De zeven kruiden die je moet hebben staan in je voorraadkast

Kruiden, ik heb er iets mee. Uiteraard is koken echt mijn ding, en ik heb door de jaren heen dan ook een beste collectie aan kruiden en specerijen verzameld. En uiteraard gebruik ik ze ook nog op regelmatige basis.
Maar wat zijn nou mijn favoriete kruiden? Wat kan ik iedereen aanraden?

Hier volgt een overzichtje van dé zeven kruiden en kruidenmixen die ik beschouw als essentieel in de keuken.

1 Pimenton

Pimenton, ook wel gerookt paprikapoeder. Met kop en schouders mijn favoriet voor de zomer.Het geeft gerechten een mooie diepe rooksmaak samen met de paprika smaak. Het wordt uiteraard veel gebruikt in de Spaanse keuken, waar het zijn origine heeft.
Tip: doe wat pimenton door je gebakken aardappels (bij het bakken hé) je zult versteld staan wat het toevoegt aan karakter. Maar ook met kip, stoofpotten, sauzen, ach eigenlijk alles wel, werkt het super.
Het is verkrijgbaar in dulce (normaal) en picanté (pittig).


2 Mediterraanse kruidenmix

Ik noem het bewust geen Italiaanse kruidenmix, want of je nou Frankrijk, Spanje, Italië of welk Europees mediterraans land neemt, de gebruikte kruidenmixen daar verschillen niet heel veel van elkaar. De inwoners van de landen zelf zullen het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar ze gebruiken gewoon wat er groeit en dat is eigenlijk overal hetzelfde daar. 
Veelal zijn het mixen van basilicum, oregano, peterselie, tijm, salie en rozemarijn, verschillend in verhouding.
Onmisbaar in pastasauzen, en eigenlijk alle mediterraanse gerechten van stoofschotels tot salades.
Tip: Koop een Italiaanse kruidenmix zonder zout, de varianten met zout bevatten echt teveel zout. Dat kun je beter zelf toevoegen naar smaak.
Tip 2: Koop nooit de kant en klare potten pastasaus! Gewoon passata (gezeefde tomaten) en een kruidenmix gebruiken en je bent goedkoper, lekkerder en gezonder bezig!

3 Knoflook en uienpoeder

Deze 2 noem ik bij elkaar want ik gebruik ze veelal samen. Ze geven gerechten een tikkeltje zoet mee, maar niet de zoet van suiker, gewoon een lichte touch. Knoflook en uienpoeder smaken namelijk niet naar knoflook of ui, daarvoor kun je beter de verse variant nemen.
Ze geven gerechten een diepere smaak mee en doen de smaak van andere ingrediënten ook beter uit komen. En ander voordeel: ze dikken sauzen in.

4 Komijn

Het sterke aromatische komijn is de laatste tijd heel sterk omhoog gekomen in mijn lijstje. Ik ben dol op de smaak er van en gebruik het steeds meer. Maar wel met beleid want het heeft echt een hele sterke smaak en overheerst al snel.
In humous, noord afrikaanse stoofschotels, curry's, chorizo en zelfs aardappelgerechten, als je het met beleid gebruikt geeft het een mooie extra smaak mee, hartig en anijs achtig.
Kan je geen komijn vinden dan is karwij een prima alternatief, ze komen veel overeen qua smaak.
Trouwens, komijn schijnt ook een geneeskrachtige werking te hebben. Of het waar is of niet laten we in het midden, maar je kunt zeggen dat je gerecht extra gezond is.


 5 Chili

Ik hou van heet. Pittig eten vind ik gewoon lekker, als ik zweet op mn kop krijg bij het eten ben ik gelukkig 😉
Ik zeg nu chili, wat gemalen gedroogde chilipeper is, maar ik bedoel eigenlijk de hele "range" pittige poeders. Cayenne peper, chili, pur biber (turkse peper, een aanrader), ik heb ze allemaal staan en ik gebruik ze zeer regelmatig.
En waar gebruik je het voor? Om gerechten pit mee te geven!

6 Piment

Nee geen pimenton, piment. Een kruid uit het Caribisch gebied die het qua smaak houdt ergens tussen kaneel, kruidnagel en nootmuskaat met de scherpte van peper. In het Engels ook wel allspice geheten.
Piment is een enorm veelzijdig ingrediënt die zich prima leent voor marinades, chutneys, stoofschotels en uiteraard Caribische gerechten. Zelf gebruik ik het veel bij low and slow op de BBQ. Maar het kan ook gebruikt worden in zoete gerechten als cake's en pudding.


 

7 Ras el hanout

De laatste uit mijn lijstje is het noord Afrikaanse kruidenmengsel ras el hanout, wat "het beste van de winkel" betekend. Er zijn veel samenstellingen en mixen gaan uiteen van 24 tot soms wel 40 ingrediënten. Een hele goede ras el hanout kun je bij Le Souk in Groningen kopen.
Het is natuurlijk dé smaakmaker van tajines,  maar in dressings, sauzen, wraps en uiteraard couscous werkt het ook erg goed. En wat te denken van dingen als kefta (marrokaanse lams gehaktballetjes), of gebruik het eens als vervanger van shoarmakruiden voor de shoarma.
Alles krijgt een beetje de smaak die je doet denken aan de sprookjes van 1001 nacht.



En dat zijn de 7 kruiden die ik vaak gebruik. Uiteraard heb ik er veel meer staan (nee ik ga niet eens tellen). Maar ik heb deze 7 gekozen omdat ze veel karakter hebben, en wellicht ook omdat ze bij het grote publiek niet zo bekend zijn.

Ik zou zeggen, ga eens langs bij de markt (Groningen, vismarkt), daar staat een hele goede kruidenkraam. Le Souk heeft ook hele mooie kruiden. En vermijd dingen van Silvo, die gooien overal zout bij.
Experimenteer wat, het is vooral leuk om eens wat anders met smaak te doen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.