Slecht reclame voorbeeld.




Het bijna ondenkbare is gebeurd. Van een volbloed carnivoor die bijna dagelijks achter het gasstel bezig was met best wel grote maaltijden waarvan vlees en volle sauzen (liefst met gebakken aardappels enzo) het hoofddeel was, ben ik nu een voornamelijk veganistische smoothies etende….ja wat ben ik eigenlijk?

Het begon een tijdje geleden dat ik een afspraak gemaakt had met afdeling voedingswetenschappen omdat ik wat last van en met het stoma had. Of liever gezegd de darm daarachter (ik heb er nog een dus inderdaad darm en geen darmen). Na een kritische kijk op mijn voedingsinname werd er besloten dat ik 10 dagen aan een soort van test mee ging werken waarbij de blender mijn grootste vriend was waar ik smoothies mee ging maken van voornamelijk groenten en noten en een klein beetje fruit. De smoothies waren volwaardige maaltijden, de ingrediënten goed gebalanceerd en het vloeibare gaf mijn darm een beetje rust maar toch nog wat te doen.
Na 10 dagen afzien, want afzien is het echt, voor de smaak neem je het niet, merkte ik dat mijn darm het wel prima vond.
Ik besloot zelf om er wat langer mee door te gaan, en ondertussen doe ik het alweer een maand. Ontbijten met een groentesmoothie (en koffie, daar is niks aan veranderd), dan middageten wel enigszins normaal want volledig op vloeibaar is ook niet goed, en avondeten is weer een groentesmoothie.

De eerste 3 weken ben ik rap afgevallen, dikke 6 kilo, nu valt dat allemaal wel weer mee, ik val nog wel af maar niet meer die grote stappen. Vind ik niet erg, ik deed het niet voor afvallen maar voor het effect op mn darm.

Maar het rare is, onlangs keek ik een programma en daar ging het over de “Healthy Life style”. Normaal zap ik zsm weg maar nu bleef ik hangen want deze mensen bleken een soort van zelfde dieet te volgen als ik en ze prezen het volledig de hemel in.
Ook hun voedingsinname was voornamelijk groente, noten en een klein beetje fruit. Zei noemden het alleen “balanced sugar free raw food veganism”…..tja  geef er maar een naam aan….. Maar in essentie is het exact hetzelfde wat ik doe.
En oow wat waren ze blij. De huid was beter, hun humeur was zo goed, ze sliepen geweldig, ze waren fitter, voelden zich gezonder en uiteraard kwam ook de hoognodige dosis zweefteef onzin voorbij zoals ze voelden zich meer één met de aarde, hun chakra en aura waren stukken beter en ze voelden zich verlicht.
Ajajajaj wat een jeuk kreeg ik. Maar goed, je promoot je levensstijl of niet zeg maar. Ik denk alleen dat deze mensen niet heel erg de waarheid verkondigden maar meer op tv willen zijn met een soort van “zie mij goed zijn, koop mijn boek, wordt mijn volgeling en maak me rijk en beroemd”.

Hier de Oost-Groninger ervaringsdeskundige die het volgende verkondigd: Ik eet (drink) het omdat mijn darm er goed op reageert en daar gaat het mij om. Het heeft geen enkele invloed op mijn humeur ik ben nog steeds een klootzak. Mijn huid is niks veranderd, ik slaap nog steeds even slecht als altijd, dat ik me wat fitter voel is omdat ik begonnen ben met sporten, ik voel me niet gezonder dan normaal, kortom het heeft geen enkel van de zo opgehypet effecten die niet gecertificeerde diëtisten (ow wacht heet tegenwoordig Lifestyle Coach….braaaaak!) zo graag mag verkondigen.
Ja, je valt de eerste weken enorm snel af, maar dat komt puur omdat je calorie inname drastisch naar beneden gaat (tenminste als je zo at als ik, at je al gezond, merk je daar niks van).
Wat betreft mijn chakra, aura, een met de wereld en verlichting: Ik denk dat mijn aura nog steeds sarcastisch gitzwart is. Mijn verlichting werkt prima want dat is LED en kost nog eens weinig stroom ook. En ik weet niet eens wat een chakra is maar ik verwacht nog iedere dag dat de wereld tegen mij is en daar heb ik vrede mee, ik kan de wereld prima aan.

Kortom ik ben slechte reclame voor de raw food vegan hype, ik geloof er namelijk niet in. Ik vreet om de 10 dagen gewoon vast voedsel en dat is dan ook gelijk supercarnivoor, of junkfood of iets anders “slechts”. En dat verandert helemaal niks aan me. Zo heb ik gister een BBQ gehad en ga ik dat vandaag weer doen, ow en vorige week had ik dat ook (dus nu is t valsspelen met mn 10 daagse interval). En weet je wat? Juist die dagen voel ik me fantastisch, dat zijn de dagen dat ik me oplaad en weer 10 dagen de raw food sugar free vegan blender prutjes aan kan.
En ik denk dat dat voor de meeste mensen de beste manier is om dit soort dingen te overleven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.