Formule 1 praat, de 3 kleine biggetjes zijn weg



In 2009 vond Bernie Ecclestone dat er meer teams in de formule 1 moesten, het werd aantrekkelijker als er meer teams meededen (lees leverde meer geld op) en zo werd er op zijn aandringen door de FIA een procedure opgezet waarbij nieuwe teams zich konden aanmelden. Dat er twee jaar eerder net een nieuw jong team (Super Aguri) failliet gegaan was hadden ze niet veel lering uit getrokken. Men nam een budgetplafond aan, dat moest de kosten drukken en daardoor konden nieuwe teams met veel minder geld instappen.
Enig probleem, het budgetplafond moest nog goedgekeurd worden door de teams zelf. Zonder deze beslissing af te wachten ging de inschrijving van start, er meldden zich veel gelukszoekers, gewezen coureurs, ontslagen teambazen en her en der een prins uit het midden oosten.
Het resulteerde in een drietal teams, Hispania Racing Team (HRT), Manor GP (wat al voor de start van het seizoen omgedoopt werd tot Virgin Racing naar hoofdsponsor Virgin, en een jaar later omgedoopt werd naar Marussia F1) en Lotus F1. Vooral de laatste is een soap geweest rondom de naam. De mensen van Lotus F1 hadden wel rechten op de naam Lotus maar niet op het merk Lotus, in 2012 werd het Renault F1 team opgekocht door de mensen die recht hadden op het merk Lotus en zo waren er ineens 2 Lotussen in de F1, na wat gesteggel en rechtszaken is dat uitgelopen op dat het team wat begon met de naam Lotus, Caterham F1 ging heten en het oude Renault team mocht Lotus heten.

Alleen al de introductie van de teams was dus al een comedy op zich. En toen hadden ze nog geen meter gereden.
Al snel bleek dat er bij de nieuwe teams noch het geld, noch de kennis aanwezig was om ook maar in de buurt van de rest van het veld te blijven. HRT spande de kroon door gemiddeld 5 seconden per ronde langzamer te zijn. In de F1 wereld is dar omgerekend ongeveer een half uur.
Om de ramp nog groter te maken werd het budgetplafond weggestemd door de grote teams, en zaten de kleine nieuwe teams met een probleem. Nu was het financiële verschil tussen de top en de kleintjes onoverbrugbaar.
Van Bernie Ecclestone kregen ze nul steun. De man die eerst hoog van de toren geschreeuwd had dat er meer teams moesten komen deed net of hij het nooit gezegd had. De F1 was een harde wereld en als je niet genoeg geld had moest je daar maar uit optypen. Dat hij een jaar daarvoor zei dat het allemaal minder duur moest stond daar weer los van.

De kleinere teams deden wat ze konden om er nog wat van te maken, ze haalden pay drivers bij de fleet (coureurs die meer sponsorgeld dan talent meebrengen), gingen met rare sponsors in zee (die nooit betrouwbaar bleken) en zette mensen aan het roer die niks anders dan ellende bij andere teams teweeg gebracht hadden maar nog steeds deden alsof ze het team wel konden redden (hallo Colin Kolles).

De F1 werd een soort dubbele competitie, de teams die er voor 2010 waren reden de race, en de 3 nieuwe teams vochten om wie de laatste 6 plekken mocht innemen.
In 2012 viel het doek al weer voor Hispania Racing Team. Het enige wapenfeit dat zei hadden was dat er ook races waren dat ze niet allerlaatste waren, maar dat lag meer aan een technisch defect bij de andere teams dan aan hunzelf.
Niemand klaagde echt toen HRT stopte, want meer dan rijdende chicanes en veldopvulling waren ze niet.
En gisteren kwam het nieuws dat Caterham F1 definitief stopte, na een jaar lang debacle, missen van de laatste races omdat er geen geld was, slepende rechtszaken en touwtrekkerij om namen is dit team dus ook gestopt. Voor Nederlanders kunnen we het enige wapenfeit dat ze hebben noemen: “Guido van der Garde reed er een seizoen lang voor”.
En net kwam het nieuws dat Marussia F1 ook definitief niet door gaat, al waren ze al eerder failliet verklaard, ze stonden nog wel op de deelnemerslijst. Hun wapenfeit is dat zei het enige kleine team zijn met een gescoord WK punt. Dat punt is gescoord door Jules Bianci, helaas is deze coureur in de F1 race van Japan door een bizar ongeluk in coma geraakt is tot heden nog steeds niet bij bewustzijn.

En zo zijn we 5 jaar na intrede van de 3 nieuwe teams weer terug bij af.

3 teams die niks toegevoegd hebben aan de races, en ook weinig sympathie kweekten (wat Minardi wel kon doen ondanks hun altijd laatste plaatsen).
In 2016 gaat het Amerikaanse race team Stewart-Haas een gooi doen in de F1, maar ik hoop dat dit beter afloopt. Ze beschikken daar over geld en zijn slim genoeg om 2 jaar ontwikkelingstijd voor de auto te nemen voor ze überhaupt op de grid staan. Wie weet gaat het hun wel lukken.

Tot dusver is het oude jongens krentenbrood. En over een paar weken gaat dat los. Ik ben dr klaar voor, kom  maar op

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.