Superfood?



Sinds ik mijn stoma heb ben ik een stuk bewuster om aan het gaan met hetgeen ik in mijn mond steek. Ik ben er,met vallen en opstaan, achter gekomen dat mijn lichaam gewoon beter reageert op een voedingspatroon dat gebaseerd is op meer onbewerkte producten. In de volksmond beter bekend als groente en fruit.
Aangezien er busladingen boeken, websites en documentaires over voedsel zijn, en ik graag mag lezen en koken en geïnteresseerd in voedsel ben lees en kijk ik dat dan dus ook, foodnerd zeg maar.

Nou is er 1 ding waar ik mij de laatste jaren mateloos aan irriteer en dat is de volgende trendy term en verschijning: Superfood. Alleen de term alleen geeft me al jeuk.
Superfood lijkt overgewaaid als zoveel hippe voedseldingen al obesitas en diabetes type 2 uit de Verenigde Staten. Waarom noem ik die andere 2 er bij? Omdat ze verband houden met het Superfood idee. Niet dat ze er door veroorzaakt worden, maar in de USA zijn ze heel goed in marketing en aangezien obesitas en diabetes type 2 daar echt een groot probleem zijn worden bepaalde voedingsdingen gehyped en aangeboden als hét antwoord tegen een ongezonde levensstijl. Veelal volgens de regels: Het komt van ver weg, groeit niet hier en is veelal heel duur.

Gelukkig zijn we in Nederland wat normaler in onze opvatting over voedsel en superfood, maar het komt steeds meer in de media.
Waarom krijg ik er dan zo'n jeuk van? Is al dat superfood dan slecht of zo? Nee dat is het echt niet, dat is het hele probleem niet. alle superfood is inderdaad gezond en kan een waardevolle toevoeging aan je voedselpatroon zijn....... Maar het is geen SUPERfood, het is gewoon voedsel.
De claim met superfood is dat het per gram meer bepaalde voedingswaarden heeft dan regulier voedsel. Bijvoorbeeld de goji bes bevalt meer vitamine c en antioxidanten per gram dan een ouderwetse appel. En dat klopt, dat is bewezen en een feit. Échter....... een kleine appel weegt al 130 gram (ex klokhuis) en heeft als vrucht meer vitamine c en antioxidanten dan een goji bes ooit zal kunnen hebben. Er wordt aangeraden om 25 gram gojibessen te nemen om aan vitamines en antioxidanten te komen. Je kan natuurlijk ook 1 of 2 appels op een dag eten voor hetzelfde effect. Het scheelt je behoorlijk in de portemonnee kan ik je vertellen. Een kilo gojibessen kost je ongeveer € 23, een kilo appels kan je rond de € 1,99 krijgen.
Het grote probleem wat ik heb met superfood is dat het meer marketing dan voedingsleer is. Je hebt sites en reformwinkels die maar claimen dat je met de vreemdste exotische producten die zij verkopen een geweldig gezond leven krijgt.....maar datzelfde geweldige gezonde leven kan je ook echt wel krijgen als je lokaal met de seizoenen mee eet zonder gojibessen, chiazaad, yuzusap of wat dan ook.
En waar ik ook even tegenaan stoot is gewoon het biologische en humanitaire-economische idee er achter...... immers, hoe biologisch en ethisch verantwoord is 100 gram gojibessen dat door 8 jarige kindjes geplukt wordt in China, vervolgens gedroogd door eveneens een kudde onderbetaalde werknemers, in een vliegtuig gepropt wordt en de halve wereld overgevlogen wordt en hier bij de reformwinkel in het schap ligt? De fairtrade sticker zegt alleen dat de producent een eerlijkere prijs voor zijn handel heeft gekregen, niet dat de werknemers van die producent geen kindjes zijn en uitgebuit worden (dat is de illusie die we zelf hebben bedacht). Doe mij dan toch maar die kilo appels bij dezelfde reformwinkel die op nog geen 40 km afstand geplukt zijn. Ook biologisch verantwoord en een stuk minder  belastend voor onze lieve Aarde.
Gelukkig komen dingen die lokaal al jaren verbouwd worden tegenwoordig ook in aanmerking voor de trendy superfood status, denk aan dingen als haver, spinazie en asperges.

Mijn tip, gebaseerd puur op mijn eigen ervaringen en lees en uitzoekwerk (en nee ik ben geen voedingsdeskundige nog claim ik dat te zijn). Eet gewoon zo veel onbewerkt en natuurlijk mogelijk. Laat de potjes en pakjes en zakjes voor wat het zijn. Koop het liefst biologische producten (en nee dat hoeft niet altijd bij de biowinkel ook Lidl heeft tegenwoordig wat bio assortiment) waarvan je kunt uitgaan dat er geen chemische onzin overheen gegaan is. Of nog beter, koop lokale producten. Vergeet de term superfood en richt je gewoon op voedsel met een portie gezond verstand. Druk es wat minder vaak vlees in je hoofd en wat vaker groente (en met de kosten die je uitspaart kun je bijvoorbeeld eens een bioslager opzoeken want dat eerlijke vlees smaakt stukken beter).
En wil je zo graag gojibessen, mulberries, chiazaad of wat voor "superfood" in je mik gooien, gewoon lekker doen. Maar dan wel omdat je het lekker vindt en niet omdat het pretendeert gezonder te zijn dan de appel op de fruitschaal. Ik heb het spul zelf ook in huis en ik vreet t ook en ik vindt t lekker, das mijn reden.
Immers, de enige echte superfood is het voedsel dat je zelf groeit in je eigen tuin, daar weet je 100% zeker van wat het is, hoe het gekweekt is en wanneer het geoogst is.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.