Mail naar Zilveren Kruis betreffende mijn behandeling bij het UMCG

Mijn zorgverzekeraar de volgende mail gestuurd naar aanleiding van de manier van handelen van het UMCG:

Beste Zilveren  Kruis,

Afgelopen vrijdag (11/11) had ik een opnamedag in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Dit voor mijn aanstaande operatie die gepland stond op 14/11.
De hele vrijdag heb ik in een wachtkamer gezeten te wachten op ongeveer 1,5 uur gesprekstijd met 2 zusters en 3 minuten praten met een chirurg, plus een bloedafname. Totaal ben ik 9 uur aanwezig geweest in het UMCG.
Omdat ik in Groningen woon heb ik weekendverlof gekregen, dus ik moest mij pas weer zondag melden om 19:00 uur.

Ik was daar keurig op de afgesproken tijd, heb niks gegeten en gedronken (moest nuchter zijn) en zou maandag mijn operatie krijgen. Ik heb zitten wachten tot 14:30 uur zonder enige vorm van informatie te krijgen (ondanks herhaalderlijk vragen) tot men ineens meldde dat mijn operatie niet door ging.
Werd mij nog wel doodleuk verteld dat er een kleine kas was dat ik dinsdag (15/11) wel geopereerd kon worden. Ik mocht daar blijven of thuis slapen en mij om 07:00 uur melden bij de afdeling.
Hevig teleurgesteld ben ik naar huis gegaan, wilde natuurlijk geen moment langer blijven na deze ervaring. We hebben het hier niet over amandelen knippen, maar over een open buik operatie waarbij een stoma definittief gemaakt wordt en een pouch verwijderd wordt (geschatte opnameduur 8 dagen, revalidatietijd 6-8 weken).
De volgende dag (vandaag dus) was ik keurig om kwart voor 7 op de afdeling en heb tot 14:00 uur kunnen wachten om wederom te horen te krijgen dat mijn operatie niet doorging. Wederom zonder enige uitleg of excuses.
U kunt begrijpen dat ik des duivels was.
Hoe het UMCG dit verder gaat afhandelen zal bepalen wat mijn verdere stappen tegen hun zijn, maar het moge duidelijk zijn dat ik dit niet accepteer. op mijn werk was al een ziekteverlof van 6-8 weken ingepland, mijn uren zijn overgenomen en ik kan niet zomaar weer even terugkeren op de werkvloer, om maar es 1 van de vele problemen te nomen die dit met zich mee brengt.
Ook de manier waarop het UMCG alle verantwoordelijkheid van zich af wimpelt en geen excuses maakt stelt mij zeer teleur. Er is momenteel geen spraken vaan een vertrouwensrelatie tussen ziekenhuis en patient.

Natuurlijk heeft dit alles niet veel met u als zorgverzekeraar te maken, maar toch is er een raakpunt.
Ik neem aan dat het UMCG u namelijk een rekening stuurt van een opname en bijbehordende behandelingen van 11-15 november.
Ik zou u willen vragen deze rekening niet te betalen en te retourneren.

Ik vind niet dat een ziekenhuis betaald hoeft te worden voor het onnodig laten wachten van een patient gedurende 3 dagen en een weekend gaan berekenen dat ik helemaal niet aanwezig was op de afdeling.
Daarnaast is er geen enkele medische handeling verricht, zijn er alleen maar problemen veroorzaakt en is de manier waarop men mij behandeld heeft niet echt goed voor de gezondheid te noemen.

Als je je auto naar een garage brengt voor onderhoud en hem 5 dagen later weer ophaalt en het blijkt dat er niks gebeurd is ga je toch ook niet betalen voor de plek bij de garagist waar die gestaan heeft?

Ik hoop dan ook dat u mijn mening deelt en wellicht het UMCG ook kan informeren dat u als zorgverzekeraar niet wenst te betalen voor dit soort praktijken. Geen wonder dat de zorg in Nederland steeds duurder wordt als dit de gang van zaken.

Met vriendelijke groet

Ard de Vries

Reacties

  1. Ard! Wat naar allemaal om dit te lezen. Echt onmenselijk! Hopelijk zien ze gauw hun fouten in en wordt er op zijn minst een mega groot excuus gegeven! Alle sterkte en liefs, Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.