Je kan nooit BBQ's genoeg hebben

Jawel, weer over BBQ's. Ach, het is mooi weer dus waarom ook niet.

Hoe het begon

Het is al weer een hele tijd geleden dat het BBQ virus mij aangestoken heeft, ik durf er geen jaren aan te binden maar meer als 10 jaar zeker gok ik zo.
Mijn beste vriend is kok van beroep, ik ben hobbymatig veel met koken en alles wat daarmee te maken heeft bezig, en beiden houden we ook nog eens van buiten bezig zijn.
Als je koken en buiten combineert kom je al vrij snel uit bij BBQen.

Er hadden er al vaak over gesproken, hij heeft een tuin, dus daar moet een BBQ in!
En op een zekere dag hadden mijn ouders een simpel model BBQ over, lang verhaal kort: We hadden er één!

En ons BBQ verhaal begon bij het grillen. Jawel, we zijn niet gelijk met pulled pork of spare ribs begonnen. Ook wij hadden de hamburgers en speklapjes.
Toen gingen we over op de beer can chicken (wel lekker, nooit de biersmaak in de kip geproefd) en we hadden het al snel over "de volgende stap".

Zelf bouwen

In die tijd was BBQen niet zo hip en "in" als het nu is (later daarover meer), en als je echt goed zocht vond je echt wel dingen die je kon kopen of importeren.......maar dat was niet te betalen!
En arrogant als we waren.....we hadden wat ideeën en dat wilden we gewoon zelf maken!

Een kennis had een garage met allemaal metaalbewerkingsgereedschap, dus op een zekere dag zijn we gewoon bezig gegaan. We hebben van 2 kleine oliedrums een staande BBQ gebouwd (met rooktoren). Flexen, lasses, bloed zweet en tranen,  maar het is in een dag gelukt!
En we blijven er beide bij, het concept was gewoon super! Alles rond een centrale staander gebouwd die je kon uitbreiden. Tot de dag van vandaag nog nooit zoiets gezien en we snappen nog steeds niet waarom niet. Had had echt potentie.

De eerste zelfbouwer gaf al wat meer ruimte voor low and slow, en met de kennis die we nu hebben hadden we dat er ook echt mee kunnen doen, maar toch was het nog steeds wat meer grillen.

Na een aantal jaren met de eerste zelfbouwer te hebben gespeeld kwam het idee er weer een te bouwen. Nu eentje echt voor low and slow.
Van een 260 liter oliedrum bouwden we hem. Een ikea stelling werd een aslade, en een onderstel van steigerpijpen. Alles was op GN maat wat super handig is (horeca maat, is van alles voor te koop).
Hij werkte als een malle!
Supertrots waren we op het ding!
Op deze konden we écht low and slow doen, en er heeft van alles op gelegen. Varkensvlees was (en is) favoriet, maar lam, rund en zelfs kangoeroe en geit, het kwam er op.
Nadeel was alleen wel dat hij enorm groot is. Met een 150 liter vat was het wellicht beter geweest. Maar goed we wilden groot, we kregen groot. Je kan op dat ding (hij leeft nog steeds) met gemak een BBQ doen voor 100-150 man.

De volgende stap

Maar toen kregen we de smaak te pakken. Ik had inmiddels een Weber kettle op mijn balkon staan (die ik her en der wat verbouwd had) waar ik zowel low and slow als grillen kon doen.
Mijn beste vriend kocht een Amerikaanse offset smoker. The real deal.
En met die smoker kan je echt geweldig BBQen! Het blijft nog steeds mijn favoriete manier. Niks kolen, gewoon echt hout er in!
Hij kan er geweldige dingen op maken, en ik kom er  niet heel ver af met mijn resultaat.

Ik heb hem een keer mee gehad om een echte low and slow BBQ te cateren op een bruiloft van vrienden. 100 Man eten, een smoker, 2 webers en 1 gasgrill (plus nog een varken aan het spit). Op BBQ gebied is dat voor mij het mooiste wat ik gedaan heb.
De pretlichtjes branden nog in mij als ik er aan terug denk, soort droom die uit komt, alles klopte gewoon die dag (okay, ik had me ook goed voorbereid en de nodige tijd daarvoor genomen, maar dan nog.....ik ben geen professionele kok)

En ondertussen is mijn Weber een tweede leven aan het doen in Almere, waar hij goed gebruikt wordt. Want op mijn balkon staat nu een reverse flow water smoker. Een klein model want mijn balkon is klein. Maar toch, ik heb ook eindelijk mijn smoker! En nog wel een type en model wat je in Nederland amper tegenkomt, vind ik stiekem ook wel mooi.
Ik geef toe, de offset smoker blijft voor mij gewoon DE BBQ, maar die kan ik gewoon niet kwijt, en wat ik nu heb is zeker geen straf. Sterker nog qua smaak kan ik het wedstrijdje wel aan. Ik ben er dan ook meer dan tevreden mee.

Maar als je er één hebt.....

Alleen een redbox smoker (zo heet mijn smoker), heeft één nadeel.....je kan er niet op grillen. En ik hou ook wel érg van hamburgers van de BBQ. En een pichana of bavette zeg ik zeker geen nee tegen.

