Twee keer niet eens.

Het is een beetje een heftige tijd in de wereld. Een corona crisis, die ondanks dat dit land er relatief ongeschonden uitgekomen is nog steeds over de hele wereld woedt.
Tegelijk heel veel protesten over de hele wereld tegen rascisme. Vooral inde landen waar dat zelfs vandaag nog een heel groot ding is. Zeker bij het land waar het begon, de Verenigde Staten.

Hier heeft het geresulteerd in een paar protesten met opstootjes, echte rellen zou te ver gaan, daarvoor moet je meer bij voetbal "fans" kijken als die hun vorm van vrijheid van meningsuiting gebruiken.
Het begon uiteraard met een heel groot protest op de Dam, iets wat in mijn ogen volledig verkeerd aangepakt werd door de veiligheidsdriehoek daar en ook zo ernstig verzaakt werd in het woord veiligheid in combinatie met waar dit land de 3 maanden er vooraf doorheen gegaan is, dat het nergens op slaat dat de hoofden van die veiligheidsdriehoek nog in functie zijn. Ik ben nooit een Halsema fan geweest, ik weet nu precies weer waarom.

En dan die brief van de vereniging van burgemeesters over die harde aanpak in de tweede kamer, dat vond ik helemaal tenenkrommend en gaf ook wel aan hoever de burgemeesters blijkbaar afstaan van de inwoners van hun gemeenten.
Makkelijk scoren nu iedereen zijn baan behouden heeft, een beetje de politiek van de slappe knieën, Wat ook heel jammer is want er zijn de afgelopen tijd hele duidelijke lijnen uitgezet die allemaal werkten.
Zelfs ik als iemand die niet echt achter veel van dit kabinet staat, vond dat ze het gezien de situatie die er was, het heel goed deden.
Jammer dat het dan zo moet aflopen en er weinig geloofwaardigs meer over blijft.

Tegelijk vind ik ook dat het hele protest gebeuren wel degelijk een punt heeft, dát is het hele probleem niet. Het is een heel goed ding dat mensen opkomen voor hun rechten, en een signaal afgeven aan mensen die daar iets anders over denken. Zolang dat netjes gebeurt is er niks aan de hand.
De timing echter, das wel heel kut.

Ik vind nog steeds dat zolang de corona regels gelden, ze voor iedereen gelden. Eigenlijk zoals alle regels gelden.

En ik word ondertussen ook weer erg misselijk van de nationale blackface, de Nederlandse uitvinding: Zwarte Piet.

Wat hij historisch gezien met de verering van de Heilige Nicolaas van Myra te maken heeft, is eigenlijk iedereen een raadsel, er is nul komma nul verband tussen een als spaanse edelman geklede kleurling en de man die we hier Sintertklaas noemen.

Wat historisch echter wél heel goed duidelijk is, is de rol van een zwart geschminkt figuur die een kleurling nadoet. En dat deden ze niet om ze te vereren. Het is afkomstig uit een ander tijdsbeeld, een andere wereld, maar het is wel degelijk iets wat bij diezelfde discussie hoort.
En dan niet verschuilen achter: Het is een ,kinderfeest, of de het is een traditie.

Immers beiden zijn niet waar, Sinterklaas draait ook om het in de maling nemen van de volwassenen, de fopkado's of surprises, de al dan niet verplichte gedichten waarmee men elkaar een poets probeert te bakken, ook dat is er onderdeel van. En als ik kijk hoeveel volwassenen ineens horendol worden bij de suggestie dat de kleur er af moet terwijl het de doelgroep kinderen blijkbaar geen zak uitmaakt, dan kunnen we toch stellen dat hiet een pur sang kinderfeest is lijkt me.

