Geen rust voor de semi-autistische doe-het-zelver



Je ziet het wellicht niet aan me af, maar ergens ben ik een enorme perfectionist. Als een autist kan ik me volledig focussen op 1 detail van iets wat voor mij ineens enorm belangrijk is, terwijl een ander het wellicht niet eens ziet.
Zo ben ik vorige week, veel eerder dan gepland, begonnen met de woonkamer aanpakken. Ik was vrij en het was kutweer dus om verveling tegen te gaan pakte ik de schilderskwast maar.
Het probleem is nu echter, een week verder zie ik dingen waarvan ik denk: dat kan wat strakker. Ik weet het, ik ben geen schilder, zal het ook nooit worden en heb er ook nul plezier in als ik het doe, maar ook de rotklussen moeten  gebeuren. Probleem hier is dat er daadwerkelijk geen een hoek in dit huis haaks is. Dat was ik me ook wel bewust, alleen wist ik niet dat het verval zo enorm groot was. Wat je met behulp van wat afplakken en afmeten recht afgeschilderd hebt lijkt optisch ineens kats scheef. Ik weet dat het scheef is, ik heb het opgemeten. Her en der zit er nog een plek die even aangestipt mag worden (geschilderd bij kunstlicht in de avond, dat geeft overdag met zonlicht een heel ander beeld).
Mijn hoofd maakt overuren met bedenken hoe ik het nu eens ga aanpakken. Het liefst trek ik gelijk mn overall aan en ga beginnen. Maar hoe moeilijk het ook is voor een stuiterbal als ik……ik blijf op de bank zitten. Drukke week op het werk gehad, en mn hoofd draait nog niet helemaal zoals ik hoopte. Plus dat gehoest en genies  van me maakt t ook niet makkelijker, zul je net zien dat ik de hele boel dr onder sputter.
Ik kijk nog eens naar de kabels van de ringleiding en van het internet, wetende dat ik die onder het laminaat in de isolatielaag ga wegwerken, maar moet ik niet alles even na meten? En de gasleiding…..daar komt nog een plint onder maar moet ik niet even kijken of het past? Ik weet dat ik het nagemeten heb, twee keer zelfs, maar gewoon voor het idee?
Mijn eigen gedachten maken me toch een beetje warm voor kluswerk. Nee! Ik heb het al veel te druk gehad de afgelopen maanden en de komende weken zullen daar geen uitzondering op worden. Ik blijf op de bank zitten! Nou ja……kom op, het is after nachtdienstdag, een biertje uit de koelkast pakken en dom zappen, kijken of dat lukt.
Ik loop de gang in, waar binnenkort ook ander, wit (soort van) laminaat in komt. Dan is de hele gang best wel heel wit….. Moet ik daar niet wat kleur tegenaan gooien? Er zitten 2 “bogen” (nee dat zij ze niet maar dat komt dr nog t dichtst bij in de buurt) in, is het een idee om die dezelfde kleur paars te geven als de woon en slaapkamer, gewoon om de kleur door te trekken? Ik loop er eens onderdoor, kijk, schat in, denk….hmmmmm das nog niet eens een heel dom idee van mezelf…..
In mijn hoofd ben ik er al mee bezig, zal ik dan toch……

Nee ik weet de verleiding te weerstaan en ga met mijn biertje op de bank hangen……maar na dat biertje….. zal ik toch niet even meten, kijken en oriĆ«nteren?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.