Geef het liefde en aandacht, en tijd.

Ik moet een beetje en idee hebben wat ik wil, niet precies, een beetje een richting.
Ik pak wat ik nodig denk te hebben en weeg dat losjes af, het gaat nu niet om grammen, het gaat om gevoel en wat ik met mijn opgedane kennis door de jaren heen doe.
Misschien pak ik er nog wat bij waar ik eerst niet aan dacht, maar nu geeft mijn instinct aan dat het wel een goed idee is.
Luister altijd naar je instinct, je gevoel, je hart, het komt ergens weg en het komt met een reden.

Luister.

Als de eerste stap genomen is, neem dan eerst de tijd om die stap te laten inwerken. Haast je niet, met haast bereik je veelal het tegenovergestelde van wat je wil.
Neem de tijd, voor deze stap en iedere stap die je hierna wil maken.

Tijd, het belangrijkste ingrediënt van het hele proces, en tijd heeft geen betrekking op minuten of uren, tijd is gewoon wanneer ik voel dat het zover is. Wanneer de volgende stap kan of wanneer het klaar is.
Vertrouw op jezelf.

Ook voor de volgende stap moet ik tijd nemen, zorg dat alles ongeveer klopt voor ik die neem.
Het hoeft weer niet precies op de gram of graad nauwkeurig, ook dat kan altijd nog bijgestuurd worden naar gelang mijn gevoel dat aangeeft.
Maar ik moet wel zorgen dat de setting enigszins klopt.
Niet haasten, er is geen snelle weg, dit is waarvoor ik gekozen heb, en berust in de keuze en ga niet gelijk van alles er bij halen of aanpassingen doen in het begin.
Vertrouw op jezelf, je kunnen.

Geen haast.

Dan komt de fase dat ik, mocht ik dat willen, wel wat kan aanpassen. Kleine details, grote dingen. Wat ik maar wil, het is in mijn handen.
Als ik alle vorige stappen goed gezet heb dan maakt het niet uit, de uitkomst is altijd goed.
Vaak pas ik zo weinig mogelijk aan en vertrouw ik gewoon op mezelf, op mijn gevoel.
Geef het liefde, geef het aandacht en laat het zijn gang gaan.

Kleine ingrepen, niks groots.

Ik ben niet zo ver gekomen om nu van alles te veranderen. Ik weet waar ik mee bezig ben, geen paniek.
Vertrouw niet teveel op lijstjes, randzaken en alles wat "het" makkelijker maakt.
De basis ben je zelf, ongeacht hoeveel toeters en bellen je ook mee neemt, het gaat om wat je er mee doet, niet wat je hebt.

Laat het ontwikkelen

Laat alle nuance die je gegeven hebt een worden.
Voel, proef, ruik, ervaar.
En vooral, geniet.
En als die laatste stap in zicht is, ga dan niet ineens snel willen.
Ik heb het zo lang goed gedaan, het zou nu zonde zijn om met de finish in zicht de boel te verneuken.
Iedere stap telt even hard mee, en vraagt tijd en aandacht. En liefde.

Geef het die liefde

En durf het ook even los te laten.
Laat het maar doen wat het doet, je hoeft niet altijd in te grijpen.
Het lijkt alsof het automatisch gaat, maar dat is gewoon de som van de dingen, omdat alles klopt.
En dat is goed, denk er niet teveel bij na, probeer het niet teveel te begrijpen.

Het komt goed

En dan denk ik dat de laatste stap geweest is.
Maar dat is natuurlijk niet zo.
Het moeilijkste moet nu eigenlijk gebeuren.
Neem het bij de hand, zorg  er voor dat het goed en veilig opgeborgen is, voor een tijdje.
En doe helemaal niks.
Nu moet je het nog één keer tijd geven, juist nu moet je niet willen ingrijpen, ook al wil je het resultaat van al je harde werk zo graag ervaren.
Juist nu moet je een stap terug doen en "de boel gewoon de boel laten zijn".
Alles komt echt wel goed, vertrouw er op.
Maar nu heeft het eerst tijd nodig voor je verder kan naar de laatste stap.
Gun het dat, overhaast niks.

En dan is het eindelijk zo ver.
Na lang wachten, er veel mee bezig zijn en al die aandacht en liefde die ik het gaf.
Eindelijk is het klaar en kan ik er van genieten.
Neem dan ook de tijd óm er van te genieten en overhaast niet, anders zou al het werk voor niks zijn.
Als ik het snel verorber en dan is het klaar.......dat is toch zonde?

Geniet van je werk, je kennis, dat stukje ik dat jij gecreëerd hebt.
Deelt het met mensen waar je om geeft, en als er vragen zijn over hoe je het gedaan hebt, beantwoord ze naar eer en geweten.
Wie weet help je er iemand anders ook mee.

Wees trots op jezelf en geniet van iedere stap, neem jezelf niet te serieus, volg je instinct, geef liefde en aandacht. Leer nog steeds van ieder proces en je zult beter en beter worden.

En neem vooral de tijd

Ik weet niet meer of ik het nu over low and slow BBQen heb, of over het leven zelf

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.