Hekel aan kabels




Losse draden die nergens heen lopen, schakelaars op lastige plaatsen, of schakelaars in het algemeen al, ik heb er gewoon een hekel aan in mijn huis.
Niet dat ik altijd van keurig en orde ben, ik hou er wel van maar er moet ook geleefd worden, maar toch heb ik een hekel aan kabels. Vraag me niet hoe het komt, het is gewoon nou eenmaal zo. Ik vind het een soort “on afgewerkt” lijken en ik ben in mn eigen huis best van het afwerken. Ik doe er best lang over maar dan heb je ook wat.
Het gaat zelfs zo ver dat ik zelfs  mijn verlichting in de woonkamer indirect heb (dat wil zeggen, je ziet de lampen niet, maar t licht wel) en de plafondventilator tolereer ik. Net.

Als het geen huurhuis was had ik ook allang de stopcontacten buiten het zicht verplaatst en de wanden strak gemaakt zodat je ook nergens wat ziet. Jawel ik sla door, ik ben me er erg van bewust maar het is gewoon een ding van mij.

Nou zegt het niet dat ik bij anderen thuis dat ook heb. Totaal niet, is immers mijn huis niet dus maakt t niets uit, ik heb er ook geen fobie van. Heb vrienden waar letterlijk de verlengkabels door het hele huis lopen en behalve dat ik er over struikel af en toe doet het me weinig, ik wordt niet gek.

Maar in mn eigen huis, ja, daar zie je nu geen kabels liggen in bijna alle kamers.
Sterker nog je ziet ook bijna geen schakelaars want alles gaat draadloos aan en uit via het Klik Aan Klik Uit systeem. En ik bedien het dan weer via de smartphone, zo modern ben ik wel.

Als kind mocht ik altijd graag kijken naar “Het Huis van de Toekomst met Chriet Titulaer”, ik vind dat zo enorm gaaf dat alles werkte via een computer en schermen en alles wat toen zo modern leek. Veel van die dingen hebben het nooit gehaald naar nu, als volwassene weet ik nu ook dat er ook veel onpraktische dingen waren, maar dat alles te regelen was met 1 afstandsbediening, ja dat is iets wat me altijd bij gebleven is. Ik wist het zeker: Zo snel als het kan wil ik dat ook!

En nu is het helemaal af (ja tot ik weer wat erbij verzin), de afgelopen jaren heb ik er een mega project van gemaakt. Alles verbouwd overal in huis. De woonkamer heeft een iets verhoogde vloer gekregen waar kabels onderdoor lopen (al blijft de gasleiding voor de gaskachel een doorn in het oog) en achter het TV meubel zit het brein van de operatie, een router en een systeem dat alles draadloos aanstuurt en tevens op de wifi zit.
Al heb ik wel 1,5 maand een internetkabel door het hele huis gehad. Internet werkte niet meer dus kwam er een nieuwe modem en toen begon de ellende. Niks pakte, geen fatsoenlijk draadloos internet dus dan maar bekabeld.
Na een tijd van zoeken naar oplossingen en wat adviezen van mensen die er verstand van hebben is er nu eindelijk de oplossing gekocht: het internet gaat via het stroomnet in mijn woning (internet via het stopcontact), de zoveelste dure uitgave in de bodemloze put die komt uit mijn hekel aan kabels.

Maar eerlijk is eerlijk, het voelt zo verrekte goed dat er geen kabelhaspel meer in de gang staat en dat er geen internetkabels naar mijn woon en slaapkamer lopen. En ik heb een snelheid op internet die ongekend is voor mij. Op de laptop HD films kijken behoort ineens tot de mogelijkheden.

Gewoon een voldaan gevoel dus, dat dat obstakel ook weer genomen is en dat het nog beter werkt dan verwacht ook. Okay rib uit mn lijf, maar dr slingeren hier meer ribben her en der rond in huis. Het zal wel een mannending zijn. De gemiddelde vrouw die het ziet komt niet verder dan “ow leuk” maar je ziet dat ze er geen biet van snappen wat er nou zo mooi aan is. En ergens snap ik dat ook wel.
Is het nodig? Niet echt want het werkt ook prima zonder. Is het duur? Ja best wel, ik tel de uitgaven niet eens meer bij elkaar op want dan schrik ik er zelf van. Maar is het handig en tof? Ja, echt wel!
En het erge is.....ik weet dat er in de slaapkamer nog kabels lopen en een stekkerdoos in het zicht staat, dus een nieuw project is gevonden.
En het is maar goed dat ik mijn oude bank niet meer heb, want ik bedacht me laatst dat het ook wel gaaf zou zijn om usb oplaadpunten verstopt te hebben in de bank (dan hoeft er geen lader in het stopcontact met....juist een kabel).....maar daar is mijn nieuwe leren bank echt niet voor om mee te experimenteren, zo ver ga ik nou ook weer niet......zeg ik nu

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.