En traditie? Niet echt eerlijk gezegd, niet heel lang. In 1890 is de figuur Zwarte Piet verzonnen door een Groningse onderwijzer in een boekje Sint en zijn Piet. Maar het duurde wel even voor het figuur er echt bij was. Ik denk dat mijn overgrootmoeder (ze is al een tijdje niet meer onder ons) hem niet meegemaakt heeft in haar jeugd.
En de Piet die er toen kwam? Die was in het begin niet heel vriendelijk, hij deelde straffen uit met de roe en nam kinderen mee in de zak, zo waren de verhalen. Later werd het een "olijke dommerik", vaak met een gebroken Nederlands praatje, dat kan ik me nog wel uti mijn jeugd herinneren.
Pas iets van de laatste jaren werd de Zwarte Piet een hipper, normaler en cooler figuur voor zover mogelijk. Maar die 60-80 jaar daarvoor was het een grote stereotypering, en dan ben ik nog positief.
Dus traditie? Mwah dat ligt er aan hoelang iets er moet zijn voor het traditie is.

Daarnaast, als Zwarte Piet echt verbonden is aan Sinterklaas, waarom zie je dan nergens in de landen waar de Heilige Nicolaas van Myra vereerd wordt, en dat zijn voornamelijk de Balkan landen, een Zwarte Piet? Of ook maar 1 verwijzing er naar? In die landen is Nicolaas een veel groter symbool dan hier en ze vereren hem al veel langer, en er is geen enkele kleurling bij.
Naja wellicht Nicolaas zelf, want Myra is het Aziatische deel van het huidige Turkije (in 345 n Chr. was het onderdeel van het Romeinse rijk), dus dat het een blanke man was, zoals we hem hier afbeelden, is wel heel onwaarschijnlijk.

Al met al, vind ik het meer dan begrijpelijk dat over de hele wereld Zwarte Piet als pure rascisme gezien wordt. Ik vind het ook heel erg dat mensen het allemaal goedpraten met redenen die helemaal nergens op slaan. Er is anno 2020, in een steeds kleinere wereld, geen enkel excuus om een blackface goed te praten.
De blackface is een symbool van onderdrukking, belachelijk maken van mensen met een andere kleur, apartheid (dat hebben Nederlanders uitgevonden, daarom is het ook een Nederlands woord, zelfs in het Engels) en slavernij, hie wil je dat gaan linken aan een kinderfeest?
Als we de Pieten vervangen met een stel uitgemergelde mensen met een gele ster op waar een J in staat, ik denk dat dan heel veel mensen er tegen in opstand gaan komen, zoiets ligt nogal gevoelig hier.

Kijk, ik kan als blanke niet voelen wat een donkere voelt, dus kan ik ook niet oordelen of iets rascisme is, ik ga dan liever iop het oordeel af van degene die het zo ervaart. En zo hebben we door de jaren heen heel veel nare dingen uit onze samenleving weten te krijgen.
De hoogeplaatste binnen een bedrijf die de koffiejuffrouw even ferm in de billen kneep, die vond dat doodnormaal toen. En als de koffiejuffrouw er wat van zei was het gezeur, het was een geintje en het moest kunnen.

Heel veel mensen zijn blijkbaar de directeur die het doodnormaal vindt om in billen te knijpen, en owee als je aan dat "recht om dat te doen" komt.

Ik ben het dan ook helemaal eens met een meneer Jackson, een groot vechter voor gelijkheid, die nota bene met Marten Luther King strijdde voor een betere behandeling van donkere mensen (kortom die man weet waar hij over praat), die een brief schrijft aan Rutte om hem even op zijn verantwoordelijkheid te wijzen, dat niet stopt met woorden, maar eerder begint met daden.

Hey kerel het is 2020, sommige dingen kunnen niet meer.

En ja dat is een donkere amerikaan die zich bemoeit met een nederlands iets, moet je  nagaan hoe diep het hele blackface gebeuren zit, dat het zelfs daar pijn doet. Leuk kinderfeestje he.

Ben ik het dan eens met mensen als een Akwasi? Absoluut niet, das t andere uiterste, en dat is iets wat ook dom is en wat juist de polarisatie groter maakt. Die gast heeft in een paar zinnen afgebroken wat mensen daarvoor opgebouwd hadden.
Geweld is nooit de manier, niet door een snelweg te blokkeren, niet door op te roepen tot geweld.

Ik ben het gewoon twee keer  niet eens: je demonstreerd niet in coronatijd én je blijft Zwarte Piet niet verdedigen als normale traditie en kinderfeest.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.