Het mag weer smaken!




Vandaag scheen de zon in de middag, en aangezien ik toch niks had wat niet meer hoefde besloot ik eens een rondje in de Stad te gaan doen. Niet dat ik wat nodig had maar ik wilde er gewoon even uit.
Als voedselgek zie je een verandering in de Stad die ik toejuich. Steeds meer en meer komen er speciaalzaken die zich richten op de wat “luxere dingen” in het voeding segment. Sommige goed, helaas ook veel op zn Gronings: Goed bedacht, slecht uitgevoerd. En natuurlijk de “Goed idee, slecht gekopieerd” varianten.
Maar dan nog, kun je zelfs bij de “slechtere” speciaalzaak wel wat leuks vinden, als je de hele goede weet te vinden kom je ook de Bijzondere dingen tegen. Trek wel je beurs, kwaliteit kost wat.

Ik ben groot fan van de kaaswinkel van Van der Ley bijvoorbeeld. Daar weten ze precies wat ze verkopen, hebben ze de kennis om je te helpen met het zoeken naar de juiste kaas bij bijvoorbeeld een wijn. Ze nemen altijd de tijd voor je, ongeacht hoe druk het is en je kan alles proeven voor je koopt of als je tussen 2 of meer wil kiezen. Ja je betaald wat meer, maar dat komt ook door de producten. Als ik daar binnen een half uur weg ben heb ik heel snel gewinkeld, normaal zit ik er wel ff.
Van der Ley zit er natuurlijk al jaren en is met afstand de beste in de Stad op zijn gebied, maar ook een Broodje van eigen deeg is zeer aan te raden. Vandaag bezocht ik voor het eerst slijterij De Roemer en ben aangenaam verrast door 2 jonge kerels die een hele mooie zaak opgezet hebben met hele goede en bijzondere producten. Plus een vakkennis waar ik van onder de indruk was. Hein Post heeft er een serieuze concurrent bij.
Een veganistische supermarkt is er ook tegenwoordig, en eerlijk is eerlijk, hij is best goed, loop er eens binnen het zal je verassen als je open staat voor voedsel.

Nou ben ik natuurlijk enorm bevooroordeeld op het voedingsgebied. Ik heb de luxe dat ik af en toe decadent kan doen. Er gaat enorm veel geld op aan eten hier want ik ga altijd voor kwaliteitsproducten. Ik kook niet heel vaak meer, dus als ik het doe wil ik ook het beste van het beste.
Waarom zou ik immers genoeg nemen met minder?
En ja, ik koop zoveel mogelijk verantwoorde producten. In vlees zeker want dat proef je direct in de smaak en met groenten hangt het van de teler af. Smaak is alles in mijn wereld, en de filosofie van goed voedsel maakt een goede lichaam en geest leef ik heel erg uit. Soms wat te erg als ik naar mn buik kijk maar ik lig dr niet wakker van.

Dus Nederland bedankt dat jullie ook wat omgaan in die trend. Zonder dat er afname is zullen er nooit winkels komen, dus blijf vooral kopen en de producten zullen alleen maar beter en diverser worden. Probeer eens onbekende dingen uit, neem de tijd voor koken en eten. Leer smaak liefhebben en proef en ontdek waar mogelijk.
Ik weet dat het voor een gezin met kinderen wat moeilijk zal zijn, maar voor jezelf, probeer het eens af en toe.
Bij mij is de puut chips op tafel steeds vaker weg en vervang ik het door kaas, vlees en brood van goede kwaliteit. En dan natuurlijk meerdere soorten. Ik zeg niet dat het gezond is, je moet het echt niet elke dag doen, maar je leert er meer van genieten van smaak dan steeds diezelfde chipspuut.

Vervang dat biertje eens een keer door een speciaalbier. Nee geen supermarktspeciaalbier, een échte uit een kleine brouwerij waar alles op kleine schaal gebeurd ten behoeve van het product. Die fles wijn van de supermarkt in de aanbieding eens een keer vervangen door een leuke fles van een speciaalzaak. Niet bang zijn dat je niet weet wat je moet nemen, een echte wijnboer kan door naar jou te luisteren en je dingen te vragen je een hele goede wijn verkopen. En er zijn genoeg leuke wijnen te vinden in de speciaalzaken die je de kop niet kosten.
Het hoeft ook niet elke dag he, gewoon een keer.
Okay ik doe het tegenwoordig wel vaker en vaker, ik offer met liefde kwantiteit op voor kwaliteit. Ik zuip geen krat bier op een avond weg dus 3 of 4 speciale bieren vind ik genoeg. Zelfde met de wijn, daar gaan ook geen liters van weg. En de plank met lekkers? Die kun je zo uitgebreid maken als je wil.

Het mag weer smaken, doe mee zou ik zeggen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.