Uiterlijk, kleding, image en looks en dat ik er niks mee heb en tegelijk toch wel wat

Vandaag was het weer tijd voor een knipbeurt. Mijn baard moet eigenlijk om de 3 á 4 weken bijgewerkt worden. Iets wat ik zelf niet kan en wat ik uitbesteed aan een barbier. Jawel überhipster, ik ga om de zoveel tijd naar een barbier.

Ik hou namelijk van het dragen van een baard. Waar het weg komt weet ik niet. Sinds ik mij moet scheren heb ik altijd wel iets van gezichtsbeharing gehad. Zo ergens tussen mijn 14e en 15e levensjaar is dat begonnen.
Komt het omdat mijn vader ook een baard heeft? ik heb hem 1x zonder baard gezien en dat was echt wel even schrikken! (mijn moeder heeft hem ook maar 1 keer zonder baard gezien, dezelfde ene keer). Of komt het ergens anders weg? Ik weet het niet.

Ik heb jarenlang een sik gehad, kin beharing zo je wil. Jarenlang een ringbaard, en ook redelijk vaak een gewone baard. Heel zelden heb ik het eens afgeschoren en iedere keer voelde het gewoon "niet mij" dus het zat er vaak erg snel weer op.

Sinds een paar jaar heb ik een volle baard en ik heb besloten deze gewoon lang te laten groeien. Hoe lang? Dat zie ik wel. Ikzelf vind het goed voelen en me prima staan.
Maar mijn baard heeft een beetje hetzelfde probleem als ikzelf heb. Groeien in de lengte is niet de sterkste kant, maar de breedte in gaan is dan weer geen enkel probleem.
En dat vind ik er niet echt uit zien, dus om de zoveel tijd laat ik het bijwerken. Ik heb het wel eens 2 maanden overgeslagen en dan voel ik me net een zwerver.
Ik sta niet veel voor de spiegel, maar ik mag er wel graag verzorgt uit zien.

Uiterlijk en "image and looks"

Mijn schoonzusje vind me er een beetje uit zien als een Hell's Angel, en ik krijg warempel redelijk vaak de vraag waar mijn motor is. Voor alle duidelijkheid, ik heb geen motor of motorrijbewijs (zeg niet dat het er nooit komt, maar nu nog niet).
Toch is het raar wat je soms voor stempel opgedrukt krijgt door je uiterlijk.

Mijn kledingkeuze is heel simpel. Het liefst een zwarte broek, mijn zwarte cowboy boots heb ik al jaren (en ik zweer dr bij), en een geblokt overhemd. Maar ik heb een hekel aan strijken, of kleren kopen, dus de gewone spijkerbroek (ivm werk) is het vaakst aan. Werkkleding is sowieso hetgeen ik het meeste draag maar dat heeft andere redenen.

Ik voel me er het beste bij, het is simpel (en goedkoop) en eigenlijk draag ik dat al jaren. En de kans is groot dat dat ook de komende jaren zo blijft. Ik hoef geen make over, ik ben mezelf al.
En ja ik weet het een piercing, wat oorbellen en armbanden, wat maakt het uit. Ik vind het leuk en voel me er goed mee.

Stiekem heb ik dus best wel wat met mijn "stijl" en "looks". Ik heb alleen niks met het woord "image". Ik heb geen flauw idee wat ik daar mee aanmoet. Ik hou ban simpel, straal ik dat uit? Ik hou van metal, straal ik dat uit? Ik hou ook van kinderen, koken, creatief bezig zijn, dingen maken en whiskey, kun je dat allemaal af leiden van hoe ik er uit zie? ik hoop het niet,

Uiterlijken zeggen me niet zo veel dus. Ik val ook niet op uiterlijken. Ik val op de mens zelf, niet op hoe het uiterlijk is. Ik ben min of meer verliefd geworden eens via digitaal contact, gewoon de gesprekken en manier van denken. Hele persoon nooit gezien, daarna wel en toen klopte het plaatje ook wel en werd het heel gezellig. Maar ik vind het fijner om goed met iemand te kunnen praten dan hoe diegene er uit ziet.

Maar ik blijf natuurlijk een vat tegenstrijdigheden

Maar in al mijn simpelheid en al mijn dingen dat ik mij niet zo heel druk maak om mijn eigen uiterlijk, ben ik uiteraard op dat gebied ook wel een vat tegenstrijdigheden.

Twee van mijn vrouwelijke collega's willen al tijden met mij kleding kopen om me ook eens een "andere look" te geven. Ik wil prima een keer wat passen, maar ik verander mijn uiterlijk echt niet snel. Dit voelt goed en vertrouwd, ik voel mij nu gewoon mij.

En ja stiekem vind ik al die dingen die er bij horen als je een wat langere baard hebt (tenminste, als je die een beetje goed wil verzorgen) wel heel tof.
Mijn ouderwetse scheerkwast (van dassenhaar, want ik hou van old skool) die zoveel beter inzeept dan welke bus scheerschuim ook. Een pot met shaving cream, want dat werkt het beste in combinatie met die kwast. Baardolie (houd de baard mooi zacht, hij prikt dus niet), baardbalsem (als hij weer te breed wordt en ik geen tijd heb voor een knipbeurt houd dat de boel nog een beetje netjes), wat kammen. Ach eigenlijk lijkt mijn wastafel ook wel een beetje op een plankje bij de barbier.

Uiteindelijk maakt het ook weinig uit, ik vindt het mooi, ik voel me er goed bij en ik hou er van om het te gebruiken.

En in dat licht ben ik dus best wel veel bezig met uiterlijk. Maar weet je, net als bij alles is het heel simpel. Voel ik me er goed bij? Ja. Dus mooi zo doen.

En dat geld voor iedereen, lekker doen wat je zelf leuk vind en waar je je goed bij voelt. Doe het voor jezelf en doe het met overtuiging en blijf vooral lekker jezelf!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.