Foto's



Foto’s, ik weet hoe het komt, maar ooit ben ik begonnen met heel veel foto’s overal in mijn huis neer te zetten.
Letterlijk overal waar je keek had ik wel een foto ergens liggen, hangen of staan,
De vensterbank vol met foto’s van iemand waar ik graag naar keek. De oude (vreselijk lelijke Kwantum) boekenkast had een plank met 35 lijstjes, de schoorsteenmantel, het ouden dressoir in de slaapkamer stonden minstens 30 op.
En dan nu is dat ineens over. Zo maar.
Het is niks dat ik niets meer met de herrinering heb, het is gewoon dat ik geen foto’s nodig heb om ze te herrineren.
Daarnaast weet ik van iedere foto exact nog de situatie, lokatie en gevoelens die er bij horen. Is heel mooi, maar soms vind je er een tussen staan en dan schiet je even vol, komt er pijn naarboven van een verloren tijd waarin alles heel anders was. Of zie ik foto’s van dingen die ik nu met dit lichaam niet meer kan doen, wat soms ook best hard is.
Ik maakte vanmorgen een kast leeg , 100% stil zitten lukt nog niet echt, en daar lagen maar liefst 75 lijstjes in. Gekte.
De meest memorabele foto’s zijn er uti gehaald en alle lijstjes gaan de stort op.
Ik ben een beetje over de “charme vann het rommelige” heen denk ik.
Zo heb ik de schoorsteenmantel leeg gehaald en zelfs de 2 collage’s van de neefjes zijn van de muur.
Die laatste komen nog wel terug denk ik maar op een andere plaats in een andere lijst
Niet dat ik de herrinering niet meer wil zien of zo, of er klaar mee ben, maar ik wil het gewoon anders.
Geen tientallen foto’s meer, er paar dierbare staan nu in mn nieuwe open wandkast in de slaapkamer en daar laat ik t eerst bij.
Maar voor hoe lang?
Ik vind ergens de muur ook wel wat saai, maar de lijsten waren gewoon lelijk en hingen altijd scheef dus wellicht dat ik daar een oplossing voor vind.......want wat ook zo is.....mijn muren krijg ik nooit strak, dus ze hadden ook zeker nut.

Hmmm de rare overgangsfase van een huis hebben wat voor 5 jaar geleden letterlijk alleen maar bestond uit bij elkaar geraapte rommel wat niemand meer nodig had, naar een huis met nieuwe meubels en een eigen smaak. Niet meer het “ow dat past daar wel, het is toch gratis” (en af en lelijk).

En nu zit ik in tweestrijd in mn woonkamer te kijken. Het is wel mooi zo zonder foto’s overal....Maar is het ook niet een beetje saai?
Ik hou het eerst wel even zo, tot ik er flauw van ben. De vorige keer duurde dat ook maar 15 jaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.