Slaap kindje slaap

Slapen, het is iets wat nooit echt mijn sterke kant geweest is.
Als ik zo rond kijk in mijn familie is dat ergens ook geen wonder, op een paar uitzonderingen na slaapt iedereen niet echt lang en zijn over het algemeen erg vroeg wakker.
Dus dat ik datzelfde lot heb is ook  niet een wonder natuurlijk.

Maar er waren momenten dat ik het kortslapen tot een ware kunstvorm heb verheven, eentje die niet heel geweldig is om te beleven.
En natuurlijk, er zijn redenen genoeg te vinden. Zo werk ik al bijna 20 jaar in een onregelmatig dienstrooster op een 24 uurs tankstation. En de wisselende diensten wilden soms nog wel eens enorm wisselen per week zonder enige vorm van regelmaat er in op wat voor manier dan ook. Vroege, late en nachtdiensten in dezelfde week doen je ritme absoluut geen goed.

En als je dan ook nog eens een denken en maler bent, wat eveneens een familiekwaaltje schijnt te zijn, dan kunnen die uurtjes die je eigenlijk moet slapen zomaar een stuk korter worden omdat het koppie met alles bezig is behalve dat slapen.

Kortom: Nait best zoals we dat hier zeggen.

Effectief

Al moet ik de kanttekening maken dat ik toch altijd wel gemiddeld 5 uurtjes slaap pakte en dat ik vrij effectief sliep. Ik haalde er wel voor een dag energie uit. Nee dat lieg ik, voor een werkdag energie.
Ik kon prima 8 uur of langer werken maar daarna was het toch echt roofbouw.
En om de zoveel tijd crashte ik dan. Dan was ik eindelijk een paar dagen vrij en werd mijn lichaam "zomaar ziek" en lag ik 2 dagen in bed.

Natuurlijk was dat niet zomaar ziek. Mijn lijf zei: Hey kerel, nu ben ik aan de beurt! En dat kan je een paar keer negeren, maar er komt een moment dat je de prijs betaald.

Flash forward

Okay dat was een toen. Al genoeg over geschreven en gezegd.
Hier komt een  nu.

Ik slaap ondertussen minimaal 6 uur per nacht, vaak 7, en dat geeft mij een bom energie. Ik weet ook wel dat als ik vroege diensten heb en nog eerder op bed ga, ik vast meer kan slapen. Maar ik merk dat ik dat niet nodig heb, en ik haal meer uit de dag.
Bij late diensten pak ik tegenwoordig de heilige 8 vaak, en ik vermoed dat het simpelweg komt omdat ik letterlijk weet dat ik dan kan uitslapen.
Ik plan ook helemaal niks meer voor mijn werk aan bij late diensten, tomeloos lui wellicht, maar ik moet die dag wel gewoon werken dus mag ik lui zijn tot aan die tijd.
En ook al heb ik nog steeds een hekel aan late diensten, en zal dat vast ook altijd wel zo blijven, ik ga met meer energie naar mijn werk en kom met meer energie terug.

En absoluut niet geheel onbelangrijk: Na mijn werk heb ik ook nog genoeg energie voor mezelf. En dit keer zonder roofbouw te plegen.

Rustweek

Weer even een kleine flashback, Ik zei altijd dat mijn nachtdienstweek mijn rustweek was.
En dat klopte op een zekere manier ook echt wel. Ik deed namelijk op s nachts werken na helemaal
niks.

Nou klinkt dat misschien als rusten, maar schijn bedriegt. Wat ik er niet altijd bij zei is dat ik rond 08:30 uur een beetje in slaap viel, en rond 12:30 uur weer wakker werd. Als ik geluk had 13:45 uur maar veel meer slaap was het niet.
Van alles geprobeerd maar weinig hielp.

Dus overdag was het niks doen omdat de energie weg was, en ik moest nog heel lang. En heel veel, Ik draaide 6 nachten op rij, 8 in een maand. Slopend! Alleen zelf zag ik dat toen niet zo.

Weet je hoe ze tegenwoordig gaan?

Het eerste grote verschil: Ik draai er nu nog "maar" 4 achter elkaar in een maand, meer niet (op uitzonderingen na). Dat scheelt al een enorme bak ellende.
En........ik kan nu ook slapen als een malle in die nachtdienstweek.

Ik val wederom vaak rond 08:30 uur in slaap, alleen slaap ik minimaal tot 17:30 uur door. En 19:00 uur is geen uitzondering.
En zo pak ik op een dag soms bijna het dubbele van "normaal". 

Is dat erg? Het is me nu echt heel wat maanden gelukt, en ik vind het alles behalve erg.
Ik heb me nog nooit zo vol energie gevoeld in een nachtdienst, zo wakker en zo fit. Ik verbaas mezelf, en ik sta er nog steeds versteld van.

Dit had ik nooit verwacht.

Maar waarom zou ik niet? Ik heb kip noch kuiken om rekening mee te houden. De koelkast is goed gevuld voor zo'n week, en het enige wat ik doe is ontbijten, stofzuigen (ja dat doe ik dagelijks, ook in die week) en zorgen dat ik rond half elf op mijn werk ben.
Er zijn echt veel moeilijkere dingen.

De katten schijnen het ook geweldig te vinden. Die vinden weinig leukers dan tegen mij aan (of op mij) te liggen slapen als ik op bed lig. En zo liggen we met z'n drietjes dus heeeel lang te slapen.
Het is zelfs zo erg dat als de nachten afgelopen zijn, ze in shock zijn, want ze willen dan weer de hele dag met mij op bed liggen.
Verontwaardigde kattenkopjes als je ineens de woonkamer inloopt, terwijl zij naar de slaapkamer gaan.

Overslaan

En na de laatste nacht sla ik de slaap over. Volgens sommigen is dat heel slecht, ik geloof ze hoor, ze hebben er voor geleerd dus het zal echt geen onzin zijn.
Maar ieder mens is anders.

Ik heb ondervonden dat de laatste slaap overslaan voor mij het beste werkt nu ik zoveel uurtjes slaap pak.
Na mijn laatste nachtdienst voel ik mij fris en energiek.
Na thuiskomst is het koffie en spelen met de katten, dan boodschappen, huisvlijt en al die andere dingen die zijn blijven liggen. Na 14:00 uur onderneem ik weinig actiefs meer, meestal kak ik rond 22:00 uur in.
Ga ik op bed en zet ik de wekker om 08:00 uur de volgende dag.......en heb ik in 1 keer mijn ritme terug.

Voorheen ging ik ook wel vaak in 1x door, maar toen was het echt behelpen, en meestal als ik wel een paar uurtjes slaap pakte, wilde het 's avonds niet meer lukken.

Ik was in de ergste gevallen een paar dagen een zombie en had soms een week later pas mijn ritme weer terug.

Iets wat voor mijzelf nu bijna onmogelijk lijkt dat het ooit eens echt zo geweest is.

Nee ik kan nu écht 100% eerlijk en oprecht zeggen dat mijn nachtdienstweek mijn rustweek is.
Je moet absoluut niet elke week dit doen, eens per maand is vaak genoeg, maar echt, ik heb mij zelden zo fit en energierijk gevoeld als ik me de laatste maanden gevoeld heb.

Dat slapen hé, dat is zo slecht nog niet!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.