Minder zelfverzekerd, en dat is goed!

Ik neem je even mee terug naar een kleine 15 jaar geleden.

Ik begon toen het besef te krijgen dat er iets niet helemaal goed zat in mijn lichaam. Ik was moe, ik had chronische diarree, veel darmkrampen en voelde me niet altijd fris.
Tegelijk had ik het idee dat ik als 24 jarige de wereld wel even aan kon.

Wat nou ik heb last van mijn lijf? Ik werk, ik ben scoutingleiding, ik heb een vol sociaal leven, en het liefst pak ik elke dag enorm veel op. ik blaakte van zelfvertrouwen en vond dat "gewoon goed" niet goed genoeg was.
Ik zou de wereld wel eens even laten zien wie ik was!

Nait best

Das natuurlijk niet een goede instelling. In al dat tumult vergat ik 1 iemand, namelijk mezelf. Ik was vaak 7 dagen per week bezig, het liefst 8.

Toen kwam de hele ziekteperiode, en ik dacht: ach 3 operaties verder, wat abcessen en wat gedoe er om heen....... Ik ben weer terug en ik zal al die jaren wel eens even weer goed maken!

Ik was zo zelfverzekerd dat ik geen aandacht aan mezelf besteedde. Nooit om hulp vroeg, alles zelf doen en ik zal wel even laten zien wat ik kan. Als je heel basaal bekijkt was ik gewoon arrogant en stond ik zeker niet open voor wat dan ook. Ik wist namelijk wel wat ik moest doen en niemand hoefde me dat te vertellen!

Fast forward

En dan zijn we nu 15 jaar later en ow jongen wat heb ik mijn les geleerd.

Niemand heeft de wijsheid, óf de waarheid in pacht en ik behoor zeker tot die groep.

Ook ik heb maar zoveel energie en je kan niet "bijlenen". Er is geen krediet voor energie, ook al dacht ik van wel. Laat ik het zo zeggen, ik heb terug betaald met torenhoge rente.

En nu? 
Nu ben ik een heel stuk minder zelfverzekerd. Dat klinkt erg hé. Maar dat is het niet.
Natuurlijk, ik ben zeker over mijn karakter, mijn sterke en mijn zwakke punten, en heb daar ook vrede mee.

Maar het moment dat ik merk dat ik moet toegeven, wint de arrogantie niet meer. Die grote blinde vlek genaamd "Ik moet dit zelf doen!".
Moet ik alles namelijk wel zelf doen? En wat wil ik bewijzen dan? En voor wie?

Als mij iets niet lukt kan ik dat nu prima toegeven. En vooral, ik voel me er niks minder door. Het is geen falen. Falen zou zijn als ik ten koste van alles het wél zou willen laten lukken.
Dat is voor mij het niet waard.
\

Hulp vragen, hulp aanbieden

En ik heb ook geleerd hulp te vragen bij de dingen die ik tegenkom en niet zeker van ben.
Waarom zou ik alles alleen doen? Ik ben dan misschien wel alleenstaand, maar ik sta niet alleen immers.

Kom ik op mijn werk ergens niet uit, leg ik dat voor. Loop ik thuis tegen iets aan wat ik zo 1-2-3 niet kan oplossen dan vraag ik rond om wat hulp.
Niet dat ik mezelf dan hulpbehoevend vindt, ik zie het nut gewoon niet van het wiel voor een tweede keer uitvinden, en nog minder nut in op mn bek gaan.

En het werkt ook andersom, mensen vragen mij nu ook om hulp als zij tegen iets aanlopen wat ze niet snel kunnen oplossen. En zo kom je samen een heel stuk verder.
Én worden dingen veel gezelliger.

Toen ik met mijn verbouwing hier zat heeft mijn vader me geholpen en wat vrienden ook. Het is supermooi geworden vindt ik. En het is allemaal zoals ik het wilde hebben, alleen dan met verbeterpunten van anderen voor de blinde vlek die ik niet zag.
Veel geleerd en harstikke gezellig!

Laatst vroeg een vriendin om hulp bij het bouwen van bedden voor haar kinderen.
Ook dat was een geweldig weekend, en dankbaar ook!

Minder zelfverzekerd, meer zelfbewust

En ik weet nu ook als ik weer tegen iets aanloop waarvan ik denk dat ik het misschien niet alleen kan, dat ik de trots laat varen.
Het "ik MOET dit ZELF doen" heeft me niet veel goeds gebracht de afgelopen 38 jaar.
Ik moet namelijk niks ;-)
Ik kies er liever voor om open te staan, voor mezelf en anderen.
Dat vergt wat inzet en training, eerlijk is eerlijk.

Maar die "verkeerde" vorm van zelfverzekerdheid is er bij mij ondertussen af. Ik ben veel meer zelfbewust en daar vind ik veel meer vrede in.
Luisteren in plaats van mezelf overschreeuwen, naar m'n lichaam, geest en de mensen om me heen.

Het heeft mij heel veel goeds gedaan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.