los laten



Gisteren ontmoette ik een vriendelijke wijze Belg die mij vertelde dat loslaten ook iets is wat bij het leven hoort. “Visualiseer u dat u vasthoud wat u wil loslaten, strek uw arm uit, hand in een grijphouding naar boven, draai de arm zodat de hand naar benden staat, en laat los”.
Hoe simpel dat het klinkt, het werkt wel.
Los laten is heel eng. Zeker als je zo koppig bent als mij. Ik wíl helemaal niet loslaten aan bepaalde dingen want ik heb zo zo lief. Maar juist daarom moet je loslaten, anders loop je er in vast. Is het een iets waarin je jezelf beperkt want je houdt vast aan dingen die je zo graag wil maar daar is de tijd nu niet voor.
Loslaten is pijnlijk soms, hoe nodig ook want laat ik dan mijn eigen gevoel los? Maar dat gevoel is toch ook mij? Maar hoe dierbaar dat gevoel ook is, als ik er in vasthoud verteerd het mij en niet alleen mij en dat.....kan ook niet.
Keuzes zijn soms geen keuzes en worden min of meer opgelegd vermomd als keuze, en die dingen maak je er zelf van.
Betekend loslaten dat dingen niks betekend hebben? Nee, want ze betekenen echt heel veel, te veel. En hoe mooi ook, soms is het gewoon niet het moment.
Afsluitingen zijn altijd naar, zeker als je niet kan afsluiten voor jezelf. Dan komt er eerst heel veel naarheid in je gevoel en naar een paar weken trekt de mist wat op. Dan is het gewoon nog steeds erg naar maar komt het plaatsen een beetje. En kun je ook hoop loslaten.
Dat werkt nog niet volledig bij mij, ik heb genoeg om voor mezelf om over na te denken en in te richten.
Het komt, en ergens is dat heel pijnlijk, maar wellicht is dat groeipijn.

Ik laat je los
Ook al heb ik je nog zo lief
En zal ik ergens altijd van je houden.
Ik laat mij los
Ook al heb ik mij nog zo lief
Maar moet ik leren van mij te houden.
Ik kan niet vasthouden ook al wil ik nog zo graag
En leven zoals ik daarin deed
Maar de als ik vasthou en koppig blijf
Is het mijzelf wie ik opvreet.
Je bent in mij, elke dag
Elke klop van mijn hart
Ik draag je mee als goede energie
Ook al ging het best wel hard
Ik kan niet zeggen ik hou niet van je
Dan lieg ik tegen mij en jou
Maar ik laat je los
Al doet het pijn, “mijn” lieve mooie vrouw
Jij hebt je tijd nodig jou te vinden
En ik, ik heb dat ook
En toekomst zien is ook vasthouden
Dus laat ik los, ook al doet het pijn
En leven voor mezelf
Ook al voel ik me schuldig, dat moet weg
Geen schuld naar mij om mij te zijn
Ik laat het los
Om van mij te houden
Zodat ik ooit nog meer
Van iemand kan houden
Ik laat het los,
Het doet best pijn
Dat zal wel groeipijn zijn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.