Routine uit de hulpverleing

Tijdens mijn stage kwam ik er achter dat cliënten niet altijd de volledige waarheid spraken, soms bewust, soms onbewust werden dingen aangepast om het mooier te maken, of zo dat het hun beter uit kwam.
In het geval van aanvragen van bepaalde voorzieningen is dat erg lastig, want dan kun je niet zomaar wat invullen.
Ik vroeg mijn begeleider (een oude rot in het vak) eens wat ik daar het beste voor strategie voor kon gebruiken.

Hij gaf het volgende antwoord, een strategie dij hij altijd gebruikte, hij begon vanuit een en werkte zo terug naar wat er eerder gezegd werdt, een goede manier om erachter te komen of iemand je voor het zootje houdt, of dat het klopt wat er gezegd wordt.

"Stel iemand 1 vraag, soms een simpele, gewoon een waar maar 1 antwoord op mogelijk is. Bijvoorbeeld over hoe en waarom een beslissing genomen is.
Stel diezelfde vraag een tijd later nog een keer, en later nog weer een keer.

De waarheid veranderd niet, immers de beslissing is al genomen en het feit is al gebeurd. De gronden van een beslissing of feit van een tijd geleden zullen nooit veranderen. Dus je zou in principe altijd een soortgelijk antwoord moeten krijgen.
Krijg je iedere keer een antwoord dat weinig met de vorige te maken heeft of totaal ander is? Dan is het niet de waarheid die je hoort, de waarheid veranderd immers niet."

Een simpele truuk die ik ooit geleerd heb in de hulpverlening, werkt altijd, heeft veel geholpen.
Blijkbaar gebruik ik hem onbewust nog steeds.

Routine's zitten soms heel diep.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.