We appen!

Whatsapp, Facebook messenger, Telegram en nog vast tientallen meer vormen van digitale communicatie. Wie gebruikt ze niet? Ikzelf veel, eigenlijk teveel. Vooral teveel voor dingen waarvoor je dat helemaal niet moet doen.
Het groeit er gewon in, het is makkelijk om "even snel"een boodschap over te brengen, iets te "zeggen"....maar zeg je eigenlijk wel wat? Breng je wel de juiste boodschap over? Zit je wel op diezelfde lijn waar je denkt op te zitten?
Natuurlijk als je iemand heel goed kent dan is dat makkelijker, maar dan nog...waar is de essentie van het bericht wat je wil overbrengen? De boodschap die zoveel meer bevat dan alleen maar een zwik letters op een beeldscherm?
En waarom bespreken we soms de meest essentiƫle zaken via een medium als Whatssapp? Dat gaat toch vroeg of laat een keer mis zou je zeggen?
En als die boodschap zo belangrijk is.....waarom dan via een whatssapp bericht? Waarom neem je niet de tijd om datgene wat jij heel belangrijk vindt te zeggen....echt te zeggen? Er zitten 24 uur in een dag en als de dingen zo belangrijk zijn dan is in die 24 uur vast wel een moment te vinden?
Zijn we bang geworden om mensen dingen recht in hun gezicht te zeggen? Verschuilen we ons achter letters en emoticons op een beeldscherm?
En wat zegt een emoticon nou over hoe iemand zich voelt? Hecht je meer waarde aan een geel rondje met een bepaalde gezichtsuitdrukking op je beeldscherm dan wat iemand echt voelt? Kun je dat allemaal uit een beeldscherm met tekst halen?
Is het medium belangrijker geworden dan de communicatie tussen mensen onderling?
We regelen de raarste zaken tegenwoordig via dit soort dingen in deze snelle maatschappij met steeds minder tijd voor de mens zelf lijkt het haast wel. Tekst op een beeldscherm leeft meer dan de dingen in de echte wereld lijkt het wel.
Ik kan het weten, ik zat er tot mijn nek in bleek. Persoonlijk voorbeeld: een groot gedeelte van mijn relatie bestond op de app. IK kreeg bepaalde dingen alleen mee via appjes want dat is makkelijker en sneller en dan hoef je net zoveel moeite te doen ofzo. Ik weet het niet precies maar ik ging er in mee want, ja, het is makkelijk en gewenning. Maar het kan ook heel snel totaal verkeerd gaan als de ander een heel ander waardeoordeel geeft aan een boodschap. Ik besloot de inspreek functie van watssapp maar te gebruiken, dan kon ik veel mer info met veel meer gevoel vanuit mij, echt gevoel geen tekentje, mijn stem met intonatie gebruiken.
Dat vind ik beter. Bellen nog beter en zien nog beter want.....ik ben een van die mensen die gewoon denkt van "als je me wat te zeggen hebt wat er toe doet, zeg het me dan recht in mn gezicht, dan leeft het en dan hebben we een echt gesprek".
Hoe vaak dingen mis kunnen gaan als we onszelf min of meer verlagen door het plat via tekst te doen en de mens er achter capabel achten om maar te snappen wat jij met tekst bedoeld, zijn ontelbaar.
Een werk-groepsapp, een vrienden-groepsapp, en noem ze maar op, vaak gaat het mis en hoe meer mensen dr op zitten hoe vaker het kan gebeuren.

Ik ben er mee gestopt sinds een paar weken. Nee niet met wattsapp, ik heb het en ik gebruik het nog steeds dagelijks. Het blijft makkelijk. Maar ik gebruik het anders.
Korte boodschappen, geen zware dingen, geen essenties die alleen maar verkeerd kunnen vallen.
Na meer dan 4 berichtjes over en weer over zwaardere onderwerpen dan "heb je zin om morgen rond 16:00 een terrasje te pikken", dan bel ik. Degene aan de andere kant heeft blijkbaar tijd om de telefoon vast te houden, dus dan kan bellen vaak ook. En anders app ik, wanneer heb je tijd dan bel ik je. Of nog beter kom ik langs en praten we. Je weet wel, dat wat mensen deden voor er wattsapp bestond, of de telefoon. Ja het bellen is natuurlijk wel een uitkomst als jij in Groningen zit en een ander bijvoorbeeld in Limburg. Maar zoals gezegd....als de persoon belangrijk genoeg voor je is, en de boodschap ook....dan vind je de tijd ook wel, anders is het alleen maar belangrijk voor jou en is de ander bijzaak.

Ik heb een telefoon abo met onbeperkt bellen, en dat is tegenwoordig niet eens heel duur (ik betaal 16 euro en ik deo alles met mn foon) dus als de ander niet kan betalen te bellen ofzo dan bel ik wel.
Maar na harde lessen, en veel teleurstelling in appen ben ik weer oldskool van het bellen geworden.
Al kom ik het liefts gewoon langs als er echt wat gezegd moet worden.

Tsja en die relatie, die is over.....via de app

Ik heb zo mijn  eigen redenen om de app nu totaal anders te benaderen dus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.