Maak het klimaat betaalbaar

Er is de laatste tijd heel veel gezegd over het klimaat, en dat is goed. Want je moet op dit ogenblik wel heel erge oogkleppen op hebben om aan welke wetenschappelijke data dan ook maar niet te kunnen zien dat het klimaat zijn ergste verandering sinds een best lange tijd meemaakt. Niet sinds ooit, kom ik later op terug, mensen die dat zeggen moeten eens heel goed de prehistorische geschiedenis er bij halen.

Maar het is goed dat er meer bewustwording komt, maar ik mis af en toe wel een beetje de realiteitszin er bij.
Zijn we op dit ogenblik al op een technisch niveau om de transitie naar veel minder uitstoot te maken? Wat zijn de kosten hier van en kunnen die juist tegen ons werken? En willen bepaalde groepen juist niet té snel, met alle goede bedoelingen hoor maar je kan daarmee ook je doel voorbij schieten.

Wat ik mis

Ik ben heel eerlijk, ik werk op een benzinepomp, en dat is een uitstervend beroep, misschien zelfs al in mijn generatie. Want ooit is het op, zo simpel is het.
Dus we zullen ooit over moeten op "iets anders" dan olie. En op het moment word er op heel veel manieren gekeken wat dat iets anders dan wel is.
Goede en slechte dingen, en vooral heel veel dingen die nog in de kinderschoenen staan. Hoe modern onze (westerse) samenleving ook is, voor bepaalde alternatieven denk ik dat men over een jaartje of 100 naar deze tijd terugkijkt als dat we nu terugkijken naar de eerste auto's, of wellicht de eerste stoommachines.
Ja ze werkten en veroorzaakten een revolutie en hebben ons heel veel gegeven, maar man man man, wat een inefficiënte dingen waren dat als je er nu naar terugkijkt.
Groot, lomp, energieverslindend en vooral: totaal onbereikbaar voor de "gewone mens" die geen hoog inkomen had.

En dat is wat ik een beetje mis in de discussie. Vooral op het gebied van elektrisch rijden. Dat komt ook wel omdat ik meer verstand van auto's heb dan van zonnepanelen moet ik eerlijk zeggen.

Ik ben ook niet dom, ik snap ook wel dat als we de uitstoot van auto's enorm terugbrengen dat dat alleen maar goed is.
En er zijn echt wel hele goede ontwikkelingen bezig nu, maar het is nog steeds allemaal "in de kinderschoenen".
Toch hebben we al een overheid die wil inzetten op iets wat nog steeds niet weggelegd is voor het gros van de samenleving.
Er wordt meer en meer ingezet op elektrisch rijden, dat is goed, maar als ik kijk naar wat ze als geplande verplichtingen willen invoeren denk ik wel eens: Dat kan helemaal niet.

In 2025? Zorg eerst dat de techniek zo ver is dat auto's die veel rijden dat ook aankunnen zonder langere laadtijden na 600 km. En zorg vooral dat die auto's ook betaalbaarder worden, dan is het veel zinvoller om over dit soort maatregelen te praten. Tenzij je een beroepsgroep om zeep wil helpen met extra kosten die niet op te brengen zijn voor kleine ondernemers.
En geloof me, ze willen best wel, maar ze hebben vaak ook een huis te betalen en een gezin te voeden.

De overstap naar elektrisch rijden is  nu gewoon nog te groot voor te veel mensen. Elektrische auto's zijn simpelweg nog te duur. Er is een goede reden waarom het wagenpark in Nederland voor het grootste deel bestaat uit auto's onder € 20.000 en dat is omdat mensen dat niet kunnen betalen. Elektrische auto's beginnen rond de €35.000 voor een beetje vergelijkbaar model met een enigszins realistische actieradius.
Het is simpelweg te duur, en duurzaam mag dan honderdduizend keer meespelen, maar als het niet betaalbaar is, zal het er ook niet komen, ongeacht hoe graag je wil.

Buiten de Westerse wereld

En laten we even verder kijken dan ons eigen land. Wij hebben hier hele spreekkoren voor klimaatdoelen, want wij hebben de luxe om ons daar druk om te kunnen maken. Wij kunnen generaties verder kijken en denken: Dat kan wel eens mis gaan.

