Jeugdherinnering
Toch vreemd hoe een opmerking die niet veel te maken heeft
met je jeugd, je ineens een hele vroeger herinnering geeft. Wist niet eens dat
ik zo ver terug kon denken, blijkbaar wel maar dan niet op commando.
Ik dacht ik schrijf m snel op, voor ik m kwijt ben.
Natuurlijk is het waarschijnlijk de herinnering van toen die
mijn hersenen feilloos hebben aangepast daar waar ze verbeterpuntjes zagen,
maarja zo werkt het menselijk brein nou eenmaal. Dus deze herinnering is
waarschijnlijk geromantiseerd tot het uiterste en ik weet niet eens of hij wel
helemaal klopt. Ouders zijn vrij het aan te passen, want er missen veel details
en dingen, maar dat zal dan wel weer komen omdat een kind dat niet belangrijk
vindt.
Komt ie
Ik moet ergens tussen
de 4 en 5 jaar oud zijn. Ik ga naar de kleuterklas van de Zuiderveldschool
(toch, zo heette die school?) en in mijn ogen van kleuter is dat heel ver weg
van huis. Geen flauw idee hoe ik heen en terug ging trouwens (bij mama op de
fiets?). Tegenwoordig weet ik de afstand (goh) en is het echt een rotstukje.
Vandaag gaan we met de
klas kijken bij de Grote Klas in de Grote School (de kleuterschool zat aan
westerdieps kant, de basisschool zat aan oosterdiepskant en volgens mij kon je
zo van de ene naar de andere school lopen en hadden ze een gezamenlijk
schoolplein en ik meen zelfs een grote zandbak). Ik zat of bij juf Roelie of
bij juf Jacquelien in de klas en we
gingen kijken in de eerste klas (later groep 3 meen ik) van juffrouw Visser. Raar
he dat kleuterjuffen in die tijd met juf + voornaam aangesproken werden en
basisschool juffen met juf + achternaam.
We gingen bezig met
lezen en schrijven daar, naja er werden plaatjes met de bijpassende woorden
getoond en om beurten mochten we het opschrijven op het Grote Schoolbord. Boom,
vuur, roos, huis, kat ik weet die zeker, er was nog een andere die weet ik niet
meer.
Ik vond de rest van de
klas maar langzaam en het niet snel oppikken. Ik kon in die tijd al mijn eigen
naam schrijven en lezen (dacht dat oma rozeboom me dat geleerd had) en ook al
wat korte woorden lezen.
Terwijl iedereen met
moeite de symbolen die we later letters en woorden gingen noemen op het bord
schreef van zijn of haar woord, liep ik heen, schreef het op en liep terug naar
mn krukje (of was het stoel?)
Ik weet dat we later
weer naar de kleuterklas gingen en dat de vraag was of we op het bord daar konden schrijven wat we geleerd hadden.
Iedereen wist het niet
meer zo goed, sommigen kwamen in de buurt, anderen totaal niet.
Ik mocht "boom"
schrijven. In een keer goed. Als de juffen wilde kon ik zo alle andere woorden
ook schrijven.
Mijn handschrift was dan wel heel veel hakkerig en
slordig.....en om eerlijk te zijn.....zoals ik de letters toen schreef....zo
schrijf ik ze nu nog. Leraren hebben van alles geprobeerd maar mijn handschrift
is gewoon ruk plus. Mijn taalbegrip en mijn liefde voor lezen echter is prima
in orde en al vroeg ontwikkeld. Las sloten boeken vroeger en nu nog steeds wel,
al is het niet zo veel meer. Pas veel later ontdekte ik dat schrijven ook wel
heel leuk is om te doen, rond mn 19e denk ik. Toen jaren niks mee gedaan en al
mijn korte verhalen van die tijd zijn pleite (en het waren er best heel
veel).....en nu begint het weer een beetje terug te komen. Maar taalbegrip en
liefde voor taal en geen spelfouten maken zijn 2 hele verschillende dingen.
Reacties
Een reactie posten