Blij! Gewoon blij met mij!

Zo, dat is er uit!

En dat heeft lang geduurd voor ik dát 100% welgemeend kon zeggen ook!

Maar écht er is gewoon heel veel veranderd. Nouja eigenlijk ook weer niet, klinkt dubbel hé, is het ook een beetje (mag ik nog zeggen dat ik een simpele boer ben? ;-) natuurlijk mag dat want ik heb het heel simpel gehouden).

Het begin

Een hele tijd ging het met ups and downs, en eerlijk gezegd nam ik nooit de tijd voor mij. Voor mezelf. Altijd "moeten presteren", altijd maar doen, en altijd maar door.
Nooit even rust, nooit even stil staan en de kop bleef maar malen.

Lang verhaal kort: burnout, depressie, niet leuk dus.

Heel veel momenten van bezinning gehad, maar tegelijk merkte ik ook dat dingen gewoon moeite kosten. Dat hele gat waar je in valt als "HET" achter de rug is.
Een beetje hetzelfde als ik na ,mijn ziekteperiode met alle operaties gehad heb.
Ik had me meer dan 300% ingezet, alle doelen gehaald, betere resultaten gehaald dan welke arts ooit voorzien had.
En dan.......dan ben je ineens weer terug in je "normale" leven en val je me toch in een gat! Wat nu? Waar moet ik nu voor vechten, wat moet ik nu doen? HELP!!!!!

Met vallen en opstaan kwam ik de jaren daarna door, maar echt volledig goed in mn vel was het eigenlijk nooit echt.

En ik heb heel veel meegemaakt en geleerd in die jaren, maar nooit echt viel het kwartje.

En de laatste weken merk ik gewoon dat hij gevallen is.

Geen moeite meer doen

Zoals vast wel meer mensen die hulp gehad hebben, heb ook ik allemaal lijstjes en denkmethodes meegekregen. En Jezus wat kost dat soms een moeite.
Ik was er gewoon helemaal klaar mee! Ik ben meer bezig met mezelf dingen opleggen dan ik ooit deed leek het wel. De mindfulnes manier, de GCT manier, de dit en de dat....waar blijf ik?

Dus ik besloot er geen moeite meer voor te doen. Laat het maar komen ik heb geen zin me druk te maken.

En er viel ineens een last van me af. Juist door minder aandacht te geven ben ik toch een soort van automatisch meer aandacht gaan geven aan de dingen waar ik veel meer aandacht aan hád moeten geven.
Mijn hobby's en interesses, mijn creativiteit en naja gewoon ik. Gewoon ook eens egoïstisch zijn!

Minder werken en meer niet-werken

Ja, na jaren van veel werken is dat wel eventjes klaar! Ik heb in overleg nu dus een dag werk minbder per maand. En dat is een hele grote stap voor mij. Klein beginnen.
Maar de laatste dagen beviel het rust nemen me heel goed. Ik kan het ook supergoed. Gewoon even "niks" doen. En niks is nooit niks!
Lekker een middagje in de zon doorbrengen met een goed boek, bbq aan en even verder niks.
Wat films kijken die al tijden op mijn lijstje stonden, wat mensen weer eens opzoeken.

Gewoon op sociaal gebied wat meer ontplooien, wat meer bezig met wat ik nu belangrijk vindt.
Ik weet voor sommigen klinkt dat heel normaal, en weet je........voor mij nu ook!

Minder werken bevalt me goed! En meer niet-werken ook. En ik weet ik heb ook een beetje ZZP werk er bij, maar zoals vaker gezegd dat is hobby voor mij, ik geniet daar van.

Alles is verder hetzelfde eigenlijk

En voor de rest is alles eigenlijk gewoon hetzelfde hoor. Mijn "ik" is op meer rust na echt niet veranderd. Waarom zou ik ook, ik heb geleerd mezelf te accepteren zoals ik ben. En weet je, daar ben ik blij mee! Ja! Terecht blij mee.

En voor het eerst sinds tijden slaap ik gewoon goed in en door in mijn eentje (plus 2 katten). Ik heb zin in elke dag en ik beschouw vrije tijd niet meer als "leeg".

Kortom: Ik vermaak me donders.

Mijn lichaam werkt ook helemaal goed mee. Ik heb voor het eerst ook het gevoel dat ik die onder controle heb. Natuurlijk er zijn dingen en die zullen er altijd blijven, maar ik heb ze onder controle. Ik ben de baas over mijn ziekte, ik weet wanneer ik toe moet geven en ik weet hoe ik dingen voorkom.
Daar zijn wat offers voor nodig geweest en sommigen zijn echt wennen.
Zo ben ik nu (misschien alleen voor mijn gevoel al) dikker dan ik ooit ben geweest rond de buik. Het is wennen, maar er is mij verteld dat dat voor mij juist goed is. Als de boel in de stress schiet daarbinnen is er genoeg energie achter de hand (geloof me, genoeg ;-) ). 
En dat merk ik ook, raar maar waar, wat dikker en ik voel me wat beter én mijn gewicht is geen jojo meer. Toen ik er nog een punt van maakte kon het soms in een paar dagen tijd wel meer dan 5 kilo verschillen.
Ik heb daar nu veel minder last van.
En ach, mocht iemand zich aan mijn vorm storen, kijken ze lekker de andere kant op :-)

Mijn meest ambitieuze plan op het werk tot nu toe

En wat ook erg prima is: vandaag heb ik mijn meest ambitieuze plan ooit op het werk bedacht.
Ik heb namelijk heel veel vrije uren staan. Ik nam namelijk zelden vrij.
Nu echter, wil ik daar meer gebruik van maken dus......heb ik een aanvraag ingediend om vanaf 1 augustus tot 31 december elk weekend vrij te zijn.
Gewoon lekker vrij.
Of het gaat lukken? Ik ga er van uit van niet elk weekend, het moet ook werkbaar blijven natuurlijk. Maaarrrrrrr alleen al dat ik zoiets vanuit mezelf bedenk, uit het niets? Geweldig toch?

En mocht het wel lukken? Nog beter! Meer tijd om gewoon lekker bezig te gaan met dingen die ik leuk vindt!

O ja en als laatste: een verandering die ik voor de grap eens doorvoerde. Voor het eerst in 20 jaar ga ik mijn verjaardag vieren! En ik heb er verdomme nog zin in ook! Want ik ben het best wel waard om een feestje voor te geven toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.