Maar voor en overgroot deel van de wereldbevolking zal het klimaat een rotzorg zijn. Waarom druk maken over de volgende generaties als je bezig bent met het overleven van deze generatie?
Waarom zou je het je aantrekken dat een rijke westerling je gaat vertellen dat je geen bomen moet kappen, chemische troep te laten lozen, onveilige pijpleidingen moet laten leggen, of op steenkool moet stoken? Het is een betaalbare manier en het levert geld op en geld is eten.

Er zal wellicht nog een tijd komen dat duurzaam en overleven hand in hand gaan, maar voor een groot deel van de wereld gaat dat niet op.
Zo lang er grote armoede blijft bestaan zullen er altijd mensen zijn die zich drukker maken over of er eten is dan of hoe dat eten er komt wel goed voor het klimaat is.
En kun je ze ongelijk geven?

Ik haat het om over economie te praten, maar ik denk dat als de wereldeconomie een stuk eerlijker wordt en het besteedbaar inkomen per hoofd van de wereld omhoog gaat, dat dat wellicht een hele goede stap kan zijn naar een verantwoordelijkere manier om met het klimaat om te gaan.

Zorg dat mensen het zich kunnen veroorloven om zich er druk om te maken, dan ben je al een heel end.

Met schaamrood op mijn kaken denk ik terug aan een documentaire van Bridget Maasland over haar Dutchy Puppy stichting die in arme delen van Polen straathonden ging redden, voedden en een goed onderdak gaf (t zal de beginjaren 2000 zijn gok ik zo).
Die mensen daar wisten niet wat ze zagen, er was armoede, honger, kou en tekorten, en daar kwam een rijke Hollander om straathonden te verzorgen en te voeden? En de mensen waren arm en hadden honger en daar deed ze niks aan? Die mensen wilden maar wat graag een straathond zijn toen.

Zo vergelijk ik onze wijzende vinger ook wel eens als er over de milieu onvriendelijke dingen gepraat word in niet-westerse landen.

Aan de andere kant.......er is ook nog zoiets als een Trump, maar ik ga niet eens beginnen over die gek, behalve dan dat er gelukkig ook nog staten als California zijn.

De aarde gaat stuk!

En dan het laatste wat ik nog wel eens mis: De Aarde gaat dood!
Het argument dat we de Aarde kapot maken, het is er een, maar wel de meest zwakke denk ik.
De Aarde kan namelijk heel wat hebben, echt geloof me.
Enorme Co2 uitstoot? Geen probleem, ze heeft vele malen ergere gaswolken gehad dan dat wij al mens ooit zouden kunnen produceren.
De poolkappen smelten! Ja dat is inderdaad erg naar, maar wederom iets dat ook niet volledig uniek is in de geschiedenis van de Aarde.
Massa uitstervingen? Voedseltekorten? Overstromingen, Orkanen, Tsunami's, aardbevingen en alle natuurgeweld al dan niet door klimaatveranderingen die je maar kan bedenken? Been there done that, de Aarde heeft ze meegemaakt en overleefd, tel daar een aantal meteorietinslagen bij en je hebt zo ongeveer het ontstaan van de Aarde in een notendop.

Natuurlijk komt er over ettelijke miljoenen jaren een moment dat onze zon er mee stopt en dan zal ook de Aarde er mee stoppen.
Maar de planeet an sich heeft vele ergere dingen meegemaakt dan dat de mens haar aangedaan heeft, en het overleefd.
Voor de Aarde was het niks minder dan een "reset". Control + alt + delete, de harde schijf wissen en de software opnieuw installeren, met een schone lei beginnen of hoe je het ook maar wil noemen.

De planeet gaat wel door en er zal ook wel weer nieuw leven op komen, ook dát is iets dat ze veel vaker gedaan heeft.
Of de mens het overleeft en daar zij zal zitten?
Wellicht niet, maar dat zal de planeet een worst zijn, die gaat gewoon door waar ze gebleven is, dan voor de vierde keer.

Reacties

  1. Heel goed verwoord mijn zoon zo denk ik er al heel lang over mensen moeten eens verder kijken dan hun land dan zien ze mensen die hier echt niks mee van doen hebben omdat zij wel andere problemen hebben

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.