Formule 1 praat, de 3 kleine biggetjes zijn weg
In 2009 vond Bernie Ecclestone dat er meer teams in de
formule 1 moesten, het werd aantrekkelijker als er meer teams meededen (lees
leverde meer geld op) en zo werd er op zijn aandringen door de FIA een
procedure opgezet waarbij nieuwe teams zich konden aanmelden. Dat er twee jaar
eerder net een nieuw jong team (Super Aguri) failliet gegaan was hadden ze niet
veel lering uit getrokken. Men nam een budgetplafond aan, dat moest de kosten
drukken en daardoor konden nieuwe teams met veel minder geld instappen.
Enig probleem, het budgetplafond moest nog goedgekeurd
worden door de teams zelf. Zonder deze beslissing af te wachten ging de
inschrijving van start, er meldden zich veel gelukszoekers, gewezen coureurs,
ontslagen teambazen en her en der een prins uit het midden oosten.
Het resulteerde in een drietal teams, Hispania Racing
Team (HRT), Manor GP (wat al voor de start van het seizoen omgedoopt werd tot
Virgin Racing naar hoofdsponsor Virgin, en een jaar later omgedoopt werd naar
Marussia F1) en Lotus F1. Vooral de laatste is een soap geweest rondom de naam.
De mensen van Lotus F1 hadden wel rechten op de naam Lotus maar niet op het
merk Lotus, in 2012 werd het Renault F1 team opgekocht door de mensen die recht
hadden op het merk Lotus en zo waren er ineens 2 Lotussen in de F1, na wat
gesteggel en rechtszaken is dat uitgelopen op dat het team wat begon met de
naam Lotus, Caterham F1 ging heten en het oude Renault team mocht Lotus heten.
Alleen al de introductie van de teams was dus al een
comedy op zich. En toen hadden ze nog geen meter gereden.
Al snel bleek dat er bij de nieuwe teams noch het geld,
noch de kennis aanwezig was om ook maar in de buurt van de rest van het veld te
blijven. HRT spande de kroon door gemiddeld 5 seconden per ronde langzamer te
zijn. In de F1 wereld is dar omgerekend ongeveer een half uur.
Om de ramp nog groter te maken werd het budgetplafond
weggestemd door de grote teams, en zaten de kleine nieuwe teams met een
probleem. Nu was het financiële verschil tussen de top en de kleintjes
onoverbrugbaar.
Van Bernie Ecclestone kregen ze nul steun. De man die
eerst hoog van de toren geschreeuwd had dat er meer teams moesten komen deed
net of hij het nooit gezegd had. De F1 was een harde wereld en als je niet
genoeg geld had moest je daar maar uit optypen. Dat hij een jaar daarvoor zei
dat het allemaal minder duur moest stond daar weer los van.
De kleinere teams deden wat ze konden om er nog wat van
te maken, ze haalden pay drivers bij de fleet (coureurs die meer sponsorgeld
dan talent meebrengen), gingen met rare sponsors in zee (die nooit betrouwbaar
bleken) en zette mensen aan het roer die niks anders dan ellende bij andere
teams teweeg gebracht hadden maar nog steeds deden alsof ze het team wel konden
redden (hallo Colin Kolles).
De F1 werd een soort dubbele competitie, de teams die er
voor 2010 waren reden de race, en de 3 nieuwe teams vochten om wie de laatste 6
plekken mocht innemen.
In 2012 viel het doek al weer voor Hispania Racing Team.
Het enige wapenfeit dat zei hadden was dat er ook races waren dat ze niet
allerlaatste waren, maar dat lag meer aan een technisch defect bij de andere
teams dan aan hunzelf.
Niemand klaagde echt toen HRT stopte, want meer dan
rijdende chicanes en veldopvulling waren ze niet.
En gisteren kwam het nieuws dat Caterham F1 definitief
stopte, na een jaar lang debacle, missen van de laatste races omdat er geen
geld was, slepende rechtszaken en touwtrekkerij om namen is dit team dus ook
gestopt. Voor Nederlanders kunnen we het enige wapenfeit dat ze hebben noemen: “Guido
van der Garde reed er een seizoen lang voor”.
En net kwam het nieuws dat Marussia F1 ook definitief
niet door gaat, al waren ze al eerder failliet verklaard, ze stonden nog wel op
de deelnemerslijst. Hun wapenfeit is dat zei het enige kleine team zijn met een
gescoord WK punt. Dat punt is gescoord door Jules Bianci, helaas is deze
coureur in de F1 race van Japan door een bizar ongeluk in coma geraakt is tot
heden nog steeds niet bij bewustzijn.
En zo zijn we 5 jaar na intrede van de 3 nieuwe teams
weer terug bij af.
3 teams die niks toegevoegd hebben aan de races, en ook
weinig sympathie kweekten (wat Minardi wel kon doen ondanks hun altijd laatste
plaatsen).
In 2016 gaat het Amerikaanse race team Stewart-Haas een
gooi doen in de F1, maar ik hoop dat dit beter afloopt. Ze beschikken daar over
geld en zijn slim genoeg om 2 jaar ontwikkelingstijd voor de auto te nemen voor
ze überhaupt op de grid staan. Wie weet gaat het hun wel lukken.
Tot dusver is het oude jongens krentenbrood. En over een
paar weken gaat dat los. Ik ben dr klaar voor, kom maar op
Reacties
Een reactie posten