Kant en klaar maaltijden perikelen


Het zal waarschijnlijk geen verrassing zijn, maar ik hou wel van een potje koken. Ik ben zelfs zo’n ego die durft te verklaren dat ik er ook best wel een beetje van kan en ik ga de moeilijke dingen niet uit de weg. Ik heb een respectabel gevulde keuken met een mengeling van kwalitatief goede dingen (messen, pannen, planeetmixer) en uiteraard de gebruikelijke goedkope action meuk (antiaanbakpannen, keukengerei en al die andere zooi die jij vast ook hebt). Ook de kruidenkasten staan goed gevuld, en op het balkon staan de verse kruiden in de potten.
Ja, het is een (soms een beetje uit de hand gelopen) hobby en dat mag ook wat kosten en wat ruimte innemen.
Maar, er is altijd een maar, hoe leuk ik het roeren in de pannen ook vind, ik heb er echt niet elke dag zin in, laat staan tijd. Kopje zin is vooral het nawerk, het schoonmaken en opruimen. Ik kan in 10 minuten een volledig maal klaarzetten met wat slimme trucjes (niet geloven? Kom maar eens langs), het kost me alleen al meer tijd om de keuken daarna weer opgeruimd te krijgen. En vooral daar heb ik zeker op lange werkdagen geen zin in, en soms ook geen tijd voor.
Dus er is ook in mijn vriezer een gestage voorraad diepvriespizza’s te vinden en ander spul wat eigenlijk veels te slecht voor je is maar o zo makkelijk.
Toen bedacht ik me vandaag, dat moet toch anders kunnen? Waarom ga ik gewoon niet mijn eigen diepvriesmaaltijden maken? Ik heb een vriezer, ik heb een vacuseal apparaat en als ik het zelf maak dan weet ik tenminste wat ik in m’n hoofd druk. Niet dat ik nou de moraalridder ga uithangen, maar soms lees je de ingrediëntenlijst op zon gemaksproduct en wil je het gelijk vergeten. Gemak wint namelijk heel vaak van gezond.
Dus vandaag wat uitzoekwerk gedaan wat zich leent voor makkelijk invriezen, kortweg, alle maaltijden, mits je ook weet hoe je ze moet bereiden (lees verwarmen) als ze uit de vriezer komen.
Dus mezelf de uitdaging gezet, een keer in de week een hele grote pan (lees meerdere pannen) eten koken, dit in de vacuseal zetten en invriezen. Dan hoef ik op drukke dagen het alleen maar s ochtends uit de vriezer te halen en s avonds als het ontdooid is te verwarmen en een pannetje heet water (hoeft namelijk alleen maar warm te worden, gaar is het al) en binnen 8 minuten een compleet maal én weinig schoonmaakwerk.
Kortom als de planning lukt heb ik in een paar week tijd een vriezer vol verschillende maaltijden liggen en heb ik een kopzorg minder per dag: wat ga ik eten?
Bijkomend voordeel: ik kook een stuk goedkoper per maal. Okay, de aanschaf is in t begin wat hoger, maar deel dat door het aantal maaltijden en het valt echt mee.
Vandaag begonnen met een klassieker uit de studententijd die toch geweldig blijft: hele foute elleboogjes macaroni met spinazie en roomsaus (en spekjes en gehakt), nog geen 15 euro en 15 maaltijden klaar voor de vriezer. Tel uit je winst.
Nu nog even zorgen dat ik discipline krijg om deze stijl van koken doordeweeks vol hou, dan kan ik in de weekenden lekker luxe bezig (en daar al het bespaarde geld aan verspillen ;-) ) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.