To koop or to huur, that's the question


Over een tijdje krijg ik uitsluitsel van de woningbouw over mijn huurhuis (flat, of zoals ze zelf zeggen “appartement”). De meest voor de hand liggende optie is sloop. Op zich niet geheel onbegrijpelijk, ik woon namelijk in een klein flatje op een hele aantrekkelijke rustige lokatie aan het water op 5 minuten fietsen van de binnenstad. Ikzelf ben daar erg blij mee, Leffier niet, want mijn flat kost mij 215 euro per maand en de nieuwbouw hierachter staat op minimaal 2 ton per woning.

Als ik dr uit moet dan heb je huurdersbescherming en voorang etc. plus een oprotpremie en ze kunnen je niet gelijk in een huis van 500 per maand drukken want de huur moet in de buurt liggen van je oude huur.

Maar dan beginnen toch stiekum de vragen te komen; Wat doe ik als ik hier weg moet? Huren of kopen?
Huren is een veilige optie, alleen als ik in een huis kom waar na verloop van tijd de huur omhoog mag (huurprijsbescherming is ook niet voor eeuwig) zit je voor een beetje huurhuis in de Stad al snel op prijzen waarvoor je hier in het Noorden ook kan kopen.

Kopen heeft echter weer andere nadelen, de hypotheekmarkt is heel erg nerveus op het moment dus is het voor een alleengaande een stukje moeilijker een hypotheek af te sluiten. In mijn voordeel is dat de huizenmarkt ook heel nerveus is en dat de prijzen daardoor dalen (alhoewel we daar hier minder van vernemen).
Voor zo rond een ton heb je in Noord Groningen best leuke huisjes, sommige zelfs vrijstaand met een leuk stukje grond eromheen. Okay je woont dan in een klein dorpje in Het Hooge Land, maar dat vindt ik niet erg, ik ben dorpen gewend.

Ander nadeel is dat ik de stempel “chronisch ziek” en “gezondheidsrisico geval” opgeplakt gekregen heb, waar ik niet heel blij mee ben aangezien ik (bijna) alles kan doen wat een “normaal gezond” persoon ook kan. Voor mij betekent dat een extra kostenpost voor de verplichte verzekeringen.

En dan natuurlijk nog dat gedoe met bezuinigen op zorg.....als stomadrager raakt dat je ook behoorlijk in de portemonnee, het heeft natuurlijk geen zin een huis te kopen als je daarnaast ineens veel meer geld kwijt bent aan materiaal en eigen risico's.

Kortom nog heel veel stof tot nadenken, gelukkig staat mijn huis nog steeds en hoef ik nog nergens heen.

Huizen kijken op internet is trouwens stiekum wel leuk, je krijgt genoeg idee-en, ergens kriebelt t wel.

Reacties

  1. Het chronisch ziek zijn, kan bij het afsluiten van een hypotheek ook nog wel eens een "probleem" worden. Wij moesten verplicht een overlijdensrisicoverzekering afsluiten als onderpand voor de hypotheek. Ik weet niet hoe moeilijk ORV verstrekkers doen bij iemand die chronisch ziek is... voor jou goed om uit te gaan zoeken mocht je toch willen gaan kopen.

    Het ligt er aan wat je wilt. Huren wordt ook ongelooflijk duur, maar geeft inderdaad zekerheid. Kopen heeft veel haken en ogen op het moment. Omdat het nu wel zo goed als zeker is dat de hypotheekrente aftrek afgebouwd gaat worden, zullen huizen voorlopig nog wel in prijs blijven dalen. Mensen kunnen straks immers een minder hoge hypotheek dragen. Mocht je gaan kopen, dan moet je daar dus goed rekening mee houden en geen tophypotheek nemen.

    Wij hebben natuurlijk net gekocht en hebben ons uitgebreid geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan vooral. 't Is een ingewikkelde wereld die hypotheekwereld.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.