Niet voor het geld

Gisteren had ik een heel mooi gesprek met mijn PMT coach, eigenlijk heb ik alleen maar mooie gesprekken met hem. Koos (zo heet hij niet) zegt ook vaak "soms weet jij beter te bewoorden wat ik wil zeggen dan ik het zelf kan. Nog even en ik ga lijstjes bijhouden van jouw uitspraken en wijsheden".
Blijkbaar is mijn manier van simpel tegen de dingen aankijken niet de meest alledaagse manier van denken of zo.

We kwamen uit op het onderwerp wat ik allemaal aan "klusjes" er bij pak en wat ik aan hobby's heb, en degene die me een beetje kent die weet dan wel wat daar het toverwoord is: Eten.

"Ard, als ik jou zo hoor, je foto's zie en ook zie met hoeveel passie jij praat over dingen als bijspringen bij het bevriende cateringsbedrijf wanneer nodig, worsten maken, brood bakken, recepten bedenken, BBq-en. Dan denk ik, waarom doe jij daar niet meer mee? Waarom maak jij daar je werk niet van? Je bent er zo te zien en te horen erg goed in, je vind het leuk. Waarom doe je er niet meer mee?"

Ik doe er precies mee wat ik wil

Mijn antwoord was simpel.

Kijk Koos, ik doe het omdat ik het leuk vind. Dat is eigenlijk de kern van alles. Als ik het niet leuk vind, deed ik het niet.
En wat ik leuk vind, daar hoef ik geen geld voor, dat zijn dingen waar ik van groei als mens zijnde.
Ik heb een goed inkomen, ik mag mijn werk ook graag doen. Maar ik heb die klusjes links en rechts er ook gewoon bij nodig om, naja het gewoon leuker te hebben.

En het is niet dat ik het maandelijks doe, dan is de lol er snel van af. Het moet ook leuk blijven. en ik vind het allemaal simpel wat ik doe. Dat is de kern van alles: less is more. Gewoon rustig aan, tijd nemen, geen haast en veel liefde meegeven aan wat je doet.
Zo kan je een soort van filosofisch zien dat ik met mijn hobby's eigenlijk precies hetzelfde doe als dat ik in het leven sta.

Is het wel zo simpel dan?

"Ard, jij zegt steeds dat het simpel is. Maar dan vertel je wat je allemaal doet met bijvoorbeeld die BBQ die je voor een bruiloft gaat doen. Dan begint mijn hoofd al te tollen als jij op je dooie gemakje even verteld wat je gaat doen. En je blijft er bij dat het simpel is.
Misschien moet je er ook even bij stil staan dat je dit al een dikke 10 jaar doet, en dat je er gewoon talent voor hebt. Wat voor jou simpel is, is voor een ander wellicht heel bijzonder dat je het kan. Stop het niet weg als iets simpels, iets wat normaal is, want dat is het niet hoor. Wellicht in jouw leven, maar niet in bijvoorbeeld de mijne. Echt waarom wordt jij gewoon geen BBQ cateraar?"

Ik wil het gewoon niet

Koos, ik heb geen ondernemersbloed. Ik werk niet voor geld, maar voor plezier. Het gevoel, de glimlach, hoe je het ook wil noemen. Daarnaast weet ik hoe verrotte hard werken het wordt als ik dat soort dingen ga doen om van te leven. Dat is het mij niet waard.
Ik neem nu wat klusjes aan waarin ik een soort van totale vrijheid heb. Hoe ik denk dat het het beste is, doe ik het. Dat is niet marktconform, als je dat in een consumentenprijs gaat omzetten is er niemand die dat er voor betaald.
Betekent dat ik goedkoper moet werken, en dus dingen moet doen die haaks staan op hoe ik vind dat ze moeten. Puur en alleen maar voor het geld. Op dat moment heb ik voor mijn gevoel mijn ziel verkocht, werk ik niet meer voor het plezier, maar voor het geld.

Ik zou dan onmogelijk met mezelf door een deur kunnen. Ik vind het gewoon fantastisch om mensen nieuwe dingen te laten proeven,om ze te laten ervaren hoe mooi simpel en puur kan zijn.

En zo wil ik het houden, ik wil gewoon geen ondernemer zijn. Dat is niet waar mijn hart ligt, ik werk niet voor geld. Nooit gedaan en zal ik ook nooit doen ook.
Ja ik heb een goed inkomen, maar nog meer, ik heb plezier in mijn werk.

En mijn hobby's kan ik daarmee ook betalen en dat geeft dubbel plezier.

Maar vraag je dan helemaal niks?

"Maar vraag je dan helemaal niks voor wat je doet?"

Kijk Koos, ik neem niet alles aan waarvoor mensen me vragen. Ik moet het om te beginnen zelf leuk vinden, anders doe ik het niet.
En ik vraag altijd als betaling "doe maar iets leuks, geen geld, maar iets waarvan je denkt dat vindt hij  leuk, of iets wat veel over jezelf zegt".
Voor het cateringbedrijf betekend dat goed en lekker eten en drinken. Voor andere dingen heb ik best veel leuke dingetjes gekregen waar ik goede herinneringen bij heb.

En goede herinneringen zijn onbetaalbaar Koos, dus eigenlijk vraag ik iets wat veel meer waard is dan geld.

"Jij blijft een bijzonder mens Ard, wellicht dat jij jezelf als simpel ziet. En inderdaad je zienswijze is ergens heel basic en simpel.......maar er lopen er maar weinig rond die het ook écht doen zo als jij het doet. En daar mag je best trots op zijn."

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.