Gebruiksgemak versus cosmetische waarde

Over het algemeen ben ik iemand die meer waarde hecht aan gebruiksgemak van, naja, praktisch alles boven hoe het er uit ziet.
Al ben ik natuurlijk een perfectionist dus ik probeer, net als waarschijnlijk heel verschrikkelijk veel anderen, die twee zoveel mogelijk samen te laten gaan.

Maar ik merk dat ik de laatste tijd de "looks" ook wel weer erg belangrijk vindt.
Zo had ik al mijn meubels in huis veel praktischer kunnen ontwerpen en bouwen, maar ik moet er ook tegenaan kijken en het oog wil ook wat.
Voorheen kon me dat weinig schelen, en dat kon je een paar jaar geleden ook heel duidelijk zien hier, nu is het al een stuk meer comfort en gemak meets looks en mooi. En over wat mooi is kan een heel discussie volgen, maar ik woon hier en ik vind het mooi. Dus ik win ;-)

En ja eerlijk gezegd vond ook ik mijn interieur van 6 jaar geleden niet mooi, maar t was wel verrekte practisch.

Mijn nieuwe "buitenkeuken" is er ook een goed voorbeeld van. Het moest robuust zijn, klein en praktisch maar vooral heel erg stevig. Niet alleen vanwege het gewicht wat er op staat, maar ook wel voor de waarde. Er staat daar voor een kleine € 1000 aan BBQ's en die moeten koste wat het kost wel goed staan.
Dus heb ik het gebouwd van dikke grenen balken waar normale mensen een vliering mee bouwen. Stevig is het dus.
Maar ik wilde ook een mooie look die bij het elegant robuuste uiterlijk van de BBQ's paste. Iets waar ik eerder niet snel bij stil stond. Het werkte dus het was "af".
Nu ging die vlieger niet op. Het moest ook wat lijken, ondanks dat ik weet dat het meer vies van de as zal zijn dan schoon. Dus mooie goede zwarte buitenlak die goed past bij het rode van de BBQ's, de lelijke voet van de kamado weg en daar vuurvaste stenen onder die ook zwart gelakt zijn.
Chromen schroeven voor de bling, wat mooie BBQ foto's en een chromen messenmagneet om het af te maken.

Praktisch meets mooi.

En dan cosmetisch versus praktisch mijzelf

En vandaag keek ik eens kritisch naar mezelf in de spiegel. En dat doe ik écht niet vaak.

Omdat ik een stoma heb, heb ik ook stoma materiaal om, dat is wel zo fijn.
Ik maak al sinds ik een stoma heb gebruik van een tweedelig systeem. Dat bestaat uit een plak die op de huid gaat rondom het stoma, en daar klik je een zakje op.
Heel makkelijk en je hoeft het 2 keer per week te vervangen. En ik hoe niet van vervangen.

Sinds een aantal jaren maak ik gebruik van het merk Coloplast. Hun Sensura Mio plakken bevallen mij supergoed. En geloof me niks is een grotere omwisseling voor een stomadrager dan van materiaal te wisselen. Mijn vorig merk was ook goed maar die "voelde" ik. De Coloplast is nagenoegen niet te voelen. En dat maakt een wereld van verschil.

Maar de coloplast heeft wel een groot nadeel: Hij is goed zichtbaar.

En meestal doet me dat niet zoveel. Ik schaam me niet voor mijn stoma, en vind het ook niet erg dat hij zichtbaar is.
Maar dat gezegd hebbende, als mijn tweedelig systeem halfvol zit steekt hij best wel uit.

Nou ben ik niet de slankste man die er is, maar als het materiaal ook gaat uitzetten, dan lijk ik echt een stuk dikker dan ik ben.

Vandaag had ik wat problemen met mijn huid, en besloot tijdelijk over te gaan naar het 1delige systeem van coloplast.
Dat is een plak en zakje ineen, en deze moet je minimaal 1 keer per dag wisselen. Dat is niet heel praktisch. Ik haat wisselen.

Maar ik had nog wat liggen, dus ik dacht, even lief zijn voor de huid.
Mijn eendelig systeem heeft kleinere zakjes dan mijn 2delig systeem. Ik kan ze ook groter krijgen hoor maar die heb ik nu niet ter beschikking.
Maar het grote voordeel is: Ze steken amper uit.

Voor de spiegel staan

En zo stond ik voor de spiegel zonet. Ik kijk er niet vaak in, maar ik liep er voorlangs en mijn oog viel op iets.
Die altijd aanwezige stomabobbel was wég! Alleen als je heel goed keek en wist waar je op moest letten zag je hem nog.
En ik leek serieus wel 5 kilo lichter.

Ik schrok er van!

Ik heb een haat liefde verhouding met eendelig. Ik blijf ze niet het meest praktische vinden wat er is. Aan de andere kant, en ik zeg dit niet vaak, vóelde ik me wel anders toen ik in de spiegel keek.

Niet dat ik een hekel aan of mijn stoma of mij n materiaal heb. Maar het was gewoon zó anders om me zo te zien.

En ik besefte me dat ik eigenlijk voor het eerst ooit cosmetisch naar mijn stoma keek.
Ja het is een fantastisch ding, heeft mijn leven gered en ik ben er zeer blij mee.
Maar misschien moet ik toch langzaamaan eens over gaan op 1delig, want echt, het is nu zo goed als onzichtbaar!

Morgen mag ik weer bestellen, ik denk dat ik tóch een doosje 1delige maxi zakken er bij bestel.

Want ook mijn oog wil af en toe ook wat.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.