Let's go, stereo!



Voor het eerst horen met beide oren.
Wat voor velen normaal is, is voor mij meer dan bijzonder.
Ik loop al 30 jaar rond met de diagnose dat mijn gehoor kampt met beschadigde zenuwen en dat het langzaam maar zeker aan het afsterven is. Sterker nog, ik loop 4 maanden rond met het nieuws dat mijn horen binnen nu en 10 jaar maximaal, volledig over zal zijn.
En ja, dat deed mij veel meer dan ik ooit iemand verteld heb...niet meer horen, dat leek me een hel.

Dus hoe vreemd was het om in februari te vernemen van een nieuwe, grote en uitvoerige test van het UMCG dat de diagnose waarschijnlijk al 30 jaar verkeerd is, en dat ik een vorm van doofheid heb waar nog best wat mee te doen is. Geloof me dan ben je heel blij en heel boos tegelijk.

En nu is het zo ver, ik heb nu op beide oren een nieuw type hoorapparaat. Opgemerkt er bij, als dezen de boel niet trekken...tsja dan is het doofheid troef. Ja er speelt nogal veel he tegenwoordig.
Maar goed, na een dik uur testen, afstellen, testen en weer afstellen heb ik nu iets wat “acceptabel” is. De komende tijd zal leren of mijn rechteroor dit daadwerkelijk vol houdt. Het is 30 jaar lang niet belast geweest met geluid dus het kan alle kanten op en niks is zeker. Maar voor nu doet ie het en ik hoop dat dat zo blijft.
De komende weken zal testen, wennen en heel moe van geluid worden zijn. Maar als alles werkt.....dan teken ik dr voor. Letterlijk....met een best fors bedrag ook. Maar dat is met zeker waard.

En geloof me, als dan de test klaar is, en je hebt je telefoonclip (gadget wat mn telefoon draadloos met mijn apparaten verbind waardoor ik bel via mijn hoortoestellen. Dus als je me ooit hardop ziet praten.....dan ben ik aan t bellen ook al zie je geen telefoon) aangesloten en je belt en hoort voor het eerst in sinds ik me kan herrinneren de stem  aan de andere kant van de lijn op beide oren heel helder binnekomen.....dan heb je wel even de tranen staan hoor. Wauw wat klinkt dat anders. Veel natuurlijker, veel meer tonatie, veel meer álles. Dus zo klink je echt? Wauw!

In het gewone gebruik is het ook wennen, al komt met telefoon geluid gewoon veel beter en directer binnen. Maar een tripje supermarkt net was echt een hele andere ervaring.
Ze draaien achtergrondmuziek en er is best wat kabaal.
Er fluiten hier veel vogels, het huis is best gehorig....en ik kreeg een hartverzakking toen ik de WC doorspoelde net. Jeus wat een herrie!

Ook mijn eigen stem klinkt heel ander. Ik hoor mijzelf nu meer zoals een ander mij hoort. Het idee van je eigen stem terughoren van een opname. Iets wat vreemd is voor velen. Nou ken ik als muzikant/zanger mijn eigen stem wel.....maar dan nog is het vreemd om mij er ook mee te hore praten. Weet niet hoe ik t moet beschrijven maar.....het is gewoon wennen.

Alles is wennen, qua geluid nu. Er komen dimensies bij en verdwijnen dimensies. Net het echte leven. En straks als alles weer werkt en de hele boel met testen en zoeken achter de rug is, dan wordt dat allemaal langzaam aan weer 1 dimensie.

Maar weest dus gewaarschuwd de komende tijd, ik hoor weer een stuk beter. Al zal ik niet alles in 1 keer verstaan want dat moet allemaal nog wennen.
Ik draai nu constant mn rechterkant naar geluid want....tsja daar hoor ik pas maar een paar uur mee, das wennen.

Maar vanavond gaat er zeker een flesje cider open om dit klein lichtpuntje te vieren.
En degene die mee wil doen is van harte welkom! Kan ik m gelijk testen in directe gesprekken J

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.