Recensie: Paul Lambert's Red box Smoker

Een klein half jaar geleden heb ik mijn smoker aangeschaft, ik ben er ondertussen zo tevreden over dat ik heb besloten er maar een recensie over te schrijven. Wellicht dat het een mede BBQ liefhebber kan helpen in het maken van een keuze.

Mooie rooie

Na een aantal jaren met een Weber gewerkt te hebben, zeer tevreden over, wilde ik toch over gaan naar iets anders voor mijn grote passie. Een volgende stap in het BBQen.
Maar er is zo veel keuze tegenwoordig, welke zou het beste bij mij passen?

Ik heb de bekende belangrijke hoofdkeuzes eerst gemaakt (Budget, wat wil ik er mee doen en waar komt hij te staan), en al snel kwam er voor mij uit dat ik een low and slow smoker wilde hebben die klein is (ik heb een klein balkon, helaas geen offset smoker voor mij dus). Budget technisch gaf ik het een maximum van € 600 euro.
Nou klinkt 600 wellicht veel, en kleingeld is het zeker niet, maar als je een beetje smoker wil hebben is dat echt een "vanaf prijs", het meeste ligt er ver boven.

Op het Youtube kanaal van How to BBQ Right zag ik echter een filmpje voorbij komen met een kleine rode box smoker. En het was liefde op het eerste gezicht. Hij voldeed aan mijn eisen van afmeting en budget, en na wat google werk wist ik er meer over, de officiële naam? Een hele mond vol: Paul Lambert's Sweet Swine 'o Mine reverse flow Red Box smoker,

De aanschaf, de aflevering en het uitpakken.

Ik heb eerst geprobeerd de smoker zelf te importeren uit de USA, maar als snel bleek dat onbegonnen werk. In Nederland vond ik hem bij Vuur en Rook. Hij paste precies binnen mijn beoogde budget.
Na een paar muisklikken en nog even snel zwaaien naar mijn gespaarde 600 euro (min 5 cent) was de bestelling gepleegd. Al heel snel volgde een telefoontje wanneer de aflevering mogelijk was, hij werd voor de zekerheid op een pallet  vervoerd dus ik moest we wel thuis voor zijn.
En de volgende dag had ik hem in mijn bezit. Nette en snelle service!

Nadat ik de doos ontdaan had van de pallet en de folie, ze namen echt geen risico met het vervoer, was het uitpakken geblazen.
En wat zeker een groot voordeel is van de Red Box, eenmaal uitgepakt is hij gelijk klaar voor gebruik. Geen priegelwerk met het in elkaar zetten, neerzetten en gaan met die smoker. En ook al is het een apparaat wat je koopt voor wat hij kan, qua design is hij ook erg  mooi om te zien. Knalrood, afgewerkt met verchroomde hoekstukken en hendels voor de vuurbak en het kookgedeelte (later er meer over), en gewoon heel erg degelijk. Het is dan wel niet het dikste staal waar hij van gemaakt is, maar het is wel goede kwaliteit en geen blik, het hele apparaat is gepowdercoat in plaats van geverfd en dat komt de levensduur echt ten goede.






Maar wat heb je dan?

Smokers komen er in veel soorten en maten, dus wat is dit dan voor model?
Nou, hou je vast, hier komt de technische beschrijving: Reverse flow waterbad box smoker.
En laat ik dat laatste als eerste uitleggen, een box smoker. Dat is een smoker waar het stookgedeelte onder het kookgedeelte zit. Je hebt eigenlijk een kast met 2 deurtjes, aan de onderkant stook je en is er een klein deurtje waar de vuurbak achter zit, en daarboven zit een groter gedeelte waar je je vlees in kan doen.
De twee delen worden gescheiden door een waterbad, die is uitneembaar, het waterbad zocht voor een constante temperatuur in de smoker en een goede luchtvochtigheidsgraad.
En reverse flow? Het apparaat is dubbelwandig, als je het waterbad plaatst dan gaat de rook via de dubbele wand naar de bovenkant van het kookgedeelte.
De luchtuitlaat (een schoorsteen is een groot woord) in het kookgedeelte zit aan de onderkant, dus de rook wordt geforceerd om van boven naar beneden te gaan door de smoker.
En is dat handig? Ja! Want het zorgt er voor dat je de temperatuur beter kan handhaven en het houd de rook langer in de kast (geloof me, als je bij het smoken het deurtje open doet dan zie je amper iets er in liggen zoveel rook blijft er in hangen).

En wat voor mij persoonlijk het mooiste is: De afmeting. Waar box smoker normaal heel groot zijn, is dit model erg klein. 40 cm breed, 45,7 cm diep en 71 cm hoog (omgerekend vanuit de inch). Je hebt dus een mooi klein apparaat, en voor mijn kleine huisje is dat precies wat ik zocht.

