Doof, dat is toch Duits voor tof?



Sinds kinds af aan heb ik al een slecht gehoor, niet Oost-Indisch doof (al kan ik dat wel zijn) maar gewoon slecht. Het wordt ook steeds slechter, daar is niks aan te doen, het is nou eenmaal zo.
Ik heb het geluk dat ik er van kinds af aan mee zit, want dan pas je jezelf makkelijker aan. Liplezen wordt een tweede natuur, en je went er echt aan dat je de helft niet meekrijgt.
Het is ook helemaal niet zo erg eigenlijk, ik ben er aan gewend en ik denk dat het voor mijn omgeving misschien erger is dan voor mij. Immers, je kunt soms wat tegen me zeggen van een afstand…..maar of ik het meekrijg, das punt twee.
Ik ben ondertussen ook wel gewend aan de stilte in mijn huis. Niet dat mijn huis stil is, ik woon in een erg gehorige woning, ik heb er zelf alleen geen last van. Een luxepositie die mijn buren niet hebben.
Aan mijn linkeroor heb ik een hoortoestel en die werkt prima, al gaat hij wel steeds op een standje luider, maar als ik die in heb kom ik een heel stuk mee. Thuis heb ik hem echter vaak uit, want dat voelt gewoon wat beter, even niks achter je oor. Mijn rechteroor zit er voor de sier aan, anders staan dat zo maf, en kan mijn bril niet  op. Esthetisch en praktisch, Steve Jobs zou het uitgevonden kunnen hebben.
Het heeft ook wel wat nadelen zo thuis rondlopen zonder hoortoestel. De deurbel, of intercom eigenlijk, hoor ik nauwelijks. Het is wel vaker voorgekomen dat er aangebeld werd en ik de pakjesbezorger voor de deur liet staan puur omdat ik m niet hoorde. Vrienden weten het wel, als ze aanbellen en dr wordt niet opengedaan gewoon even mij opbellen of een berichtje sturen “ik sta voor je deur lul”. En de goede vrienden hebben een sleutel, nog makkelijker, laat jezelf maar binnen scheelt mij ook weer.
Het andere nadeel is dat het regelmatig voorkomt dat de afzuigkap aan staat na het koken. Ik vergeet hem uit te zetten en dan kan het zo maar een dag duren voor ik hem hoor en denk…..ooooow ja. Ach de lucht in mijn huisje wordt regelmatig verschoond en gefilterd.
Wat ook wel mooi is, is dat in mijn hele huis tegenwoordig ringleiding ligt. Dat is een systeem waarmee je het geluid van de tv en stereo via inductie door je huis heen stuurt, zeg maar een soort signaal. Mij n hoortoestel heeft een ringleidingstand en zo hoor ik alles gewoon draadloos. Nadeel daarvan is, anderen die niet gezegend zijn met een hoortoestel horen het niet. Qua geluidsoverlast ben ik de ideale buur, er komt nagenoegen geen hoorbaar geluid uit mijn woning, alleen ringleiding.
Al staat voor de zomer de aanschaf van een nieuwe stereo set in de planning en daar horen ook grote speakers bij. Ik ben namelijk een man en grote speakers zit dan in je DNA. Wel even mezelf aanleren om dan wel het hoortoestel in te doen, anders wordt het wel heel luid.
Maar ik hou van de stilte om mij heen, ben er aan gewend, het geeft me een soort van rust. Ongeacht hoe druk het is om me heen, een druk op een knopje achter mijn oor en het is heerlijk rustig.
Binnenkort staat eindelijk weer een bezoek aan de KNO arts gepland om te kijken hoever de schade nu weer is, ik ben al een aantal jaren niet meer geweest. Er is toch niks aan te doen, en hoe mooi ze ook op een grafiekje kunnen weergeven hoever de boel nu weer niet zo functioneert zoals de evolutie het ooit bedoeld heeft…..je kunt er geen zak mee. De beschadiging is niet in het oor, het is de zenuw en zenuwen kunnen ze nog niet repareren. Op het moment dat dat wel kan ben ik erg benieuwd hoe de wereld klinkt voor de mensen met gehoor.
Soms krijg ik de vraag of het niet lastig is, en hoe ik de wereld ervaar met een goede 65% minder geluid. Maar stiekem ben ik ook wel benieuwd hoe de wereld is voor de mensen met die 65% extra herrie. Mis ik veel, of is het zo dat het met 35% ook wel goed te doen is?
Ik geloof niet dat ik het antwoord ooit zal krijgen, maar ik denk dat ik me helemaal kapot ga schrikken. Hoe houden jullie het in hemelsnaam vol met zoveel herrie?

Ach tot die tijd berust ik me gewoon in mijn stilte, hoe druk het ook is. Aan de andere kant, misschien compenseer ik de stilte wel door extra herrie te maken met mijn onophoudelijk gelul over van alles en nog wat. Zie het als een soort aanvulling op mijn wereldbeeld, het is niet slecht bedoeld, maar mocht het teveel worden gewoon zeggen: nu even bek houden, ook daar reageer ik prima op.

Al met al, half doof zijn is niet zo heel erg voor mij persoonlijk, gewoon niet aan mn rechterkant tegen me gaan praten en dan valt het bijna niet op. Behalve als ik niet reageer, wie weet heb ik dan stiekem mijn apparaatje uitgezet ;-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.