Opgelicht in uw voordeel



Ik hoor het hem nog zeggen: “600 bijbetalen”, ik wist van binnen niet hoe snel ik ja moest zeggen, maar toch even de pokerface houden en net doen of je diep nadenkt. Daarna ja gezegd en de papieren in orde gemaakt.
Zo kocht ik in april 2013 mijn huidige auto. Een half jaar daarvoor was mijn Twingo erg snel aan het defragmenteren en kwamen er steeds meer en meer gebreken aan het licht. Toen veels te snel een andere auto gekocht. Ik wilde eens klein en licht en kwam bij de über bejaardenauto de Hyundai Atoz uit. Voor 1000 euro een 2002 model gekocht, zo basic als t maar kan maar wel met een 11 maanden APK en een nieuwe distributieriem.  De auto zag er echt goed uit, maar al snel kwamen er gebreken aan het licht. Van ruitenwissers die er mee ophielden af en toe tot een niet sluitende achterdeur, een raam dat niet dicht wilde (behalve met duckttape) en een lekkende remservo (hoe dat ding ooit door de apk gekomen is….). Maar de drup was een rechtervoorwiel ophanging die de geest gaf. Ik wist toen echt dat ik de kat in de zak gekocht had en heel snel op zoek moest naar een andere wagen.
Toch deze keer meer tijd genomen en meerdere dagen advertenties bekijken, meerdere garages bijlangs gaan, steeds kritischer worden en ook de meest erge wrakken zien.
Toen uiteindelijk bij Velt in Scheemda terecht gekomen om Twingo’s te bekijken, en er stonden er genoeg maar geen een was de moeite waard. Ook wel wat leuke Lupo’s (mijn tweede keuze) maar voor veel teveel geld. Toen zag pa ergens achterwege een blauwe Fiësta staan. De wagen was goed ondergescheten door de vogels en zag er van een afstand niet echt aantrekkelijk uit. Toch eens goed gekeken en de sleutels gevraagd.
Van binnen zag hij er als nieuw uit (nog steeds) en er was bijna geen krasje te zien (nu helaas wel….dank u Groningers die maar met autodeuren smijten).  Ook reed hij prima, geen snelle wagen  maar wel een erg goed weggedrag,  geen onnodige opsmuk en dingen die toch altijd stuk gaan, gewoon basic.
2003 stond er op de advertentie, 1100 cc. De 1100 bleek 1300 te zijn, en er was bijna niks over de auto bekend. Maar soms koop je ze op gevoel en deze zag er uit alsof hij in een garage had gestaan en aan alles te zien was hij goed onderhouden (waarschijnlijk dealer onderhouden). De auto kwam uit Duitsland en was daar in de marge gekocht en ergens in de handel waren alle papieren kwijtgeraakt.
Voor mijn Hyundai Atoz kreeg ik nog 900 euro terug ook! Ik wist niet wat ik hoorde. De man die hem beoordeelde liep er een rondje omheen, stelde wat vragen die ik naar alle eerlijkheid heb beantwoord (ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de auto gepoetst had en alle gebreken wat weggemoffeld had, hij had niet een deur moeten open trekken of even de vering moeten testen….) en al snel zei hij, 600 bijbetalen en dan heb je deze.
Deal!
Enige wat ik vroeg was dat ze moesten uitzoeken wanneer de distributieriem vervangen was. Dat lukte wel zeiden ze. Okay, een week later komen we hem ophalen.
Weekje later de auto opgehaald, en er werd verteld dat de riem in 2011 bij 110.000 km vervangen was.  Ik neemde aan dat t klopte en reed blij  naar huis. Af van de Hyundai voor een goede prijs, ik voelde me bijna schuldig.
Gisteren kwam ik er toevallig achter, na wat zoekwerk voor andere dingen voor een Fiësta, dat deze auto helemaal geen distributieriem heeft, maar een ketting. Kortom, ze hebben maar wat gezegd bij Velt en wisten zelf letterlijk niks van deze auto, anders wisten ze ook wel dat iedere Ford Fiësta die ooit voorzien is van een 1300 cc motor geen distributieriem maar een distributieketting heeft.
Ik was wel opgelucht dat ik geen riem had, scheelt heel veel onderhoudskosten. Maar toen bedacht ik me: Je zal daar maar een auto mét een distributieriem  gekocht hebben en ze zeggen ook zo maar een jaar en kilometerstand waarbij de riem vervangen zal zijn…..en een half jaar later sta je met een kapotte auto omdat de riem geknapt is en je motor aan gort gelopen is.
Oplichterij heet zoiets toch?
Maarja, aan de andere kant……ik vraag me af wat ze bij Velt gedacht moeten hebben toen ze mijn Hyundai eens goed bekeken. Toch voel ik me daar minder schuldig over, zij deden een bod en stelden niet echt veel vragen. Daarnaast mag ik van een autoverkoper toch wel verwachten dat hij weet waar hij naar moet kijken?
Toch ben ik nog steeds erg blij met mijn Fiësta (ze heet Fiona), het rijd erg goed, laat me niet staan, en nu ik weet dat ze een distributieketting heeft ben ik toch een soort van opgelucht.
Ow ja, en ze is niet eens van 2003 zoals ik dacht. Ford heeft mij keurig een mail gestuurd toen ik wat vragen stelde over mijn auto en het chassisnummer daarbij doormailde. Deze auto is op 10-09-2002 van de band gerold in Duitsland. In 2003 maakte ze de type 6 Fiësta en dit is een type 5.

En wat ook wel grappig is: Vandaag keek ik even op de site van Velt auto’s in Scheemda. Zag ik een zilverkleurige Hyundai Atoz uit 2002, hetzelfde type als ik had (ik had alleen een blauwe). Vraagprijs was 2.499 euro. Blijkbaar verdienen ze daar erg veel aan de Hyundai Atoz.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.