Toen in 2011, de after operatiedag



Of ik wakker ben? Hmmm, een hele simpele vraag maar het enige wat ik kan zeggen is: Ik denk het wel. Met een glimlach  drukt de verpleegster de oorthermometer in het oor waar ook mijn hoortoestel zit. KRRRRGGGGGGGRRRR! hoor ik. "Oeps, ja het is even wennen hoor dat u een hoortoestel heeft". Nadat ze mijn andere oor getempt heeft en mn bloeddruk en hartslag gemeten heeft, vraagt ze of ik nog verdere vragen heb. Ja ongeveer een stuk of zes miljoen, maar op het moment weten mijn hersenen van al die vragen geen een tot een echte nuttige vraag om te zetten. Dus ik zeg dat ik dat niet heb. Ze wenst me een prettige nachtrust verder en verlaat de kamer.

Okay status report: Waar ben ik nog maar weer en wat is dr gebeurd?
Ow ja, operatie verliep iets langer dan gepland en ik ben 13 uur onder narcose geweest en lig nu weer op de kamer. Een setje infuuspalen vergezelt me naast mijn bed. Hoe verwachten ze dat ik met al die bliepjes en lampjes ook m aar een oog dicht doe hier?
Paar plastieken buisjes lopen onder het laken weg. Drains en katheter, check. In mn neus zitten 2 buisjes die me meer zuurstof moeten geven. Ik weet dat ik ze steeds uit mn neus haalde na de operatie, want dat spul meurt me toch een partij zeg. Mijn neusgaten zijn groot genoeg, daar komt echt wel genoeg zuurstof door naar binnen hoor.
De zuster vond van niet en 2 stukjes strategisch geplaatste leukoplast zorgen nu dat de buisjes blijven zitten waar ze zitten.
Uit een van mn neusgaten loopt een buisje, dat neusgat heeft het maar druk, slang dr in en slang dr uit. Toch goed dat ik zulke grote neusgaten heb. Met dat buisje kan je een leuk spelletje doen trouwens, neem een slokje water, wacht even, en je ziet het slokje water via dat buisje zo weer je lichaam uit gaan. Kan je weer een slokje water nemen tegen die droge bek.
Maar in mn rechterhand ligt een ding dat echt leuk is. De bediening van de pijnpomp.

Ze hebben me uitgerust met een pijnpomp via een ruggenprik, geen flauw idee wat er in zit, maar het spul zorgt er voor dat ik ongeveer 1 meter boven mn bed zweef en helemaal geen pijn of niks voel.
ik kan zelf niks met de afstelling doen, maar dr zit een knopje op, en als ik die indruk krijg ik een ticket naar Disney World In Space.
Ik snap dan ineens waarom Jimmy Hendrix zei dat hij met LSD betere muziek schreef. Honderd miljoen ideeën schieten me te binnen. Alleen anders dan Jimi weet ik er geen een om te zetten in iets tastbaars.
En nog sneller dan ik me afvraag hoe fuck ik hier kan slapen, val ik in slaap, geholpen door mn ticket naar Disney World In Space.

Je krijgt er wel hele rare dromen van trouwens, en je weet soms ook niet meer of je nou droomt of niet. Ze hadden de dosering vrij hoog gezet omdat ik een lang operatie had en ze zouden hem later wel bijstellen. En dat later was tijdens mijn slaap dus.
Ik word weer gewekt door de zuster, deze keer tempt ze wel het juiste oor, jeej! Maar mn hartslag is anders en mn bloeddruk ook, beide hoger. Ik realiseer me dat ik niet meer een meter boven het bed zweef en dat ik behoorlijk wat nare trekken en branderige plekken vanbinnen voel. Niet dat het superpijnlijk is, maar lekker is anders.
Zuster kijkt en ziet dat de pijnpomp anders afgesteld is, nu waarschijnlijk weer veel te laag. Kortom, een ritje naar het pijncentrum om mijn drugs weer adequaat af te stellen. Het enige wat ik hoef doen is te blijven liggen, het ritje doen 2 zusters. Lucky me.

Tot mijn verbazing blijkt dus dat pijncentrum gewoon de voorbereiding en uitslaapkamer van het umcg te zijn. Ja zo kan ik ook zeggen dat ik 250 verschillende afdelingen heb, als ik 1 afdeling al 3 functies geef.
Er komt een lange man op mij af en vraagt hoe het met me gaat. Ik vind dat grappig  aangezien ik met allerlei apparatuur aangesloten in heet pijncentrum van het umcg lig. Donders goed kerel, biertje?
De man haalt er een soort liniaal bij met een verdeling van 1 naar 10 en vraagt mij aan te wijzen waar mijn pijn qua niveau zit.
Ik vind dit maar een hele rare methode, ik heb de folders er over gelezen en ik kan er gewoon niks mee. Ik weet niet wat de 1 is en ik weet niet wat de 10 is. Misschien is mijn 10 wel een 5, of andersom. Meest wazige methode ooit, zeker als je nog half stoned bent en geen flauw idee van tijd hebt.
Ik besluit voor een keurige zes te gaan.
Dan wordt het nog leuker, de lange man is het niet met me eens en besluit dat het een 8 is. Stel dan geen vragen denk ik nog.
Hij komt met een of ander kompres en zegt dat het ding heel koud is. Ik geloof hem op zijn woord, maar voel dr geen barst van. Niet snappende waar de beste kerel naar toe wil als hij vraagt of ik de kou voel als hij het her en der op mn lichaam drukt. Dude, laat dat even langer zitten dan kan ik je zo zeggen waar je het drukt en of t koud is. Geen spelletjes spelen als ik er niet helemaal bij ben he.
De man morrelt wat aan mijn pijnpomp en spuit een buisje leeg in de het infuus. Happy days! Ik begin overal waar ik wat gevoel heb te tintelen. Is dat spul legaal?
De lange man stelt dat het nou ongeveer op een 6 moet zitten, maar dat door de lange operatie het gewoon heel moeilijk te bepalen is hoeveel pijn ik heb en hoeveel pijnbestrijding er toe gediend moet worden. Ik ben het met hem eens, ik voel zo nu en dan hele vreemde dingen in mijn lijf, maar ik ben te wazig om ze als pijn te bestempelen. Dan weer wel dan weer niet.
Ik heb me er ook wel bij neergelegd, ik heb net lange chirurgie gehad, ik had echt niet verwacht dat ik fluitend wakker werd hoor.
Maar ze maken er nogal een punt van hier, het begint me ook wel lang genoeg te duren zo. Ik wil gewoon terug naar mn kamer en slapen en niet al van dat gezeur van hoe het met me gaat. Kut, ik heb net n beste operatie gehad, vraag me morgen maar weer, of anders overmorgen.
Dat antwoord kunnen ze niks mee bij het pijncentrum.....en jammergenoeg kan ik weinig met de vragen van datzelfde pijncentrum.  Ik heb geen anesthesie gestudeerd en zij liggen niet op een bed na een operatie die wat langer duurde dan gepland.....kortom kut communiceren.

De lange man morrelt nog wat aan mijn pijnpomp. ik geef u nog een klein beetje extra, u kunt zich wat draaierig voelen. Dan komt er nog een injectie bij om u nu wat rustig te houden en moet u op een 4 zitten, daar nemen wij genoeg mee en u hopelijk ook.
Voor ik kan antwoorden krijg ik de injectie, wat resulteert in bijna per direct in slaap vallen. Heerlijk, nu mag ik eindelijk weer de kamer op en slapen.....totdat ze me weer wakker maken....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.