Niet op de bank belanden

Ik ben iemand die altijd moeite had met stil zitten. Ik moest gewoon bezig zijn anders voelde ik me nutteloos en wist ik niet waar ik het moest zoeken.

Nou behoort dat tot het verleden voor mij hoor, ik ben onderhand eigenlijk best goed met het inschattem hoeveel energie ik heb en wanneer ik het kan gebruiken en vooral wanneer het verstandig is om een stapje terug te doen.
Dat laatste is een hele welkome toevoeging want ik had nogal de neiging veel teveel te doen waardoor ik mezelf opbrandde.
Ik wilde gewoon altijd presteren, wat voor mensen betekenen en als dat dan ten kostte van mezelf ging was dat maar zo.

Mezelf voorop zetten

Maar na een kleine 40 jaar heb ik het toch voor elkaar gekregen om mezelf voorop te zetten. Niet als in een egocentrische en narcistische manier dat ik vind dat alles om mij draait.
Maar meer dat ik niet domweg ja op alles zeg en er altijd maar ben als er iemand nodig is.

En natuurlijk doen er zich heel af en toe situaties voor waarin je jezelf even niet voorop moet zetten, maar dat is echt zelden meer zo. 
Soms moet je ook gewoon eens iets voor iemand anders doen, ook al staat het je ven tegen op dat moment. Natuurlijk is het dan wel zo dat die iemand anders je dicht aan het hart gaat en andersom hetzelfde ook voor jou zal doen. Er is een rangorde zeg maar.

Gister was er de vraag voor een spoedinval op mijn werk. Ik was vaak iemand die als hij kon dan ook gelijk ja zei.
Nu kon ik qua tijd wellicht wel, maar qua energie niet, ik voelde dat gewoon aan en weet ook dat als ik dan ga pushen ik daar letterlijk dagen last van ga hebben.

Ik heb een niet allerdaags lichaam, wellicht is dat een understatement.

Ik had 6 dagen op rij gewerkt, waarvan 4 nachtdiensten, en eerlijk is eerlijk, vorge week maandag ging het al niet fantastisch met dat lijf, en de week daarvoor weer had ik ook 2 dagen dat het gewoon niet goed ging.

Dat soort dingen hebben tijd nodig om weer op te pakken.

En wat ik ook merkte, ik was zonder dat ik er ook maar iets voor deed 4 kilo afgevallen in 1 week tijd. Oftewel dat lijf draaide overuren en had energie nodig. Na de nachtdiensten sliep ik gemiddeld 9,5 uur en dat is voor mijn doen superveel.

Dat gewicht heb ik in een weekend teruggebracht tot 2 kilo er af, met mijn lichaam gaat dat best snel. 
Bijkomend is wel dat het in een soort "hang modus" terecht komt. Bankhangen, bedhangen, gewoon hangen.

En die hang modus moet ik wel na een dag of 2 doorbreken. Gister was het echt te vroeg daarvoor, maar nu ik weer wat kilo er bij heb, en dat is in mijn geval voornamelijk vocht hoor, vet dat raak ik niet makkelijk kwijt, had ik besloten dat het hangen maar eens doorbroken moest worden.

 Makkelijker gezegd dan gedaan

Vreemd genoeg is dat tegenwoordig voor een opgevoerde stuiterbal als mij best moeilijk merk ik.
Ik had voorgenomen dat ik de dag zou beginnen met een rondje fietsen van 15 km. Niet superver en niet op volle snelheid, maar gewoon even het lijf laten werken.

Maar na mijn eerste bak koffie besloot ik eens goed de balans op te maken en ik voelde gewoon dat dat nu nog te vroeg was. Mentaal wilde ik het, lichamelijk zou ik er niet heel vrolijk van worden op lange termijn.
En nu ik wat wijzer ben, besloot ik ook dat dat idee dan maar uitgesteld tot morgen moest worden (en morgen evalueer ik dat weer).

Dan maar beginnen met huisvlijt. Afwasmachine uit-en inpakken, keuken schoonmaken, was draaien, badkamer (lees douche) schoonmaken en wat dingen naar de berging verplaatsen.

Maar ergens blijft die hang modus nog op standje aan staan, terwijl ik aanvoel dat ik m toch iets moet doorbreken.

Ik weet van mezelf dat als ik eenmaal op de bank beland, ik er waarschijnlijk niet af ga komen voor de rest van de dag. Zo lui kan ik ook zijn tegenwoordig.

Ik moet nog de Stad in om mijn rijbewijs op te halen, helaas kan dat pas vanaf 13:00 uur, en als ik er dan toch ben kan ik wellicht ook even een rondje binnenstad doen. Niet dat ik wat nodig heb, maar ik kom daar niet zo vaak. Al moet ik zeggen dat als het druk is, ik net zo snel weg ben als dat ik gekomen ben hoor. Ik hou niet van drukte.

Dus nu zoek ik wat om mezef tot een uurtje of 13:00 bezig te houden, daarna denk ik wel dat ik mezelf een paar uurtjes zoet weet te houden buiten én dan mag ik die bank wel op.

Maar voor nu eerst maar eens even gewoon die lome hang modus doorbreken. Dit is een van de manieren er van.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.