen een soort van afspiegeling van mij te maken. Soort van"Kijk dit is wat ik doe en dit is wat ik lekker vind en hoe ik kook met ingrediënten en stijlen waar ik in geloof".
En natuurlijk MOET dat vandaag gewoon BBQ-en zijn!

Dus om half elf heb ik de chimney aangestoken. Een ding waarin je briketten goed heet krijgt voor op de BBQ. En om kwart over elf had ik alles zo ver klaar dat mijn vlees er op kon. 4 Mooie lamsschenkels. Dat is suddervlees wat je langzaam bereid in een grote bak kookvocht.....óf je gaart het langzaam op de BBQ! En dat kost tijd, heel veel tijd. Je geeft het vlees een mooie rooksmaak mee en een supermooie kleur.
En wat ook niet verkeerd is, de kerntemperatuur doet er niet zo veel toe. Het is suddervlees immers dus je krijgt het eigenlijk niet te gaar. Het is geen lamsvlees wat je rosé opdient maar het moet van het bot vallen. Dat niveau.

En dus is het de kunst om de BBQ zo rond de 100 graden te houden, en dat is een beste klus. Om het uur controleer je dat. Oei wat een werk! 😏
Oftewel, eigenlijk stelt het weinig voor. Een beetje spelen met schuifjes en af en toe eens kijken hoe het vlees er bij ligt. Niet keren of niks, gewoon even kijken. En ik vind dat een mooi gezicht.
Als het vlees de juiste kleur heeft pak je het in in aluminium folie zodat het niet heel veel meer verkleurd.......en ongeveer een half uur a 3 kwartier voor je het opdient haal je het er af en laat je het rusten.
De hitte blijft echt nog wel in het vlees zitten als je de folie laat zitten en zo komen de sappen mooi egaal door het vlees heen.

En dat hele proces duurt dus zes uur, ongeveer, want het is geen exacte wetenschap.

Ben je dan zes uur aan het koken!

Dat is wat ik vaak hoor. Zes uur aan het koken! Ben je gek?
Maar ik kook helemaal geen zes uur. Effectief gezien ben ik misschien een half uurtje echt aan het koken. En het fikkie stoken reken ik dan niet mee, maar.....kom op wie houdt er niet van fikkie stoken?
Die andere 5,5 uur? Naast om het uur, of 2 uur, eens naar je vlees kijken, heb je alle tijd van de wereld om niks te doen, of het rustig aan te doen.

Vandaag krijg ik de kookclub dus langs, en daarom ga ik mijn huis even goed schoonmaken. Dat is iets wat ik meestal doe als ik alleen BBQ. En ik woon heel klein, dus dat is hoogstens anderhalf uur werk. Inclusief koffie en rookpauze.
Ik kan toch niet weg want er staat wel een bak hete kolen op mijn balkon, dus dan ga je gewoon de edele kunst van het niks doen beoefenen.
Ik heb een menu gekozen voor vanavond wat superveel smaak heeft maar weinig tijd aan bereiden vergt. En ik heb al voorbereid!

Dus tsja, beetje lezen, beetje schrijven. Beetje nadenken over de komende dagen en het leven in zijn algemeen.
Beetje met de katten spelen, beetje voor je uit kijken. Ik doe van alles en eigenlijk ook helemaal niks.

Normaal beschouw ik dat als uiterst zinloos bezig zijn. Maar op zo'n dag als vandaag denk ik gewoon....relax, morgen is morgen pas en nu ga ik gewoon even niks doen.

En ik heb geen schuldgevoel dat ik niks doe, ik voel me niet doelloos en ik vlieg niet bij de muren omhoog.

Mijn dag is uiterst productief, immer mijn hele huis is al weer schoon én ik kook eten!
Maar tegelijk doe ik een hele dag niks en neem ik rust voor mijn lijf en geest. Soort "Zen and the art of BBQ-en"

Dus waarom vind ik BBQ-en zo gaaf? Ik kom een hele dag tot rust, zelfs met mijn burn-out en ik eindig de dag met gruwelijk lekker eten (ego ben ik hé).
Ik kan mindere dagen, dus ik kan dit zeker iedereen aanraden!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.