Je kan dr niks mee, maar ik post het toch.....



Ik vraag me vaak dingen af. De gekste en domste dingen, en dat vindt ik ook een heerlijke eigenschap. Gecombineerd met mijn tekenfilm fantasie is het niet altijd een zegen, maar het geeft wel leuke gedachten kronkels. En dat is ook wat waard.

Zo viel het mij zonet in de supermarkt op dat er 4 verschillende soorten uitingen op de verpakking van een artikel zijn. 3 verschillende manieren om je product er zo uit te laten zien dat ik denk: Ja, die wil ik!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkele marketingkennis heb, noch een opleiding daarvoor gedaan heb, dus waarschijnlijk zit ik helemaal fout en slaat het nergens op wat ik denk. Maar ja, mijn weblog dus vette pech ik schrijf het toch op.

Je hebt de sterke merken die alleen maar hun merknaam of logo er op zetten, de coca cola's enzo. Niks geen beeld van wat het product is maar geld pompen in enorme reclame campagnes en daarmee dat logo in onder ons schedeldak krijgen. Werkt vast, want ze verkopen goed. Nadeel is dan weer dat ook de goedkope merken een soort van logo danwel merknaam op hun product drukken en dat gaat dan zo verkeerd dat de kleurstelling en merknaam doen denken aan goedkoop wasmiddel of roestafbijtmiddel uit de jaren 50.

Dan heb je de merken die op hun verpakking laten zien hoe het product er uit ziet. zo van, "kijk in deze doos zit de meest geweldige diepvriespizza ooit, gebakken door de beste pizzabakker aller tijden". Je trapt er in en koopt het product. Neemt hem mee naar huis, maakt het open en komt tot de conclusie dat het er naar alles behálve de afbeelding op de verpakking uit ziet. Conclusie: reclamefotografie is een vak apart, en een soort van volksverneuken waar we allemaal in trappen.
Het ergste zijn die mega goedkope magnetronhamburgers in doorzichtige verpakking. Daarvan weet je zeker dat het er nooit uit komt te zien als op het plaatje, want in verpakking zien ze er al goor uit. Bij het plaatje staat dan ook "serveersuggestie". Had beter op kunnen staan "serveersuggestie: niet serveren"

Heb je ook nog de producten die juist niet laten zien wat er in de verpakking zit maar meer waar het voor bedoeld is. Met name diervoeder doet dit. Dit komt ook omdat de inhoud blik bonzo of whiskas er gewoon te ranzig voor woorden uit ziet. Niemand koopt dat als er een foto van iets wat lijkt op een net uitgekotste te slecht gekauwde McDonald's maaltijd uit ziet. Dus staan er plaatjes van honden en katten op die er vitaal en gezond gephotoshoped uit zien.
Nadeel hiervan kan zijn dat als bijvoorbeeld een Chinees hier komt, die geen woord Nederlands spreekt of leest door de winkel loopt en die blikken ziet staan dan denkt: "Aaaah lekkel! Hier eten ze ook hond en kat!"

En dan heb je nog de producten die gewoon totaal niet op de verpakking zetten waarvoor het product bedoeld is of waar het voor gebruikt wordt. Met name de voorbehoedsmiddellen zijn hier goed in. Maar ja ik denk dan ook niet dat Durex een groot merk geworden was als ze een afbeelding van een harde snikkel op de verpakking hadden staan.
Wellicht wel met afbeeldingen van mensen die daadwerkelijk bezig waren met waar je de condooms voor gebruikt. Hadden ze er ook een mooie actie van kunnen maken. Allemaal verschillende standjes op de verpakking en spaar ze allemaal! Leuk voor op de vensterbank zeg maar. ik denk alleen niet dat de gemiddelde supermarkt of benzinepomp zo blij is met dat soort acties. Zal vast niet volop in het zicht liggen.

Tsja, wat moet je met bovenstaande? Helemaal niks.
Ik doe er ook helemaal niks mee, maar ik vindt t leuk dat ik er zomaar over nadenk. En soms schrijf ik op waarover ik nadenk......en zelfs daar doe ik weinig mee. Puur entertainment zeg maar. En als je t niet leuk vindt lees je het niet ;-)

Mocht er trouwens binnenkort wél een Durex verpakking komen met verschillende standjes en spaar ze allemaal voor een gratis kama sutra hoofdstuk dan weet je waar ze het idee weg hebben.
Hopelijk heb ik een kans om mee te delen in de winst dan :-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch begin van een rustdag, als je mij bent

Terug naar de oertijd

Meervoudig beperkt, een maatschappelijk verantwoorde term (blijkbaar) en hoe gemis aan juiste info je echt beperkt.