Bewust minder

"Waarom zou ik meer nemen, of willen, dan ik nodig heb?"

Ik denk dat dat een van mijn grootste levensmotto's is. Ik hou van simpel, doeltreffend en niet al te veel opsmuk.
Natuurlijk, het oog wil ook wat en het gaat niet om praktische zaken alleen, maar simpel, daar hou ik gewoon van.

En ik denk dat het op het eerste oog wel opvalt als je naar mijn huisje kijkt. Sommige mensen die hier voor het eerst komen schrikken wel eens dat ik zo klein woon.
Maar als ze eenmaal een beetje zien hoe mijn huisje werkt en waarom alles staat zoals het staat dan snappen de meesten het wel.
Er zijn er zat die er bij zeggen: Maar ik zou niet zo kunnen wonen.
En ook dat snap ik, ik kan het alleen wel.

Het is een simpel 2 kamer appartement, al is het nu wel een stukje luxer want ik heb sinds een half jaar CV. Ja, dat klopt, ik heb het grootste gedeelte van mijn zelfstandig wonen met een gaskachel geleefd.
En dat was ook prima, al moet ik heel eerlijk de luxe van een CV wel erkennen, die wil ik nu al niet meer missen. Zie je, ook ik wil best wel wat luxe!

En kijk je verder, dan vallen vast ook andere dingen op. Het gros van mijn meubels is zelfbouw. Ook een bewuste keuze. Als je klein leeft bestaan er niet zoveel kant en klare oplossingen dus dan is het toch veel fijner om zelf wat te verzinnen en bouwen?

En als je met een gericht oog kijkt, dan valt het vast op waar de dingen zijn die ik wél belangrijk vindt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een oude TV, een oude computer, een kleine stereo (hey ik ben behoorlijk doof dus een grote maakt voor mij geen verschil), maar staat er wel voor een kapitaal in de keuken. En is de keuken relatief groot en compleet. Een aantal hele goede messen, een goed fornuis, grote snijplanken, worstenpers, gehaktmolen, de wereld aan kruiden en specerijen, en dan staan op het balkon ook nog eens twee BBQ's te pronken.

Daar gaat het geld heen, dat vind ik persoonlijk belangrijk.

Waarom meer huis als je ook meer uit je huis kan halen?

En ik heb wel eens nagedacht over groter wonen hoor, maar voor mezelf hoeft dat niet zo. Ik ken mezelf een extra kamer zal een rommelhok worden!
En ik woon goedkoop, spotgoedkoop. Als ik zeg dat ik €220 per maand aan huur betaal staren mensen me soms aan alsof ze water zien branden.

En waarom zal ik voor groter en duurder gaan? Ik kan ditzelfde huis voor veel minder geld zo luxe maken als ik zelf wil!
En in de details valt dat ook te zien. Nergens is een stroomkabel te zien, of een aan-uit knop. Ik heb daar een hekel aan. Alles in mijn huis gaat draadloos en bestuur ik via mijn iPhone. Verlichting, de tv, en zelfs de verwarming. Alles is "onzichtbaar" weggewerkt.

En een auto? Die heb ik hoor, en ik ben er heel blij mee. Zeker met mijn huidige auto!
Het is ook een hele simpele. Een Ford Fiesta uit 2002 met geen enkele optie. Geen electrische ramen of spiegels, geen centrale deurvergrendeling. Alles gewoon handmatig.
En weet je? Dat werkt net zo goed!
En ze rijdt geweldig en is motorisch in zeer goede staat, en vanbinnen in nieuwstaat..
Dan is het toch harstikke goed?

Links besparen, rechts uitgeven

En voor de mensen die dan denken, die houdt vast bakken geld over zo.

Dat valt eigenlijk wel mee. Ik zeg dat ik van simpel hou, en dat klopt, ik geef niet veel geld uit aan de "standaard" dingen als auto en huis.
Maar de dingen die ik belangrijk vind? Ja daar gaat het geld heen.

Die BBQ's staan zeker 3 keer per maand aan, met goed vlees er op. En sowieso mijn budget voor eten is hoog, en drinken ook. Vind ik belangrijk dus daar gaat veel geld heen.
Ik mag het ook graag delen met vrienden en familie, en dat vind ik veel mooier dan geld uitgeven aan een luxere auto of een groter huis.

Natuurlijk, ik ben alleenstaande, en ik kan ook geen koffiedik kijken over wat er in de toekomst gebeurt. Mocht daar wat in veranderen dan is de kans groot dat er in andere dingen ook iets veranderd.
Niet totaal veranderen hoor, die BBQ's zullen minder vaak aan gaan maar niet uit blijven ;-) en zo zijn er vast meer dingen, en dat is helemaal niet erg.

Maar in de basis?
Ik blijf op heel veel punten het liefst simpel.

En op heel veel punten is het bewust minder.......maar wel om het op een ander punt juist bewust meer te doen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.