Dieren fascist



Ik sprak laatst iemand die geen varkensvlees at. Niet omdat ze moslim was, niet omdat ze het niet lekker vond en niet omdat ze het vies vond. Nee, ze at geen varkensvlees want ze vond varkens leuke dieren en het was zielig dat ze doodgemaakt werden vond ze.

Nou kan dat voor sommige mensen als een goed statement klinken, persoonlijk krijg ik jeuk op minder leuke plaatsen van dit soort uitspraken

Toen ik dezelfde persoon namelijk vroeg of ze dan wel rundvlees of kippenvlees at was dat weer geen enkel probleem. Dat was niet zo zielig. Dus het maakt uit voor het doodmaken van een dier voor vlees of het dier wel of niet een leuk knuffelbaar dier is? Wat is dat voor fascistische kijk?
Ik heb respect voor mensen die geen vlees eten omdat ze tegen het slachten van dieren zijn. Geen enkele moeite met vegetariërs en veganisten, die reden snap ik volledig. Ik deel de visie niet maar ik snap de reden.
Maar kom op zeg, het ene beest mag dood want die is niet leuk en het andere mag dat niet want die vind ik leuk. Wat is dat voor redenering? Dan ben je een dieren fascist.

Ik kon mij ook best ergeren aan het ophemelen van de vrouw in China die het nieuws haalde door heel ver te reizen naar het honden-eet-festival (ja het bestaat) om daar honden te redden van de dood. Vinden we leuk, honden zijn namelijk knuffelbaar en hier alleen bekend als huisdier en iedereen houdt van hond (sommigen om andere redenen dan de ander). Dus terwijl we onze stukken plofkip opaten, of onze stal koe of wellicht een stuk antibiotica varken, zeiden we allemaal: wat goed van die vrouw om dat te doen.
Is er iemand hier die het voorbeeld volgde en naar een kippenboer ging om een dozijn kippen van een wisse dood te redden? Nee kippen eten we op, dat zijn geen huisdieren maar das vlees en net zielig dat ze dood gaan.

Zou ik hond eten als het me voor gezet wordt? Ja. Waarom? Om het te proeven. Wat is er anders aan het eten van kip, varken of koe dan aan het eten van hond? Er is een dier voor doodgemaakt en het ergste wat je dan kan doen is het niet eten maar weggooien. Of het te vreten is is punt 2, een hond is een carnivoor en dat is een erg penetrante smaak. Let er maar eens op we eten grotendeels herbivoren, en dat is niet zonder reden.

Persoonlijk maakt het mij niet uit wat voor vlees er op mijn bord ligt, ik sta open voor alles, en ben dol op proeven. Ik eet minder vaak vlees (lees 1 a 2 keer per week) en ik probeer zoveel mogelijk er rekening mee te houden dat mijn vlees komt van een dier dat een dierwaardig leven heeft gehad. Ja, het dier gaat dood aan het einde van het liedje, maar daarvoor heeft het tenminste een goed leven gehad. En het werkt van 2 kanten, het dier heeft het beter, en ik proef het terug in de smaak.
En dan niet van die laffe 1 ster (van de 3 sterren) “scharrelvlees” van de supermarkt. Het liefst van een slager die me kan vertellen waar het beest vandaan komt, hoe oud het geslacht is en wat het gegeten heeft. Uitstervend ras dat soort slager want iedereen wil supermarkt vlees (ik sla even over want ik proef daar het verschil niet tussen koe of varken).

En ja, als er hond lag daar zal ik het best een keer proberen.
Dus denk de volgende keer eens wat meer na als je een lap vlees in doe koekenpan mikt. Er is een dier voor doodgegaan. Ongeacht welk dier, iets is gestorven zodat jij kunt eten. Of het nou een koe, varken, kip, paard, konijn, geit of hond is, maakt dat nou echt uit?
Het is pas erg als je een dieren fascist bent en je het wel erg vind dat bijvoorbeeld een paard of een varken doodgemaakt wordt voor zijn vlees, maar dat het bij een koe of een kip niks uitmaakt. Die gaan net zo hard dood, die hadden daarvoor net zo hard een leven.
Wordt dan vegetariër of veganist, óf hou gewoon je mond dicht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.