Niks veranderlijker dan een dokter

Soms weet je ook totaal niet wat je aan een dokter/arts/chirurg hebt, laat ik daar dit log eens mee beginnen.

Zoals u wellicht eerder gelezen hebt ben ik weer opgenomen in het UMCG vanwege problemen rondom mijn net aangelegd stoma. Hij werkt niet goed en geeft veel kramp en pijn en dat is niet erg leuk.

Gisteren kreeg ik naar aanleiding van een CT scan en bloeduitslagen te horen dat ik in elk geval nog het weekend hier zou liggen, wellicht langer,  om goed in de gaten te houden of mijn darmen werken of niet.

Het gaat dan met namen om een stukje darm dat overgezet is van mijn verwijderde pouch naar het einde van mijn stoma. Dat stukje is zowel opgezet als vernauwd zag men op de scan en veroorzaakt dus de pijn en kramp.

Vloeibaar voedsel tot men het idee krijgt dat het stukje mee gaat werken en dan langzaam opbouwen naar licht verteerbaar en later normaal eten. Werkt het niet, operatie en het stukje er uit halen.

Goed, dat was gisteren.

Vanmorgen kwam mijn chirurg doodleuk binnen met te vertellen dat de bloedwaardes perfect waren, de witte bloedlichaampjes waren gedaald tot het normale niveau (dus ontsteking was weg) en het stomazakje was ook erg vol dus als ik vannacht geen last meer kreeg mocht ik weg (dat het zakje wellicht vol zat omdat ik de dag ervoor volgepropt ben met laxerende contrastvleoistof voor de CT scan is de beste man vast ontgaan). Een dik uur later komt een zaalarts mij ongeveer hetzelfde verhaal vertellen, nadat ik hem verteld heb dat de chirurg mij dat ook al gezegd heeft besluit hij die eens te bellen.
Communicatie zeg maar.

Na enig overleg geeft de zaalarts aan dat ze mijn dieet willen opschroeven naar licht verteerbaar om te zien wat daar de uitwerking van is. Zou in overleg met verpleegkundige gaan.
Vanmiddag kreeg ik dus gewoon weer vla en yoghurt omdat ik op vloeibaar sta. Had ik sarcastisch al het woord communicatie laten vallen?

Op het moment nemen mijn krampen ineens heel erg toe en begint mijn stoma iets te produceren dat op normale "te dikke brinta" lijkt maar dan groen, oftewel dr is iets aan de hand daarbinnen en de boel begint of op gang te komen óf de darmen duwen de hele bende door het laatste stukje heen, wie zal het zeggen?

Ik ben zelf op zich allang blij dat er eindelijk eens iets normaals uit het stoma komt (voor zover mogelijk) maar de krampen die er bij gepaard gaan zijn niet de typische "opstartkrampen" van een stoma, ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is.......dat zal ik ze morgen bij de eventuele laatste controle ook zeggen.

Dus morgen de grote vraag, sturen ze me weer eerder weg dan ze zelf plannen of gaan ze voor zekerheid en houden ze me nog een dagje langer vast?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.