Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.

Sinds maandag heb ik een probleem met mijn rechteroor. Hij doet namelijk pijn.
Nou is dat niet heel erg zou je denken, ik heb er immers twee dus waar de ene laakt heb je nog altijd een reserve.
Maar jammer genoeg voor mij zijn mijn oren niet heel goed, aan beiden zit een hoortoestel en met die hoortoestellen functioneer ik prima en red ik mij net zoals iedere ander.
Haal er echter eentje uit, totaal ander verhaal. In zo'n geval word ik even weer met de neus op de feiten gedrukt, ik ben behoorlijk doof (dat is het Duitse woord voor tof).

Ik  merkte op mijn werk dat met 1 apparaat in eigenlijk niet te doen was, ik krijg te veel niet mee en het vreet energie.
Dus de volgende dag een afspraak bij de dokter gemaakt om eens te kijken waarom het pijn deed en ik mijn apparaat niet in kon.

Nu eens een ontsteking aan de bovenkant

Daar kwam heel snel uit dat het een gehoorontsteking was. Iets wat vaker voor komt bij mensen met een hoortoestel werd me gezegd. Ik geloof hem hoor, ik had het alleen nog niet veel eerder gehad.
Al had ik dat dus niet goed, blijkbaar wel was te zien, alleen besteedde ik er niet veel aandacht aan.

Mijn logica is simpel: Er zit in beide oren een redelijk harde dop die vast zit aan mijn hoortoestel, dat dat af en toe wat last geeft is toch vrij normaal? Die gehoorgang is nou eenmaal niet gemaakt voor dat soort dingen.

Blijkbaar is mijn gedachtegang niet de juiste, het recept was wat druppels voor drie maal daags en 2 tot 3 dagen het toestel niet in zodat de gehoorgang kan herstellen.

Ik moest er ergens een beetje om lachen.
De dokter vroeg waarom.
Nou, normaal heb ik last van ontstekingen aan de onderkant, en die gaan nooit binnen een paar dagen weg met wat druppels, dit is de eerste keer dat ik iets aan de bovenkant heb.
Werken die druppels ook aan de onderkant bij het stoma en de boel wat daar wel eens opspeelt?

De dokter kon er ook wel om lachen.
Het kan best wel eens lastig zijn om meervoudig beperkt te zijn, maar je humor ben je niet kwijt, zei hij.

Meervoudig beperkt

Ik vertelde hem dat ik snap dat hij het goed bedoeld, maar ik vond de term meervoudig beperkt toch best wel een nare smaak hebben.
Hij snapte dat, en het was ook niet zo bedoeld, iets wat ik wel weer snapte.
Het was gewoon de term die ze gebruiken voor iemand met meerdere chronische aandoeningen die diegene om wat voor manier dan ook beperken. Heel technisch gezien klopt dat ook.
Voor deze term hadden er nog meer termen de revue gepasseerd, en geen een er van klonk nou echt vriendelijk.

Tegelijk geeft het ook wel een beeld van hoe "gezonde mensen" dit soort termen verzinnen voor mensen die her en der een probleempje hebben.
Meervoudig beperkt.
Ik heb mezelf nog nooit als meervoudig of beperkt gezien. En wat is beperkt nou eigenlijk? We hebben allemaal grenzen aan wat we kunnen doen, maar noemen we dat dan een beperking?

Het feit dat ik de 10 kilometer nooit onder de 15 minuten zou rennen geld voor verrekte veel mensen, is dit een grens of is dit een beperking?

Of moet ik het in de manier van de guerrilla bekijken? Maak van je zwakke kant je sterke kant. In een lawaaiige omgeving heb ik toch echt een groot voordeel, en begin niet over een wc die bezet is terwijl je nodig moet poepen. Die race heb ik al gewonnen voor hij begonnen is.

Het gaat er vooral om hoe men zelf om gaat met deze zogenaamde beperkingen, laat ze je je leven leiden dan zal het inderdaad altijd een beperking blijven. Maar accepteer je ze en werk je om het probleem heen, of juist met het probleem mee, dan denk ik niet dat het een "echte" beperking is.

Ik ken mensen die veel meer fysieke tegenslag hebben (om het maar eens anders te verwoorden) en net zoals elke ander kunnen leven in grote lijnen. Zo lang ze maar rekening houden met zichzelf en de omgeving komt dat allemaal wel goed. 
Al zou het trouwens wel een stuk fijner zijn als de omgeving ook rekening houdt met hun (en mij), want dat kan ook beperken heb ik gemerkt.

Gemis aan de juiste informatie is ook een beperking

Een avondje de Stad in met een vriendin van mij die in een rolstoel zit, dat is bijvoorbeeld echt een uitdaging. We hebben 2 kroegen gevonden die een rolstoelingang hadden. Een gewone  plank over een trapje had in 95% van de gevallen dit al opgelost.
Ligt de beperking dan bij haar, of bij de gelegenheid die daar niet over nadenkt? Immers zij wordt beperkt door de gelegenheid, het ligt niet aan haar dat zij er niet in wil, de wil is er, maar een hele simpele en redelijk goedkope oplossing als een rolplank die je even op een trapje legt is soms al teveel gevraagd.

Veelal valt het niet onder onwil, maar meer onder "helemaal niet bij stil gestaan". Iets wat de beste kan overkomen, maar helaas wel een probleem veroorzaakt die er niet had hoeven zijn.

Zo had ik gisteren ook een aanvaring met "helemaal niet bij stil gestaan".

Ik heb een UV-reinigin apparaat voor mijn  hoortoestellen. Klinkt heel stoer, is gewoon een klein bakje waar je ze in doet en alle bacterie en vuil gesteriliseerd wordt door UV licht waardoor de apparaten schoon blijven en langer mee gaan.

Bij dit apparaat word je verteld dat je de toestellen er in doet (bijvoorbeeld voor het slapen gaan), het ding aanzet en in 15 minuten worden ze gereinigd met UV licht.

Voor mij is het woord gehoortoestel gewoon het hele ding. Het apparaat, het slangetje en het oorstuk zijn voor mij allemaal gehoortoestel.
Echter, als een audicien het mij uitlegt, zijn het 3 losse onderdelen. Ergens snap ik dat want zij kijken er anders naar dan ik, en dat is maar goed ook.

Het blijkt dus dat de UV goed is voor de bovenkant van het apparaat, het grote deel waar de batterij in gaat en de rest aan hangt. Maar voor het slangetje en het oorstuk is het juist heel slecht.
Deze moet je losmaken en juist niet in de UV bak doen.

Want UV licht maakt ze hard en broos, in plaats van zacht en flexibel.
En laat dat nou juist iets zijn waar mijn ontsteking komt kijken.
Het oorstuk wat normaal gesproken iets van flexibiliteit zou hebben is bij mij hard als steen, en dat is niet goed. Het gaat dan vooral om het laatste stukje.
Dat drukt te hard tegen de gehoorgang en.......ontsteking en pijn.

Iets wat heel makkelijk verholpen kan worden, maar als de juiste informatie niet verstrekt wordt dan is het heel logisch dat het verkeerd gaat. In mijn geval al bijna 2 jaar verkeerd.

Maar goed, ik heb wat geleerd, de audicien heeft wat geleerd, en ik krijg nieuwe oorstukken.

In theorie is het probleem nu opgelost, wéér een beperking minder!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd