Mooie vrouwen en mooie vrouwen



"Doutzen Kroes is mooier dan mij" zei ze. Ik reageerde met "wie is Doutzen Kroes?".
De reactie was dat ze uiterst verbaasd was dat ik niet weet die was.

Bovenstaande is een kort stukje uit een gesprek, ik zal de rest niet neerpennen, maar wel waar het om draaide. Voor mij dan.

Zoals sommigen wel weten kijk ik weinig tv, ik volg het nieuws wel en kijk es een goede muziekdocu en that's it, veel meer fatsoenlijks maken ze toch niet tegenwoordig. Ik had dus echt totaal geen idee wie deze Doutzen Kroes was en wat haar werk was en waarom ik haar moest kennen. Ik zit totaal niet in de bekende mensen kennis. Dat is een wisselwerking, ik ken hun niet, zij mij niet, iedereen blij.

Nou blijkt mevrouw Kroes een model te zijn. Model is zeg maar een wandelende etalagepop voor kleding die niemand wil kopen.
Ik ken geen modellen bij naam, ik heb geGoogled en dan vindt je nogal wat foto's van modellen. Ze schijnen erg mooi te zijn volgens mensen.
Ik wil deze mensen die dat vinden wel eens leren kennen, kan ik ze naar een goede opticien sturen......want mijn God wat een verzameling zijn die modellen zeg!
Ik had verwacht dat als kledingmerken kleren aan t publiek wilden laten zien ze een mooi gemiddelde van de bevolking zouden uitkiezen. Maar nee, het zijn allemaal graatmagere twintigers met een lege blik.

Wellicht heb ik geen smaak of snap ik het niet, maar ik vindt die modellen maar niks. Opgemaakt met lagen plamuur, een glimlach die nog nepper is dan het haar van Gerard Joling, een figuur dat eigenlijk geeneens figuur genoemd mag worden maar gewoon "lat" en die koppies vindt ik al helemaal niet zo knap.
Ik zie dagelijks veel mooiere vrouwen die ook gewoon echt mooi zijn. Een leuke uitstraling, een leuke lach, een leuke blik in hun ogen.
Die horen thuis op zo'n loopplank waar kledingmerken doen alsof ze heel interessant zijn. Gewoon normale vrouwen met een normaal figuur en een normale uitstraling.

De perfectie die de media en de films ons willen laten zien bestaat niet, dus waarom zou je het nastreven? Iedere foto in een tijdschrift is bewerkt, op de filmset wordt in het uiterste detail bedacht hoe je iemand perfect op de camera krijgt.....kortweg je kijkt naar een illusie.

Ik kijk liever naar echte vrouwen die wel echt mooi zijn......en ook nog negen van de tien keer meer nut voor de samenleving hebben dan iemand wiens werk het is met andermans kleding rond te lopen en op de foto te gaan staan.

Ik ben heel blij met mijn beperkte wereld en onkunde van bekende mensen, het "normale denkbeeld" en vooral het "passende modebeeld" en het "geldende schoonheidsideaal". Ik hoef geen massamedia die mij verteld wat mooi is en wat niet. Ik heb ogen die werken en een redelijk stel hersenen, ik kan die afweging prima zelf maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.