Opgelicht in uw voordeel
Ik hoor het hem nog zeggen: “600 bijbetalen”, ik wist van
binnen niet hoe snel ik ja moest zeggen, maar toch even de pokerface houden en
net doen of je diep nadenkt. Daarna ja gezegd en de papieren in orde gemaakt.
Zo kocht ik in april 2013 mijn huidige auto. Een half
jaar daarvoor was mijn Twingo erg snel aan het defragmenteren en kwamen er
steeds meer en meer gebreken aan het licht. Toen veels te snel een andere auto
gekocht. Ik wilde eens klein en licht en kwam bij de über bejaardenauto de
Hyundai Atoz uit. Voor 1000 euro een 2002 model gekocht, zo basic als t maar
kan maar wel met een 11 maanden APK en een nieuwe distributieriem. De auto zag er echt goed uit, maar al snel
kwamen er gebreken aan het licht. Van ruitenwissers die er mee ophielden af en
toe tot een niet sluitende achterdeur, een raam dat niet dicht wilde (behalve
met duckttape) en een lekkende remservo (hoe dat ding ooit door de apk gekomen
is….). Maar de drup was een rechtervoorwiel ophanging die de geest gaf. Ik wist
toen echt dat ik de kat in de zak gekocht had en heel snel op zoek moest naar
een andere wagen.
Toch deze keer meer tijd genomen en meerdere dagen
advertenties bekijken, meerdere garages bijlangs gaan, steeds kritischer worden
en ook de meest erge wrakken zien.
Toen uiteindelijk bij Velt in Scheemda terecht gekomen om
Twingo’s te bekijken, en er stonden er genoeg maar geen een was de moeite
waard. Ook wel wat leuke Lupo’s (mijn tweede keuze) maar voor veel teveel geld.
Toen zag pa ergens achterwege een blauwe Fiësta staan. De wagen was goed
ondergescheten door de vogels en zag er van een afstand niet echt aantrekkelijk
uit. Toch eens goed gekeken en de sleutels gevraagd.
Van binnen zag hij er als nieuw uit (nog steeds) en er
was bijna geen krasje te zien (nu helaas wel….dank u Groningers die maar met
autodeuren smijten). Ook reed hij prima,
geen snelle wagen maar wel een erg goed
weggedrag, geen onnodige opsmuk en
dingen die toch altijd stuk gaan, gewoon basic.
2003 stond er op de advertentie, 1100 cc. De 1100 bleek
1300 te zijn, en er was bijna niks over de auto bekend. Maar soms koop je ze op
gevoel en deze zag er uit alsof hij in een garage had gestaan en aan alles te
zien was hij goed onderhouden (waarschijnlijk dealer onderhouden). De auto kwam
uit Duitsland en was daar in de marge gekocht en ergens in de handel waren alle
papieren kwijtgeraakt.
Voor mijn Hyundai Atoz kreeg ik nog 900 euro terug ook!
Ik wist niet wat ik hoorde. De man die hem beoordeelde liep er een rondje
omheen, stelde wat vragen die ik naar alle eerlijkheid heb beantwoord (ik moet
wel eerlijk zeggen dat ik de auto gepoetst had en alle gebreken wat
weggemoffeld had, hij had niet een deur moeten open trekken of even de vering
moeten testen….) en al snel zei hij, 600 bijbetalen en dan heb je deze.
Deal!
Enige wat ik vroeg was dat ze moesten uitzoeken wanneer
de distributieriem vervangen was. Dat lukte wel zeiden ze. Okay, een week later
komen we hem ophalen.
Weekje later de auto opgehaald, en er werd verteld dat de
riem in 2011 bij 110.000 km vervangen was.
Ik neemde aan dat t klopte en reed blij
naar huis. Af van de Hyundai voor een goede prijs, ik voelde me bijna
schuldig.
Gisteren kwam ik er toevallig achter, na wat zoekwerk
voor andere dingen voor een Fiësta, dat deze auto helemaal geen distributieriem
heeft, maar een ketting. Kortom, ze hebben maar wat gezegd bij Velt en wisten
zelf letterlijk niks van deze auto, anders wisten ze ook wel dat iedere Ford
Fiësta die ooit voorzien is van een 1300 cc motor geen distributieriem maar een
distributieketting heeft.
Ik was wel opgelucht dat ik geen riem had, scheelt heel
veel onderhoudskosten. Maar toen bedacht ik me: Je zal daar maar een auto mét
een distributieriem gekocht hebben en ze
zeggen ook zo maar een jaar en kilometerstand waarbij de riem vervangen zal
zijn…..en een half jaar later sta je met een kapotte auto omdat de riem geknapt
is en je motor aan gort gelopen is.
Oplichterij heet zoiets toch?
Maarja, aan de andere kant……ik vraag me af wat ze bij
Velt gedacht moeten hebben toen ze mijn Hyundai eens goed bekeken. Toch voel ik
me daar minder schuldig over, zij deden een bod en stelden niet echt veel
vragen. Daarnaast mag ik van een autoverkoper toch wel verwachten dat hij weet
waar hij naar moet kijken?
Toch ben ik nog steeds erg blij met mijn Fiësta (ze heet
Fiona), het rijd erg goed, laat me niet staan, en nu ik weet dat ze een
distributieketting heeft ben ik toch een soort van opgelucht.
Ow ja, en ze is niet eens van 2003 zoals ik dacht. Ford
heeft mij keurig een mail gestuurd toen ik wat vragen stelde over mijn auto en
het chassisnummer daarbij doormailde. Deze auto is op 10-09-2002 van de band
gerold in Duitsland. In 2003 maakte ze de type 6 Fiësta en dit is een type 5.
En wat ook wel grappig is: Vandaag keek ik even op de
site van Velt auto’s in Scheemda. Zag ik een zilverkleurige Hyundai Atoz uit
2002, hetzelfde type als ik had (ik had alleen een blauwe). Vraagprijs was 2.499 euro. Blijkbaar verdienen ze daar erg veel aan de Hyundai Atoz.
Reacties
Een reactie posten