"Niks"

De afgelopen week had ik vakantie, eigenlijk nu ook nog hoor, dag 6 van de 7.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik vrij genomen heb, 5 maanden geleden ongeveer, als ik dat zo neerzet klinkt het ook weer niet heel lang eerlijk gezegd.

Mijn vorige vakantie stond heel erg in het teken van dingen doen en mensen zien. Dingen doen vooral wat kleine verbouwingen in huis, een redelijk vast terugkerend thema lijkt het wel. Iedere keer als ik denk dat ik mijn mini huisje weer een stukje meer "mij" gemaakt hebt, verzin ik toch wel weer iets. Eigenlijk zijn de laatste 5 jaar vakanties alleen maar genomen om te verbouwen bedenk ik me nu, ja er gebeurde ook wel wat anders maar het begon altijd met een project.

En niet dat dat erg is hoor, het is ook wel een beetje mij dat bezig zijn, mijn moeder zei vaak dat ik nog geen 5 minuten stil kon zitten, en soms denk ik wel dat ze gelijk heeft.

Ik had mijn vakantieweek ook opgenomen in een opwelling, niet een "ik moet wat doen" opwelling, maar het was een moment dat ik me bedacht dat ik best wel een tijdje niet vrij geweest ben. En ik vernam ook wel dat ik daar aan toe was. Even niet werken, gewoon even geen drukte aan de kop. Dus ik keek op mijn rooster welke week mij het minste verlofuren kostte om op te nemen (zo'n kniezer ben ik dan weer wel hé) en daar kwam deze week uit voort. Dus die vroeg ik aan, ik moet toch wat die 200 verlofuren die nog open staan.

Maar wat ga ik dan doen?

Voor een goede 3 jaar terug kom ik best wel gestrest worden van een week of langer niks te hebben. Dan plande ik van alles in en was ik aan het einde van de week doodop van het doen.

En het bekroop mij ook een klein beetje voor deze week aan. Ik leefde er wel naar toe, en dacht tegelijk ook: wat ga ik doen dan. Daar heb ik niet heel lang last van gehad deze keer.

Dat ik mijn grote hobby BBQen ging doen was zeker, en de rest zag ik wel. Inkopen gehaald en de maandag BBQ 1, gegeten met mijn beste vriend, erg gezellig en lekker! De dinsdag was het s ochtends even het centrum van Groningen in en de markt bekijken. Ik weet nu ook weer waarom ik daar niet vaak meer kom (het was meer dan 2 jaar geleden). Te duur, iedere kraam heeft zo ongeveer hetzelfde en echt iets bijzonders kon ik ook niet vinden. Nou komt dat laatste ook wel door mijn hobby en ZZP, ik vind niet snel meer iets bijzonder. O ja en het was druk, en ik hou niet van druk.
De middag doorgebracht met een boek en wat speciale biertjes die niet zo bijzonder waren, maar wel leuk om iets anders te proeven hoor, en de avond op de bank.
Woensdag de bank ook goed gebruikt, donderdag bij mijn ouders langs en met de hond het bos in (hun hond ik heb er geen en met mijn katten het bos in lijkt mij erg lastig), dag afgesloten met hamburgers grillen.
Vrijdag weer BBQen nu low and slow, beetje lezen, beetje thuis aankloten, niks bijzonders.

En vandaag? Vandaag heb ik de BBQ's schoongemaakt, het huishouden grondig gedaan, de auto grondig schoongemaakt, gezonde boodschappen gedaan (iets wat echt wel even mag want de afgelopen week was het erg ongezond met eten en drinken, lekker voor een keer maar ik merk ook wel dat een keer groenten ook fijn is, de broeken vallen strakker en dat volle krat bier is vanmorgen leeg ingeleverd. Kortom, even mijn lijf wat aandacht geven)

En ik kom tot de conclusie dat ik deze week volledig anders gedaan heb dan ik altijd gedaan heb. Geen klusproject, geen mensen gezien buiten mijn beste vriend en mn ouders om (klink ik nu einzelgänger?), gewoon even een week van.........niks

Niks

En dat bevalt goed, en was ook nodig om weer wat bij te komen. Redelijk veel gewerkt, paar keer goed ziek geweest, ik merk gewoon dat het wel even genoeg was.
Iets waar ik eigenlijk trots op ben, want al die jaren hiervoor merkte ik dat pas als het al maanden genoeg geweest was en nog ging ik door tot het echt niet meer wilde.

Nu ben ik ruim voor die grens aan zo slim geweest om even pas op de plaats te maken, en nog slimmer om deze week niks te doen.

En "niks" is een heel groot begrip. Er was iemand met wie ik de term "niks" ook gebrukte. Dan vroeg ik "wat is er" en was het antwoord "niks", en die niks was een hele grote en enorm volle niks die alles zei. Ook een hele positieve, en ook al is er maar 1 iemand die die niks écht snapt, wellicht komt het wel een beetje over nu.

En die exacte niks zal ik nooit meer vinden, helaas het is jammer maar waar. En tegelijk hoeft dat ook niet, want die niks heb ik al gehad en zal ook nooit met een ander er zijn, die niks is van 2 mensen en dat zal nooit een andere inhoud krijgen.
Ik heb deze week  mijn eigen niks gevonden, en wellicht is het wat saai als ik het zo opschrijf, want echt actief is het niet geweest, en sociaal ook niet echt boeiend.

Maar het is wel even wat ik nodig heb gehad, en dat is ook goed. Ik zeg ook niet dat een volgende vakantieweek ook een weekje alleen thuis wordt, ik zeg alleen dat dit er wel eentje geweest is en eerlijk is eerlijk, het beviel goed voor nu.

En ja ik had ook andere plannen, actiever zijn. Dagelijks een goede fietstocht en wat meer aan de conditie werken. Maar ik voelde ergens aan dat mijn lichaam dat niet zo'n goed plan vond, of wellicht vond mijn hoofd het niet zo'n goed plan. Gewoon gezien de krampen die ik laatst had, en die wil ik deze week zeker niet.
Zie je, ik heb geluisterd, ook ik kan dat.

Dus deze week gunde ik mezelf heel veel, bijna alles.

Deze week gunde ik mij "Niks"

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.