Soort van recept, soort van kookstijl, in elk geval zo kook ik



Ik ben nogal van het koken, ik vind het gewoon leuk om te doen, en zoals met alles wat je leuk vindt....daar wordt je vanzelf wel een beetje goed in.
Nou ben ik niet goed hoor, maar ook niet slecht, ik weet me wel redelijk in de keuken te redden, laat ik t zo maar zeggen.
Maar naast dat ik het leuk vindt, ben ik ook best lui in de keuken. Als ik na een dag werken thuis komt dat ben ik het liefst zo snel mogelijk klaar met koken. Ik geef toe, ik pleur dr ook wel eens een pizza in enzo, maar voor het grootste gedeelte kook ik.
Koken hoeft geen uren te duren, en met wat boerenslimheid en wat juiste dingen in huis kom je in 10-15 minuten heel ver, meestal zijn mijn maaltijden sneller klaar dan de gemiddelde pizzabezorger bij mn huis is na het bestellen.
Dus bij deze ga ik dan maar es doen wat ik op facebook zei: een receptje schrijven, want het is gewoon écht niet moeilijk wat ik doe, en iedereen kan het.

Vandaag schafte de pot Curry, en jij kan dat ook doen. Het is geen echt recept als in een kookboek recept wat ik je meegeef, maten doe ik niet aan, en gewichten al helemaal niet. Ik weet namelijk niet wat jij lekker vind, maar wel verdomde goed wat ik lekker vind.

wat hebben we nodig? Grote koekenpan met deksel,(ik heb zo'n hapjespan achtig ding van BK), goed mes (als dr een ding is waar je in een keuken niet zonder kan is het een goed mes, bezuinig er niet op, je hebt aan 1 goed zwilling henkel mes veel meer dan aan een 20 delige messenset van de ikea, ikea maakt leuke meubels en hele slechte messen), ik heb voor de rijst een rijstkoker en ik zweer daar bij zonder enige vorm van schaamte, kost nog geen tientje en nooit gedoe met rijst koken. Heb jij dat niet, dan een extra kookpot voor de rijst. Zooi om de boel mee te roeren en aan spullen zijn we nu dan klaar.

Wat donderen we allemaal in de pan?
Curry is een makkelijk en vergevingsgezind gerecht, ik zou bijna willen zeggen: je kan er letterlijk alles indonderen. Vandaag ben ik gegaan voor groene boontjes, kip, en gele paprika. Meestal probeer ik er 2 of meer soorten groenten in te doen en als ik dr vlees in doe is het bijna altijd kip (wat dan weer gevogelte is...) maar curry is ook prima vega te doen, de beste curry's zijn zelfs vega curry's.
Verdere tips zijn bloemkool (echt goed), flespompoen, kikkererwten en ook ananas leent zich er prima voor.

Maar vandaag dus gaan we aan de slag met de volgende ingrediënten: groene bonen (zoveel als je denkt nodig te hebben), gele paprika (halve p.p.), kippedijen (want kipfilet is overrated en te duur), rijst (volg t pak voor hoeveelheid) currypasta, en een handvol spinazie p.p.

En dan gaan we koken, eindelijk.
Als eerste de rijst, voor de rijstkokers kan je het maatbekertje pakken, voor de pan lees je het pak, rijstkoker gaat sneller en ik hoef dr niet op te letten. Pan....jaren geleden voor t laatst gedaan. Ook niet belangrijk de rijst, we gaan verder met de curry.
Pan loeiheet laten worden en daar een vetstof naar keuze in doen (boter, olie, bak en braad, kokosvet (wat ik gebruik)) alles behalve olijfolie want we gaan op hoog vuur koken en olijfolie kan geen hoge temperaturen aan.
Kippedijen in stukken snijden en in de pan mikken. Zit er water in je kip? dan kom je daar nu achter want dan spat het als een malle, deksel dr op dus. als de kip begint te kleuren doe je bonen er bij. Ik gebruik bonen uit de diepvries, stuk goedkoper en al voorgeblancheerd dus werkt ook stukken sneller. Gebruik je verse bonen? Kook ze dan even 3 minuten in kokend water voor ze de pan in gaan.
Als de boontjes dr een minuut of 4 inzitten dan kan de paprika dr bij (snij hem hoe je wilt) en niet veel later kan je currypasta toevoegen.
Nou currypasta's....das al een wereld op zich, zoveel smaken en keuzes en merken....  help wat doen we? Als eerste, een pasta he, dus geen kant en klare saus. Kant en klare saus zit vol rare e nummers en dingen die ik niet in mn lijf wil hebben, een pasta zijn gewoon kruiden, specerijen en olie samengestampt. dat kan ik zelf ook maar ik heb daar de tijd gewoon niet altijd voor. Pataks maakt prima currypasta's en ik heb in de biowinkel ook een gevonden die ik erg lekker vind. Bij deze ingrediënten past een tikka massala pasta erg goed, dus ben je niet bekend in de currywereld is dit je keuze.
Laat de pasta even aanbakken (hoeveelheid dr in? Ik hou van kruidig en doe twee overvolle eetlepels, maar een p.p. volstaat over t algemeen. Toevoegen is makkelijker dan weghalen dus proef even voor het opdienen dan kan dr altijd nog wat bij). Is de currypasta even meegekookt, vul de pan dan met water net zolang tot de inhoud voor de helft onder water staat. Vuur nog steeds op hoog laten staan, niks rustig pruttellen, we koken op de snelle manier, het moet borrelen als lava.
Als het goed is is de rijst nu ook klaar, deze kan linea recta in de pan met currysaus. Goed doorroeren zodat de rijst door de curry zit en dan het vuur uit. Mik dr als laatst nog een handvol spinazie op (als het vuur uit is he) en roer dit er doorheen (slinkt wel door de hitte).

Opdienen en eten, dit kan allemaal in een kwartiertje want zoals je net las, het stelt echt geen flikker voor dat koken.
Owja, mocht je vinden dat er te weinig saus is, of is je curry te pittig? Doe er eens een scheutje yoghurt doorheen, krijgt het ook gelijk een veel vollere smaak van en het maakt de boel minder pittig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.