Nog maar 1 ding te bewijzen

Eigenlijk hé, eigenlijk is die hele zoektocht naar bevestiging die ergens in me stormt, helemaal niet nodig. Ik weet het, het klinkt raar uit mijn mond.
Maar het is wel zo.

Ik heb in heel veel dingen geen bevestiging van een ander nodig. Ik merk zelf wel of ik iets goed doe of juist niet. Ik hoef niet te vragen, ik hoef niet te geven. Zeker als ik weet dat ik het alles geef wat ik in me heb, op de juiste manier.
Voor het grootste gedeelte doe je het toch voor jezelf, en jezelf tegenover jezelf bevestigen kan heel makkelijk gaan. En tegelijk ook heel moeilijk, zeker als je net als ik geneigd bent alle schuld van alles wat mis gaat naar jezelf toe te trekken.

En dan komt er een tornado van gedachten in je hoofd en weet je even niet waar je het zoeken moet en ga je heel eng en naar en donker denken. Ook dat is een fase van de depressie en burn-out. Het is geen leuke, maar het is er wel één.

Het voordeel er van

Kijk, het is absoluut niet leuk waar ik in zit. Maar dat is gewoon een feit waar niks aan te veranderen is. Het zet je echter wel aan het denken over jezelf en het leven. Want je hebt tijd en je weet dat je anders tegen dingen aan moet kijken, want anders blaas je jezelf weer op, keer op keer.

Je moet als het ware jezelf opnieuw uitvinden. Of moet je dat eigenlijk wel?
Ik besta al, ik ben al en ik ben zoals ik ben met een reden. Waarom is dat voor mezelf zo moeilijk te accepteren? Als er dingen aan mij zijn die mij niet bevallen.....dan kan ik daar gewoon aan werken. Met hulp, of alleen. Uiteindelijk zal ik het zelf moeten doen.

En in deze zoektocht naar mezelf ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk best wel een hele goede basis heb. Maar die basis heb ik laten varen, in een zoektocht naar "ben ik wel goed genoeg?. Ben ik wel leuk genoeg?".
Nee ik heb me nooit anders voorgedaan dan ik ben hoor, dat is ook niet iets wat ik zou kunnen. Maar ik was wel soms onzeker als de pest. Geef ik wel genoeg? Natuurlijk deed ik dat, misschien wel te veel.

Maar die zoektocht naar bevestiging door anderen, die is gestopt. Simpelweg ik heb een ander niet nodig voor bevestiging. Er is maar een iemand nodig daarvoor, dat ben ik.

Kernwaarden

Ik moet terug naar mijn eigen basis. Datgene waar ik jaren geleden een beetje heb laten varen. Ik was veel meer bezig met anderen dan mezelf. En daardoor heb ik mezelf achterwege gestopt. Kijk ik zal nooit iemand worden die zichzelf het aller aller belangrijkste van de wereld vindt. Ik geloof in dialoog, samenwerking, balans en wisselwerking. En soms moet je dan zelf even een stapje terug doen voor jezelf. En dat is helemaal niet erg als je dat om de juiste reden doet.
Het is gewoon een feit dat dingen nooit 100% lopen zoals jij het graag wil, leer daar mee omgaan en leer je ook aan te passen als de situatie dat vraagt.
Maar leer ook jezelf daar niet in te verliezen, kom wel weer terug bij jezelf anders verlies je jezelf en tsja.....dan zoek je constant die bevestiging. Want je kan hem jezelf niet geven.

Mijn wapens daarin die ik nu steeds meer leer te gebruiken zijn mijn eigen kernwaarden. De ik zoals ik ben, hoe kijk ik tegen de wereld aan, wat vindt ik belangrijke waarden om naar te leven?
Die waarden worden mijn maatstaf nu. Niemand hoeft ze te bevestigen, ik kan ze zelf bevestigen.

Als ik weet dat ik handel naar mijn eigen kern, dan is dat goed, dan heb ik al bevestigd voor mezelf dat ik het goed doe. Veel moeilijker is het.
En als ik goed oplet kan ik ook zien dat anderen dat waarderen.

Ik heb mezelf nooit echt veranderd voor een ander, ik ben altijd mezelf gebleven. Maar omdat ik tegelijk die waarden losgelaten had was er ook een stuk mij missend. Dat was diegene die maar bevestiging zocht, waardoor ikzelf minder kon genieten en ook minder over mezelf begon te denken.

En je hebt niet altijd bevestiging nodig, al is het tegelijk natuurlijk wel mooi, maar als je goed oplet zie je genoeg bevestiging. Blijf maar rustig, blijf jezelf en de juiste mensen zien dat wel.

En als om wat voor reden dingen anders gaan, betekend het nog niet dat de bevestiging weg is. Soms heb je het gewoon niet in de hand, helaas.

Wat ik niet hoef te bevestigen

Ik hoef niet te bevestigen dat ik degen ben die keihard is en zichzelf altijd maar doordrukt en altijd volop gaat om dat te laten zien. Mensen weten dat wel, maar dan nog heb ik er niks aan. Laat dat los, neem ook eens een dag of wat rust en druk niet door en ga niet keihard.

Ik hoef niet te bevestigen dat ik ondanks mijn ziekte en stoma net zo goed ben als ieder ander, dat ben ik, dat is iedereen. Ik hoef niet steeds een stap harder te lopen omdat ik wil laten zien dat ik alles beter kan doen dan mensen die niet ziek zijn. Ik heb mijn ziekte nooit als excuus gebruikt en ik zal het ook nooit doen ook. Maar ik kan dr wel rekening mee houden en leven naar de spelregels voor mensen zoals ik, en dan kan ik nog steeds even goed zijn dan iedere andere.

Ik hoef op mijn werk niet steeds die stap harder te lopen. Wat wil ik bewijzen? Mijn collega's weten wie ik ben en wat ze aan me hebben, wat ik kan en wat ik weet. Ik heb niks meer te bewijzen.

Bewijzen dat ik leuk ben, of lief, of aardig, of geweldig? Voor wie? Ik ben wie ik ben, ik doe wat ik doe zoals ik het altijd al gedaan heb. Jij mag beslissen of ik leuk ben, lief ben, of wat dan ook. Maar ik doe het vanuit mij. En dat is voor mij bevestiging genoeg.
En mocht je een probleem hebben met me, praat dan gewoon met me. Ik kan ook iets verkeerd doen, ga gewoon een open en eerlijk face to face gesprek aan. Geen terug houdingen, en dan kunnen we beiden leren en zien wat de een voor de ander kan betekenen en andersom. Zoek de wisselwerking maar op, en dat kan prima zonder je eigen waardes los te laten.

Ik hoef nog maar 1 ding te bewijzen

Eigenlijk is er maar 1 ding wat ik moet bewijzen. Maar 1 ding waar ik bevestiging in nodig heb.

En dat is de bevestiging van mezelf tegen mezelf: Ik ben dr weer klaar voor. Ik ben terug bij mijn ik. Ik heb niet veel te veranderen immers behalve de manier van tegen mezelf aan kijken.

De enige persoon die ik wat moet bewijzen is mezelf. En diegene heb ik al heel vaak bewezen dat ik een prima persoon ben.

Tijd dat ik er ook in ga geloven!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.