Reclame, bekende merken, sterke drank en vakmanschap.....neem de tijd



Reclame is alles tegenwoordig. Het maakt niet uit of een product beter is  dan andere, als het maar bekender is. Hoe bekender bij een breder publiek, hoe beter, en veelal ook, hoe hoger de prijs van het betreffende product. Iets wat we allemaal weten en waar we redelijk vaak ook nog intrappen ook, ik net zo hard als u.

Vanmiddag was een mooi voorbeeld van dat bekender niet altijd beter is, en ook dat je beter een goede verkoper kan hebben die wat meer over het gewenste product kan vertellen.
Ik ging vanmiddag naar de slijter in winkelcentrum Paddepoel (een Mitra dacht ik), want daar ben ik een aantal keren zeer goed geholpen door een kundige man die daar werkt. De oudere slijter, met grijs haar, prachtige snor, schort voor en alpino op, en een sloot vakkennis waar je u tegen zegt, echt een uit het boekje, ik hou daar van.
Ik had beloofd mezelf een kadootje te geven wegens goed gedrag, en mijn idee was om eens mijn drankenkast uit te breiden met een mooie fles cognac. Ik had laatst bij een goede vriend wat cognac geproefd, en ondanks dat ik een whisky liefhebber ben, beviel me de cognac ook wel. Enige nadeel, ik weet niet zoveel van cognac als van whisky.
Ik heb de slijter eens gevraagd hoe het nou zat met cognac, wat is het eigenlijk nou precies, hoe wordt het gemaakt en wat  kan ik er van verwachten als ik er voor open sta?
De man legde mij het allemaal keurig uit, met passie en met tekeningen, de termen, de basis, echt heel interessant. Ik vroeg hem om een goede cognac, en zoals met alle dingen, als je voor goed gaat is prijs niet hetgene waar je naar moet kijken (tot op zeker niveau uiteraard), en ik voegde er aan toe “maar ik hoef geen Remy Martin want volgens mij zijn die meer bezig met marketing dan met hun product, een beetje de Johnny Walker van de cognacs”.
De slijter moest lachen en vond het een erg goede vergelijking. Niet dat Remy Martin rommel maakt, of Johnny Walker, maar het is niet het topproduct dat het pretendeert te zijn, het is een leuke middenmoter met de prijs van een topproduct.
Uiteindelijk  kwamen we uit bij een fles  Frapin VSOP grande Champagne premier cru. Na wat uitleg weet ik nu wat cognac labels zeggen, en ik moet zeggen dat scheelt echt een hoop want dan  weet je gelijk een hoop meer. Dit was gemaakt van de VSOP grande cru Champagne, kortweg het echte goede spul. Okay het was geen goedkope fles, maar ik weet nu wat het is en dat het ook echt is wat ik wil, namelijk een goede cognac zonder veel opsmuk.
De slijter liet mij ook een veel en veel duurdere fles zien, een heel mooi vormgegeven fles met een hele mooie doos er om. Een Remy Martin speciale uitgave, dik 130 euro voor 70 cl cognac. “Kijk hier eens naar wat er met kleine letters onder aan het label voorop staat” zei de man.  Ik las “Fine cognac”, weet je nog wat ik zei wat fine (spreek op zn frans uit) betekent , een mix van het echte goede spul en het minder goede (grande en petit champagne). Een flink stuk duurder dan jouw fles, maar wel een minder product, maar omdat er Remy Martin op staat mag het zo’n prijs voeren, en er zal vast wel iemand zijn die het koopt.
Ik snap best dat die man het in zijn winkel heeft, ook al zegt hij dat er echt wel beter spul is dan de bekende merken, niet iedereen neemt de tijd om te vragen en te luisteren, sommigen trekken de portemonnee en kopen een dure fles cognac voor de feestdagen en dan is zo’n heel bekend label natuurlijk mooi om op tafel te zetten……ook al is het best sneu geld.
Ik weet, over smaak valt niet te twisten, maar geef het met bepaalde dingen een kans en vraag eens wat verder, zo leer je nog eens wat.
Wat betreffende drank en de feestdagen nog wat gratis tips.
Whisky;  wil je de portemonnee trekken voor een fles Johnny Walker red label van rond de 22-25 euro, een alternatief kan zijn William Lawsons (rond de 15 en iets pittiger qua smaak), zit je een flink stuk goedkoper voor iets wat een beetje in dezelfde klasse valt. Wil je net even dat tientje meer uitgeven dan is er van Johnny Walker inderdaad een black label, en daar is op zich niet veel mis, alleen de prijs , voor een fles van rond de dertig euro valt het wat tegen, in december zijn er best wat aanbiedingen, ik zag een Ardmore special peat voor 32, of als je toch van bekendere namen houdt een Glennfiddich voor eenzelfde prijs (ik weet wel voor welke ik zou gaan).
Maar wil je er wat meer van weten,  zoek een goede slijter en neem de tijd.
Ik zal nooit vergeten dat ik ooit bij de Gall en Gall vroeg om een fatsoenlijke calvados , en het meisje achter de balie zei “een wat?”…..

Hetzelfde zal vast gelden voor veel meer dingen dan alleen sterke drank, electronica, gereedschap en weet ik veel wat nog meer zal het vast ook hebben, een merk zegt niet alles en een prijs ook niet, zoek een vakman en laat je voorlichten. Neem de tijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.