Ik wil NOOIT een Fiat!

En ondertussen rij ik ongeveer 2 maanden in een Fiat (Nuovo) Panda uit 2005. Wat is hier zo compleet mis gegaan?

Petrolhead in vermomming

Laat ik beginnen dat ik stiekem best wel een petrolhead ben. Ik hou wel van auto's, alleen.......ik hou van auto's waar niet zo heel veel mensen van houden. Ik ben compleet fan van de Renault 4, een 2CV vind ik ook geweldig, de Lada Niva is ook een droomwagen van mij (ook al is het een dikke Sovjet tank met nul luxe). Eigenlijk het hele skala Citroën van de jaren 1950-1965, en een Renault 5 of een Twingo 1 dat vind ik ook geweldig. En Volvo, niet de moderne, maar die oudere tot eind jaren 1990, wat ze bij Volvo daarna zijn gaan bouwen weet ik niet maar geen Volvo's in elk geval.

Eigenlijk ben ook een mislukte petrolhead, im heb namelijk helemaal niet zoveel met technisch hoogstaande snelle auto's. Dat vind ik helemaal niet zo bijzonder, die auto's zijn eigenlijk helemaal niet zo fantasievol naar mijn mening.

Ik bedoel, ja dat een Ferrari snel is en vol technologie zit en voor vele petrolheads het neusje van de zalm is dat snap ik ook wel ergens.......maar wat wil je voor een half miljoen euro per auto (grofweg), jaren van ontwikkeling en een miljoenenbudget voor diezelfde ontwikkeling? Dan is dat toch ook wel het minste waar ze mee konden aankomen?

Weet je wat ik pas echt een uitdaging vind? Dat de grote baas de ontwerpafdeling in stapt en zegt "Ik wil een auto geschikt voor mensen die in de buitengebieden wonen, hij moet over een geploegd veld kunnen rijden, er moeten 4 mensen in kunnen, hij mag niet meer als (omgerekend naar nu) achtduizend euro kosten en over 4 maanden moet hij in productie zijn!"
Je zal zoiets maar bij Ferrari roepen.
Maar bij Citroën deden ze dat wel, e zo is de 2CV geboren.
En naar alle eerlijkheid: hij voldoet aan de eisen, en zat voor die tijd bomvol practische nieuwe techniek. Want ze moetsen wel, al het andere was te duur dus men moest terug naar de basics en het werd een succesverhaal.

En ook al zitten er veel innovaties in de duurdere Mercedessen, Bentleys en al die hele hele dure merken, je ziet daar bar weinig van terug in de "allemans auto's". Leuk die luchtvering, maar enorm duur en het voegt niet heel veel toe.
Maar één uitvinding van een andere auto die ik een warm hart toe draag zie je in bijna 80% van alle moderne auto's terug.

Toen Alex Isagonis de Mini ontworp, legde hij het blok overdwars in de auto om ruimte te besparen. Hij was de eerste die dat deed, een revolutionair idee om auto's compacter te maken zonder teveel compromissen te sluiten. Zo goed dat tot heden het nog steeds gebeurt bij 80% van alle europese en aziatische auto's (en de Amerikanen beginnen het nu ook te snappen)

Terug naar de Panda

Maar goed zo kijk ik dus tegen  auto's aan. En deze Panda kwam ik tegen toen mijn vader mij vertelde dat hij een Fiesta te koop had gezien. 
En ook al was het een knappe Fiesta ST met iedere denkbare optie er in (inclusief hele snelle motor en verlagingsset), was het precies alles wat ik NIET zocht in een auto. Plus, zulkse auto's hebben nogal een repuatie hoe er mee om gegaan wordt. Iedere weekend van bujiten gepoetst, maar motorisch gesloopt en onderdelen voor een ST zijn duur.

Echter zag ik wel een Panda staan.
Een Panda........word ik ziek of zo?

Letterlijk iedereen die ik ken(de) met een Fiat heeft daar problemen mee gehad. Ik ken ook geen mensen meer met een Fiat want ze hebben ze allemaal weggedaan.
Maar......dan heb ik het wel over de Fiat's uit de verkeerde jaren. De Tempra's, de Uno's de Croma's, de Brava en .......de eerste Panda. Allemaal hadden ze wel iets en veelal meer dan iets en meerdere keren lieten ze de eigenaar staan of gingen stuk.

Ik heb ooit in een Cinquecento Abarth gereden, en nou is Abarth wel een sereiuze tuner die fabrieksauto's tot in detail beter maakt. Enige wat ik in die auto dacht was......als dit het beste is wat Abarth van een Cinquecento weet te maken dan is het écht een kutbak.

Tegelijk moet im wel erkennen dat de moderene Fiat eigenlijk wel best heel goed is. En ze maken maar 2 modellen de laatste jaren. Naja 2 chassis dan, een grote en een kleine en daar zatten ze al hun modellen op. De huidige Panda heeft het chassis waar ook de 500 op staat, de doblo, de alfa julia en nog meerdere merken binnen het Fiat concern gebruikt het. En ook de onderdelen delen ze.

Kortom goed doorontwikkeld spul, wat goedkoop is en gemaakt is om multi inzetbaar te zijn gebasseerd op simpele techniek.

En waar heb ik dat principe eerder gehoord?

Precies, daar bij de auto's waar ik zo van hou, de "peoples car", niet gemaakt voor snel over de Nurnburgring maar gemaakt om lang mee te gaan, dingen te vervoeren, en te werken, probeer maar eens met je mercedes slk je dagelijkse boodschappen te halen, of even 3 mensen met wat bagage af te zetten bij het station.
Dan schiet 2 ton  en een rondje nurnburgg van onder de 8 minuten niet veel op hoor.

Het zijn auto's die gemaakt zijn voor de ultieme test: de echte weg met echt gebruik.

Het is niet spannend om te zien, het gaat niet door de geluidsbariiere en het enige wonder dat je er van hoeft te verwachteh is dat het je van a naar b brengt. Op een comfortabele manier, betaalbaar, zonder al te veel gedoe.

En als je dan ook nog eens auto's koopt zoals ik ze koop dan is comfortabel een ruime term, ik ben namelijk type: Wat er niet op zit kan ook niet stuk. Mijn enige opties zijn electrische ramen en centrale vergrendeling. Ik vind dat best.

En de Panda....... die bevalt me prima, ook al is er wel al een radiator en een uitlaat vervangen (en een ditributie en waterpomp) maar dat was een beetje ingecalculeerd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.