Het kook gedeelte is 30,5 cm breed, 33 cm diep en 35,5 cm hoog. Er kunnen 3 roosters in. Nou klinkt dit niet erg groot, een oppervlak van 30X33 om op te smoken, maar je hebt dat oppervalk wel drie keer en het hele oppervlak is te gebruiken. Ter vergelijking: op mijn weber kon ik bij een low and slow soms nog niet eens de helft van het rooster gebruiken ivm de opstelling en de afstand vlees versus kolen.
En voor thuisgebruik is dit echt genoeg, geloof me. Ik heb er 7 kilo spare ribs tegelijk in gemaakt, maar 3 varkensnekken is ook geen probleem ( ik schat dat je er 5 in kunt maken). 
En op het  moment van schrijven ligt er een rundernek van 4,5 kilo in. Ik heb hem wat moeten opbinden, maar da nog: dat zijn geen kleine stukjes vlees.

En het allermooiste vind ik ook: De maatvoering van de binnenkant is de wellicht bekende horeca GN maat. Alles is 1/2 GN vanbinnen. Wat betekend dat zowel de roosters als het waterbad allemaal los te bestellen zijn, en dan gewoon bij iedere willekeurige website die GN materiaal verkoopt. Niet ultraduur bij die ene fabrikant omdat die een aftandse maat gekozen hebben die alleen zij maken.

Het gebruik

Op gebruiksvriendelijkheid is dit een geweldenaar, al moest ik er zelf wel even aan wennen.
Voor een low and slow zorg je dat je 4 á 5 brandende briketten in de vuurbak hebt, aan de achterkant. Dan vul je de rest van de vuurbak met briketten (wel even netjes tegen elkaar aanleggen), je legt je rookhout er op, doet de waterbak er in, sluit de deurtjes........en de komende 4 uur kun je hem bijna vergeten. Fire and forget.

Er zit een luchtstroom reguleer schuif op de vuurbak, maar laat die maar gewoon open staan, het apparaat blijft de eerste uren strak op 110 graden staan. Precies de zone waar een low and slow zit. En dit apparaat is gemaakt voor low and slow, daar later meer over.
Om de 2 uur wellicht wat water erbij doen in de waterbak, maar als je een 5 uur cook doet is meer niet nodig.
Let er wel even op dat als de briketten bijna "uitgebrand" zijn, de temperatuur omhoog gaat in de smoker, niet rigoreus maar er kunnen zomaar 20 graden bij komen.

Voor een langere cook is mijn tip om de vuurbak te starten zoals eerder beschreven, maar dan tot een twee derde te vullen met briketten. Na 2 uur kun je dan de rest bijvullen, en om het uur doe je er nieuwe briketten bij, druk deze met een tang, tegen de briketten in de bak aan. Zo duw je de brandende briketten verder naar achteren en vallen de uitgebrande los uiteen en op deze manier blijf je "van voren stoken" en dit kan je bijna onbeperkt blijven doen. Ik heb er op deze manier een chuck elf uur ingehad en ben niet boven de 115 uitgekomen.

De voor en de nadelen

Het klinkt als een grote lofzang voor dit apparaat tot nu toe hé, en dat klopt ook want ikzelf ben er superblij mee.
Maar ik heb hem ook maar voor 1 doel gekocht: Low and slow.

Wil je een BBQ die klein van formaat is en een goede low and slow kan geven en heb je er 600 euro voor over? Dan heb je hem gevonden, zoek niet verder, dit is hem!
Maar qua veelzijdigheid?
Ik maak er wel eens kip in klaar, spatchcock op de roosters, waterbad er uit, en dat gaat ook prima hoor, erg lekker.
Maar het is en blijft een low and slow smoker. Ja hij kan echt wel warmer dan 110 (gewoon een lit chimney er in doen) maar daar doe je het apparaat niet heel goed mee uitkomen. Hij kan het en je bent dan wel wat meer werk kwijt aan temperatuur regelen en waterbad bijvullen.

Verwacht geen mega veelzijdige BBQ, hij kan 2 truukjes, smoken met en zonder waterbad, en zonder zou ik alleen doen voor een kip want je bent eigenlijk meer aan het grillen, maar het smoken met waterbad, dat kan hij als de beste!



Deze BBQ neem je als pulled pork, pulled beef, spare ribs, chuckroast en brisket en alles wat
daarmee te maken heeft jouw ding is.
Hij best zuinig met briketten en je hebt niet veel chunks nodig voor een goede rooksmaak. De resultaten kunnen zeker mee als je vergelijkt met een offset smoker, en hij is zeer gebruiksvriendelijk en je leert er snel mee werken.
Wat ervaring met low and slow is echt wel aan te raden, als eerste BBQ zou ik deze niet aanraden, begin gewoon op een weber, die zijn ook echt super.

Maar mocht je wat serieuzer willen BBQen en voor de grotere stukken vlees, de rooksmaak en de long cooks willen gaan, gewoon thuis, met iets dat je niet teveel ruimte inneemt en qua budget vriendelijker is dan de smokers die net even een slagje groter zijn?

Red Box smoker!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.