Laat die kou maar komen (en waarom ik "regelmatig" BBQ)

De buitentemperatuur heeft een duik genomen, de wintertijd is ingegaan en het lijkt er op dat we afscheid gaan nemen van de hoge temperaturen.

En dat vind ik prima! Begrijp me  niet verkeerd, ik hou ook van de lente en de zomer, lekker buiten zitten en bezig zijn. Korte broek en slippers, ik ben er groot fan van.
Maar toch, die eerste maanden herfst hebben toch iets magisch. Het verkleuren van de natuur, het lijkt bijna of er een extra definiete mooie kleuren bijgekomen is in de bossen. En met mijn bosrijk uitzicht vanuit de woonkamer komen die mooie kleuren ook mooi de woonkamer binnen.

Misschien heeft met met  mijn jeugd te maken, in de herfst was er altijd veel te doen met scouting. Veel wedstrijden, hikes in de bossen, en ook veel buiten zijn. Het heeft gewoon een extra speciaal plekje in mijn hart.
Waar veel mensen het niet zo op lagere temperaturen hebben, gedij ik er prima op, eigenlijk beter als met warmte.
Natuurlijk hou ik ook niet van de "regenherfst en winter", dagen dat het maar niet droog lijkt te worden en alles grauw en vies en nat is. Maar een "koude" droge herfstdag, heerlijk!

Mijn hobby's werken ook het beste in deze tijd

En een ander voordeel: Mijn hobby's pakken een stuk beter uit in deze jaargetijden.
Ik heb de eerste worsten weer te drogen, en dat voelt goed.In de warme maanden is dat niet te doen, ik heb geëxperimenteerd met een wijnkoeler die ik omgebouwd heb tot rijpingskast, maar dat was een mild succesje, heeft nog werk nodig.
In de zomer worst aan de lucht drogen is gewoon een serieuze no go, daar word je alleen maar ziek van.

Dus nu kan ik mijn hart weer ophalen! Straks komt november en dat is traditioneel gezien de slachtmaand. Tegenwoordig slachten we het hele jaar door, maar heel veel vroeger was er natuurlijk minder koeling en bewaartechniek. Toen slachtte men wanneer men vlees nodig had, maar in november werd het kouder en kon men meer vlees bewaren en verwerken. En de dieren waren natuurlijk volgroeid en goed op gewicht.
Dat alles speelt nu niet echt meer mee, maar ik ben toch een soort traditionalist op dat punt, en draai mee op die seizoenen zoals men dat vroeger ook deed.

En wat een ander voordeel is van de kou? Mensen zitten niet snel buiten en houden hier hun balkondeur en ramen sneller dicht.
Dat betekend minder snel rook overlast.

Waar komt die rook dan weg? Uit mijn "Mooie Rooie", de smoker.
Nou staat hij regelmatig aan hoor, maar ook ik vind het een wonder dat ik nog geen klachten ontvangen heb. Soms komt er echt veel rook vanaf.
In de koude periode is dat  minder een punt, als ramen en deuren dicht zijn hebben mensen er minder last van.
En dat geeft toch wel een beter gevoel voor mij. Ik voorzie dan ook (nog) meer smokerplezier en experimenten met de échte grote stukken vlees.

Waarom BBQ jij nu ineens zo vaak?

Dat is wat ik wel vaak te horen krijg het laatste half jaar.
Waarom nu best vaak, en voorheen "wat minder".

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Ik heb nu de spullen er voor en een echte plek.
Voorheen had ik mijn Weber. en daar was ik heel blij mee. Sterker nog, daar heb ik de basis gelegd voor mijn kennis. Zonder die Weber was dit allemaal nooit zo gegaan.

Maar de Weber had een groot nadeel: Hij was nogal bewerkelijk voor de langere BBQ sessies.
Niet dat dat erg is, het hoort er ook bij, maar hij stond eigenlijk standaard in de weg op mijn balkon. En voor ik de hele boel klaar had was het tien keer spullen verplaatsen, een dik uur om de boel op temperatuur en rokend te krijgen en gewoon heel veel rommel en overal resten as.

Ik grapte wel eens dat ik meer tijd aan voorbereiding en schoonmaken kwijt was dan aan et daadwerkelijke BBQen.

Nu heb ik een "echte" smoker, en een buitenkeukentje. Een plek voor mijn 2 BBQ's, een ruimte voor de kolen en hout en alles mooi bij elkaar.
Met zorg heb ik de modellen uitgezocht op zowel wat ze kunnen, maar ook zéker het gebruiksgemak.

Ik ben niet bezig met eerst alles verplaatsen en rommel maken, ik hoef geen chimney meer aan te steken. Deze modellen heb je zo aan en je bent eerder bezig met het daadwerkelijke BBQen.
En ben je klaar dan heb je geen enorme bende.
In een grote tuin is dat geen probleem, maar op een balkon van 2,20 x 1,10 is het een heel ander verhaal.
En nu ik na jaren van uitzoek en nadenkwerk eindelijk de stap genomen heb om het zo te maken als ik wil, zodat het goed werkt en ik geen uren kwijt ben met randwerk, ja dan wil ik er ook van genieten.

En daarom BBQ ik nu zo vaak, eigenlijk zo vaak ik wil en kan, en dat is gelijk aan wat ik met de Weer wel wilde, maar niet deed vanwege de extra tijd en rommel die het gaf.

En nu? Nu merk ik dat ik me met stappen ontwikkel op BBQ gebied, ik maak dingen waarvan ik nooit dacht dat ik ze ooit zou maken.
Het is niet dat ik uitgekeken ben op wat Webers kunnen en doen (of Weber klonen, ook niks mis mee). Het blijft naar mijn mening de meest veelzijdige BBQ die er is, hij kan letterlijk alles.
Iedereen die een beetje wil BBQen en daar wel (of niet) verder in wil gaan zou eigenlijk  moeten beginnen op een Weber Kettle, daar leer je zo gigantisch veel op.

Maar voor de volgende stap ben ik heel blij met wat ik nu heb. Zoals gezegd jaren aan denk en zoekwerk (en sparen). Ik had rond mijn 30e al zoiets als dit in gedachten, en nu ik het heb, rest maar één ding: Het gebruiken ook!

Laat die kou maar komen! De amateurslager is er zeer blij mee!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.