Nou had mijn beste vriend van zijn vriendin een klein model kamado gekregen (bij het grote publiek bekent van de Big Green Egg) en ondanks dat we jaren geleden zeiden: ze zien er heel tof uit en ik zeg nooit nee, maar de kans is klein dat er ooit zo eentje komt.......
Lang verhaal kort: na 1x met dat ding gewerkt te hebben, heb ik er ook eentje besteld.
Want wat heb je nou aan 1 BBQ? Dat is toch veel te weinig, zelfs op een klein balkon als de mijne.
Dus ik heb er één voor low and slow (en kip grillen), en één voor grillen.
Logisch toch?
En niet zeggen dat dat veel is, want ik ken iemand die naast zijn offset smoker, en mini kamado, nog een rookkast en een kipgrill heeft (en stiekem wil ik dat ook wel, maarja ruimte he).

Het voordeel en het nadeel van dat BBQ "in" is.

En nu, nu is BBQ helemaal hot en hip en "in".
Je wordt er bijna mee dood gegooid overal. En ik snap dat volledig hoor, begrijp me niet verkeerd.
Wij waren alleen voor de hype aan (en zullen na de hype ook door gaan), en dat heeft ook voordelen.
Zo beschikken we over een behoorlijke bak kennis ondertussen, en kunnen we kaf en koren makkelijk scheiden. Er is namelijk ook best veel rommel te koop, en dan doel ik niet eens op de goedkope dingen want ik heb heel veel rommel voor honderden euro's al zien liggen op BBQ afdelingen in winkels.

Maar het heeft natuurlijk wel héél veel voordeel voor de doorgewinterde BBQ fanaat dat BBQ nu in is.
De twee grootste voordelen?
Er is nu heel veel verkrijgbaar, je hoeft niet meer vage websites te bezoeken en hopen dat iets geleverd wordt. Een offset smoker kun je nu bijna in elke bouwmarkt kopen bijvoorbeeld (okay de meesten zijn ruk, maar er staat ook wel leuk spul). En door de vele keuzes en fabrikanten die er in springen zijn de prijzen ook een stuk gunstiger.
Ja de offset smoker en de redbox zijn beiden duur. Maar dat zijn beiden ook echt top off the line producten in hun segment, en dat zijn de dingen die gewoon serieus geld kosten.

Maar wil je tegenwoordig een fatsoenlijke kettle grill? De B merken maken ze vergelijkbaar met Weber, alleen voor de helft van het geld. Voor 5 tientjes kun je een hele fatsoenlijke BBQ kopen waar je echt wel wat mee kan doen. En wil je wat luxer? Rond de 80 euro heb je écht wel wat staan waarmee je een wedstrijdje kan doen met de A merken BBQ met een deksel. 

En dan de kamado's, daar wordt je ook nog net niet mee dood gegooid.
Zoals gezegd, ooit zei ik, kans klein dat ik er ooit een koop.
Maar dat lag ook vooral aan de prijs. 5 Jaar geleden was de vanaf prijs voor een Big Green Egg 900 euro.Voor het kleine model hé. Dat is zo'n ding gewoon niet waard vind ik, ongeacht hoeveel ik van BBQen hou.

Nu zijn er legio B merken die ook kamado's maken, en met een beetje kennis kan je daar net zo veel mee doen. Ik heb de mijne besteld bij Lidl voor 140 euro. Ik geef toe, dat is nog steeds niet goedkoop, en het is het kleinste model wat er is (groot genoeg voor mij overigens). Maar zet dat tegenover de prijs van een Big Green Egg of Kamado Joe en je ziet dat het echt een fractie van de prijs is.
En wil je een grotere keramische grill (want dat is wat een kamado is), het merk Vision maakt fantastische grote Kamado's. Compleet uitgerust met alle accessoires die je bij de grote merken er nog los bij moet kopen (en geloof me, ook die zijn duur. Plankjes aan de zijkanten van je grote Big Green Egg? Leg maar eens 189 euro neer.......naast de 1799 aanschafprijs he). Dan is de 600 euro die je voor een compleet uitgeruste Vision neerlegt toch iets anders.
En er zijn filmpjes zat op internet waarin de Vision het wint van een Big Green Egg qua uitrusting en bedieningsgemak.
Ja het is nog steeds niet goedkoop, maar mocht een grote keramische willen, het is er wél,

En dan het vlees. Waar je voorheen goed moest zoeken, of een goede band met je slager moest hebben, om aan grote stukken BBQ vlees voor low and slow te komen, kun je er nu stukken makkelijker aan komen.
Ik heb altijd het voordeel van een Hanos pas gehad, maar ook daar zie ik steeds meer groot BBQ vlees standaard liggen dat er anders nooit lag. Beef chuck, short ribs, brisket, dingen die je anders ook daar moest bestellen liggen er nu gewoon.

En vindt je het niet bij Hanos of je lokale slager? Online kun je letterlijk alles krijgen op het gebied van BBQ vlees. Boston butts, St. Louis style ribs, picnic, alle stukken naar amerikaanse stijl zijn gewoon te bestellen, zelfs stukken waar ik nog nooit van gehoord heb.
Én kruiden, echt alle soorten en maten zijn vrijelijk te krijgen nu. Ikzelf ben helemaal verliefd op chipotle (gemalen gerookte mexicaanse pepers).

Klein nadeel

Het kleine nadeel is wel.......nu BBqen hip is, is BBQ vlees dat ook. En dat doet de prijs niet veel goeds.
Waar stukken als longhaas, bavette, ezeltje of staartstuk (pichana) voor weinig geld over de toonbank gingen, betaal je er nu de hoofdprijs voor.

Maar ach, een offer dat ik graag maak.

Ik hou heel erg van mijn hobby, maar ook hier geldt: Je moet het natuurlijk niet elke dag doen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.